معرفی نسخه‌های خطی قرآن بوسنی در لندن
کد خبر: 4114941
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

معرفی نسخه‌های خطی قرآن بوسنی در لندن

کاظم هادزیمجلیچ، استاد آکادمی هنرهای زیبای سارایوو با حضور در سمینار لندن طی سخنانی ضمن معرفی کتاب فاخر خود درباره 40 مصحف بوسنی و هرزگوین به تاریخچه کتابت نسخه‌های خطی قرآن با تزئینات فاخر در این کشور پرداخت و در مورد زیبایی این میراث فرهنگی صحبت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل Daily Sabah، مؤسسه یونس امره(YEE) لندن میزبان برنامه مجموعه سخنرانی‌های هنر و فرهنگ بود و در این برنامه استاد کاظم هادزیمجلیچ در مورد کتاب خود با عنوان 40 مصحف بوسنی و هرزگوین سخنرانی کرد.

در این سخنرانی کاظم هادزیمجلیچ (Cazim Hadzimejlic)، استاد آکادمی هنرهای زیبای سارایوو به تاریخچه کتابت نسخه‌های خطی قرآن با تزئینات فاخر پرداخت و در مورد زیبایی این میراث فرهنگی صحبت کرد.

در این سخنرانی مصحف‌های چند صد ساله، نسخه‌های دست‌نویس قرآن و چندین نسخه چاپی دیگر به نمایش گذاشته شد.

هادزیمجلیچ با بیان نکات برجسته از کتاب خود، به‌طور خلاصه به این موضوع پرداخت که چگونه مصحف همیشه در اسلام جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و چگونه قرآن، همواره منبع بی‌پایانی برای الهام هنرمندان بوده است.

وی با اشاره به این نکته خاطرنشان کرد: هنر تزئین نسخه‌های خطی قرآن برخاسته از عشق به کلام خداست و نمونه‌هایی از آن را در سراسر جهان، یعنی هرجا که فرهنگ و تمدن اسلامی گسترش یافته است، می‌توان یافت.

هادزیمجلیچ همچنین نمونه‌هایی از مصحف‌های تزئین شده را که توسط مؤسسات، کتابخانه‌ها و موزه‌های متعدد در سراسر جهان نگهداری می‌شود، ارائه و تصریح کرد: بوسنی و هرزگوین وارث سنت کپی و تزیین مصحف بوده است.

کتاب 40 مصحف بوسنی و هرزگوین (40 Bosnian and Herzegovinian Mushafs) به هنر تزئین مصحف در این کشور می‌پردازد و 40 مصحف ارائه شده در این کتاب به دلیل کار دقیق و بر اساس ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و هنری انتخاب شده‌اند. علاوه بر این، هر نسخه خطی از نظر زیبایی‌شناختی، نسخه‌شناسی و دیرینه‌نگاری به دقت بررسی شده است.

این کتاب حاصل سال‌ها کار و تحقیق اختصاصی و شامل مصحف‌هایی از مجموعه‌های دولتی و خصوصی است.

انتهای پیام
captcha