تلاش مسلمان تایوانی برای آموزش و ترویج باورهای اسلامی
کد خبر: 4117228
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴

تلاش مسلمان تایوانی برای آموزش و ترویج باورهای اسلامی

یک مسلمان چینی‌تبار تایوانی در تلاش است تا آموزه‌های دین اسلام را آموزش دهد و به اقلیت مسلمان این کشور کمک کند.

به گزارش ایکنا به نقل از اکسیوس، اقلیت مسلمانان تایوان که بیشتر آنها چینی‌تبار هستند کم و پراکنده هستند. نوه یک ژنرال مشهور مسلمان چینی در تلاش است تا این دین را در تایوان زنده نگه دارد.

جوامع مسلمان چینی در این کشور، کوچک و پراکنده هستند و این امر می‌تواند انتقال سنت‌های آنها را در نسل‌های جدید دشوار کند. اما موج اخیر مهاجران از جنوب شرق آسیا نشاط جدیدی را به زندگی اسلامی در تایوان تزریق کرده است.

محمد ما، یکی از اعضای جامعه مسلمانان هوی تایوان، به اطراف این کشور سفر می‌کند و مسلمانان را در مورد اصول اولیه عمل اسلامی آموزش می‌دهد. او همچنین یک قصاب حلال است و گوشت حلال تازه پرورش یافته در تایوان تولید می‌کند و گواهی حلال را برای تعداد انگشت شماری از قصابی‌های حلال در تایپه ارائه می‌دهد.

بای چونگشی پدربزرگ مادری ما، یکی از مشهورترین مسلمانان نژاد هوی در قرن بیستم است، که از سال 1946 تا 1948 به عنوان وزیر دفاع ملی چین خدمت کرد و در سال 1949 به تایوان فرار کرد. بای همچنین در میان مسلمانان هوی به دلیل تأسیس انجمن‌های هوی متعدد مورد احترام است.
شباهت ما و پدربزرگش چشمگیر است و به نظر می‌رسد که او به میراث پدربزرگش پایبند است. او به عنوان رئیس انجمن هوی تایوان و همچنین ناظر انجمن حمایت از زندگی مسلمانان تایپه فعالیت می‌کند.
محمد ما در مصاحبه‌ای گفت: وقتی مسلمانان هوی از چین به تایوان آمدند، به جای تشکیل جوامع متمرکز، در اطراف تایوان پراکنده شدند. بسیاری با اعضای گروه قومی اکثریت هان ازدواج کردند. و  سه یا چهار نسل بعد، بسیاری از نوادگان آنها اصول اسلامی را نمی‌دانند.

بنابراین ما کلاس‌هایی برگزار می‌کند که در تایوان به مسلمانان در مورد آنچه در اسلام «حلال» و «حرام» است، آموزش می‌دهد.او همچنین به عنوان یک مددکار اجتماعی غیررسمی برای مسلمانان تایوان از جمله بسیاری از مهاجران، در هنگام مواجهه با مشکلات خدمت می‌کند.
ما می‌گوید: بیشتر آنچه که قرآن آموزش می‌دهد در مورد روابط بین مردم است. بنابراین وقتی مسلمانان اینجا با مشکل مواجه می‌شوند، مرا پیدا می‌کنند و از من کمک می‌خواهند. مردم به من می گویند پدر مسلمان.
حدود 40000 مسلمان هوی در سال 1949 از چین به تایوان گریختند. بیشتر آنها سربازان و ژنرال‌های مناطق مرکزی و شمال غربی چین بودند، جایی که مسلمانان هوی در آنجا متمرکز هستند.

هوی‌ها یک گروه قومی منحصر به فرد در چین هستند. آنها ریشه خود را به بازرگانان و جنگاوران ایرانی و عرب برمی‌گردانند که حدود هزار سال پیش به شمال غربی چین وارد شدند و با زنان محلی هان ازدواج کردند. اکنون تنها حدود 20000 نفر در تایوان به عنوان هوی معرفی می‌شوند.

مسجد جامع تایپه، مشهورترین عبادتگاه مسلمانان این کشور، است. اکنون اکثر شرکت کنندگان در نماز جمعه در آنجا اندونزیایی، مالزیایی و پاکستانی هستند. در حال حاضر 11 مسجد در تایوان وجود دارد که تعدادی از آنها برای حمایت از جوامع جدید مهاجران تأسیس شده‌اند.

انتهای پیام
captcha