بانوی فلسطینی قرآن را به خط کوفی می‌نویسد
کد خبر: 4112103
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

بانوی فلسطینی قرآن را به خط کوفی می‌نویسد

فداء عبید، بانوی جوان اهل غزه در حال کتابت نخستین نسخه دست‌نویس قرآن کریم به خط کوفی در نوار غزه است.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، فداء عبید، بانوی جوان اهل غزه، در حال کتابت نخستین نسخه دست‌نویس از قرآن به خط کوفی در نوار غزه است. به گفته این خطاط و حافظ قرآن، کتابت این نسخه در اواخر سال 2023 به پایان خواهد رسید.

این بانوی 28 ساله هنرمند پیش از اقدام به کتابت این نسخه از قرآن کریم سه سال را به آموختن و تمرین نگارش خط کوفی گذرانده است.

نخستین نسخه دست‌نویس قرآن کریم به خط کوفی در نوار غزه از روی یک نسخه الکترونیک به خط کوفی کتابت می‌شود.

به گفته عبید از آنجایی که چنین نسخه‌ای در فلسطین موجود نبوده، او اقدام به تهیه این نسخه الکترونیک از کتابخانه‌ای در بغداد کرده که در سال 2019 انتشار یافته است

این بانوی هنرمند فلسطینی گفته است که برای کتابت ابتدا طول و ضخامت حروف را حدس زده سپس با دقت آن‌ها را می‌نویسد و پس از پایان نوشتن کلمات، فاصله حروف را با رنگ‌های مختلف پر می‌کند تا آن‌ها را به وضوح برجسته کند.

عبید برای نوشتن کلمات به خط کوفی از خط کش و مجموعه‌ای از قلم‌ها به ضخامت‌های مختلف استفاده می‌کند.

خط کوفی یکی از قدیمی‌ترین خطوط اسلامی است که در قرون نخست هجری در شهر کوفه ابداع و به ویژه در کتابت قران کریم از آن استفاده می‌شده است. این خط جایگاه بسیار مهمی در معماری اسلامی به‌ویژه در کتیبه‌های قرآنی داشته است.

فداء عبید که خود حافظ قرآن نیز هست، پیش‌تر در سال‌های 2014 تا 2019 اقدام به کتابت قرآن کریم به خط عثمانی کرده بود. وی کتابت قرآن را تجربه‌ای باشکوه توصیف کرده است.

انتهای پیام
captcha