روایت معماری مساجد عصر عثمانی در نمایشگاه عکس قطر
کد خبر: 4114370
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱

روایت معماری مساجد عصر عثمانی در نمایشگاه عکس قطر

نمایشگاه عکس «پرتوهای ایمان از عصر عثمانی» با موضوع معماری مساجد ساخته شده در این دوران از سوی وزرات فرهنگ قطر در کوی فرهنگی کتارا برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الرایة، این نمایشگاه چهارشنبه، 28 دی و به همت مرکز عکاسی قطر وابسته به وزارت فرهنگ این کشور در ساختمان مرکزی کوی فرهنگی کتارا برگزار خواهد شد و در آن آثار عکاسی خالد المسلمانی از مساجد ساخته شده به سبک عثمانی در این دوران به نمایش گذاشته خواهد شد.

معماری اسلامی در دوران عثمانی به شکلی گسترده با نیازهای جامعه و مردم هماهنگ بوده است. تعداد مساجد ساخته شده در این دوره را می‌توان بهترین دلیل بر جایگاه مسجد در گسترش معارف دین مبین اسلام و خدمت به جامعه دانست چرا که اکثر این مساجد در آن دوره همواره چراغ آموزش علم را روشن نگه می‌داشته‌اند و همواره آموزش قرآن، فقه و دیگر علوم دینی در این مساجد رواج داشته است.

ترکیه کنونی به عنوان میراث‌دار معماری اسلامی در دوره عثمانی به دلیل مساجد بسیار موجود در این کشور، به کشور مساجد مشهور است، اگرچه سیاستمداران لائیک ترکیه سال‌ها تلاش داشته‌اند تا هویت اسلامی را بزدایند اما تاکنون توفیقی نداشته‌اند.

نمایشگاه عکاسی «پرتوهای ایمان از عصر عثمانی» کوشیده است تا بخشی از این دنیای معماری اسلامی را به نمایش بگذارد.

برمبنای آخرین آمارها تعداد مساجد ترکیه تقریباً 85684 باب است. معماران بزرگ دوره عثمانی بر فراز هفت‌تپه‌ای که شهر استانبول بر آن بنا شده است، مساجد بسیاری ساخته‌اند که مناره‌های آن تاکنون برافراشته است.

تنها شهر استانبول به تنهایی دارای 3600 مسجد تاریخی و جدید است؛ امری که این شهر را به شهر مناره‌ها مشهور کرده است.

انتهای پیام
captcha