اعلام آمادگی 100 مؤسسه قرآنی در اجرای طرح «4 هزار شهید، 4 هزار حافظ»
کد خبر: 4108251
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
حجت‌الاسلام مطهریان خبر داد:

اعلام آمادگی 100 مؤسسه قرآنی در اجرای طرح «4 هزار شهید، 4 هزار حافظ»

مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد از اعلام آمادگی و مشارکت 100 مؤسسه و تشکل قرآنی سطح استان برای اجرای آموزش و تربیت ۴ هزار حافظ به نیت 4 هزار شهید استان خبر داد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن وعترت یزدحجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت یزد در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن قدردانی از پیگیری‌های انجام شده برای قطعیت عضویت اتحادیه‌های استانی در شواری فرهنگ عمومی استان‌ها (با حق رأی) گفت: البته در استان یزد از ابتدای تشکیل شورای فرهنگی عمومی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه از اعضای آن بودند. جلسات این شورا نیز هر دو هفته یکبار در سطح استان تشکیل می‌شود و اتحادیه نیز حضور فعال در این شورا دارد و این حکایت از تعامل خوب نهادها و دستگاه‌ها در سطح استان است.

وی درباره روند اجرای طرح «4 هزار شهید؛ 4 هزار حافظ» گفت: این طرح از سوی اتحادیه به شورای فرهنگ عمومی استان اعلام شد که می‌توان گفت یکی از مهمترین مصوبات این شورا پس از تبادل نظر، ارائه روند اجرای آن و بحث‌های مالی و بودجه‌ای آن و حمایت‌های استانداری، است.

مطهریان اضافه کرد: پس از تصویب طرح، جلسه توجیهی با حضور 120 مؤسسه دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی و خانه‌های قرآن روستایی و شهری، دارالقرآن آموزش و پرورش و برخی از مراکز قرآنی در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و به تبع آن نیز جلسات توجهی در شهرستان‌هایی چون ابرکوه و خاتم و ... نیز تشکیل شد تا ضمن پاسخ به سؤالات احتمالی، به روند اجرای این طرح از سوی مؤسسات مجری و مجموعه‌های معین و تربیت 4 هزار حافظ کل طی 4 سال اشاره شد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد با اشاره به اینکه طی بازه زمانی ثبت‌نام، نزدیک به 100 مؤسسه قرآنی، خانه‌های قرآن، دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش و جلسات خانگی قرآن کریم سطح استان برای مشارکت در این طرح از طریق سامانه hefzyazd.ir اعلام آمادگی کردند، گفت: پیش‌بینی ما پذیرش حدود 16 هزار قرآن‌آموز در سطح استان و همکاری حدود 350 مربی در اجرای این طرح است.

وی درباره تفاوت مؤسسات مجری و مجموعه‌های معین در این طرح، اظهار کرد: مؤسسات مجری تمامی تشکل‌های قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین عضو اتحادیه قرآنی استان یزد هستند که پس از تأیید کمیته نظارت و ستاد اجرایی طرح، توانستند به عنوان مؤسسه مجری در طرح مشارکت داشته باشند.

مطهریان اضافه کرد: مجموعه‌های معین اعم از خانه‌های قرآن و جلسات خانگی قرآن، دارالقرآن‌ها، کانون‌های مساجد هستند که تحت نظارت ستاد اجرایی و مؤسسات مجری در این طرح همکاری دارند.             

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام قرآن‌آموزان علاقه‌مند و فرایند آموزش از سوی مؤسسات مجری انجام می‌شود، تصریح کرد: بازه زمانی ثبت‌نام احتمالا در دی‌ماه انجام خواهد شد. پیش‌بینی ما با ریزش‌های احتمالی از تعداد ثبت‌نامی‌ها، تربیت و پرورش حدود  4 تا 5 هزار نفر طی چهار سال به عنوان حافظ کل است.

مطهریان درباره بودجه و اعتبار این طرح، گفت: درباره رقم کلی بودجه نمی‌توانم بگویم اما این را بدانید اعتباری به صورت ماهیانه واریز می‌شود و مدل تشویقی برای مؤسسات مجری و قرآن‌آموز در نظر گرفته شده است که به ازای هر آزمونی که به صورت اجزاء و دوره‌ای توسط قرآن‌آموز انجام می‌شود، 50 درصد از مبلغ مشخص شده به قرآن‌آموز(در صورت قبولی) و 50 درصد از مبلغ به مؤسسه‌ای که قرآن‌آموز را ثبت‌نام کرده(در صورت قبولی شرکت‌کننده) و کلاس‌ها را برگزار کرده است، واریز می‌شود. البته قرآن‌آموز و حافظ می‌تواند 25 درصد از مبلغ تشویقی را برداشت کند و 25 درصد مبلغ تشویفی مشروط به حضور در آزمون‌های ادوار بعدی و قبولی است.

وی درباره نقش اتحادیه در این طرح، بیان کرد: اصل کار با اتحادیه قرآنی استان است چنانکه محل استقرار ستاد در اتحادیه است و اعضای ستاد از اعضای هیئت مدیره اتحادیه هستند و واریزهای استانداری به حساب اتحادیه انجام می‌شود و سپس در حساب مؤسسات و حساب حافظان واریز می‌شود.

مطهریان تأکید کرد: پیش‌بینی شده است تا در سفر رئیس جمهور به یزد، طرح 4 هزار شهید 4 هزار حافظ به عنوان یکی از ابرپروژه‌های فرهنگی مطرح و رونمایی شود و امیدواریم بتوانیم سهم خود را از منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ادا کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha