نگاه یکسان قرآن به زن و مرد در سوره احزاب + تلاوت
کد خبر: 4120039
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
سوره‌های قرآن/ 33

نگاه یکسان قرآن به زن و مرد در سوره احزاب + تلاوت

تفاوت میان زن و مرد در جسم آنهاست، در حالی که هر دو دارای روح هستند و روح، زن و مرد ندارد و می‌تواند به همه کمالات بشری دست پیدا کند؛ از این جهت نگاه اسلام به زن و مرد یکسان است.

سوره احزاببه گزارش ایکنا، سی و سومین سوره قرآن کریم احزاب نام دارد. این سوره با 73 آیه در جزءهای 21 و 22 قرار دارد. سوره احزاب که جزو سوره‌های مدنی است، در ترتیب نزول، نودمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

نامگذاری این سوره به احزاب از این رو است که آیات ۹‌ و ۲۵ این سوره، درباره جنگ احزاب است و کلمه «احزاب» در آیه‌های 20 و 22 آمده و مقصود از آن، گروه‌های کافری است که با قبایل مهم برای از بین بردن اسلام و پیامبر اکرم(ص) متحد شده و جنگ احزاب را آغاز کردند.

حوادث مطرح شده در این سوره بین سال دوم و پنجم هجرت روی داده است که به سبب نوپا بودن حکومت اسلامی در مدینه، مسلمانان دوران سختی داشتند و مشرکان، یهودیان و منافقان به آنان آسیب می‌رساندند. در این میان پیامبر اکرم(ص) از یک سو برای تثبیت قوانین اجتماعی و مبارزه با رسوم جاهلی و از سوی دیگر در برابر تلاش مشترک مشرکان، یهودیان و منافقان علیه حکومت اسلامی ایستادگی می‌کردند.

در این سوره همچنین در مورد پیامبر و کیفیت تعامل با آن حضرت مطالبی مطرح شده و جایگاه همسران پیامبر را بیان می‌کند و در مورد انتظاراتی که از آنان می‌رود، سخن می‌گوید؛ مانند ترک دنیاطلبی، پیشی گرفتن از دیگران در عمل به اوامر الهی و پرهیز از گناه و خارج نشدن از خانه و نیز حرمت ازدواج با همسران پیامبر را اعلام می‌کند.

از دیگر نکاتی که در این سوره ذکر شده، تساوی مردان و زنان در کسب فضائل و برتری‌های معنوی است.

در آیه 35 سوره احزاب آمده است: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا؛ مسلماً خدا برای مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان، و مردان و زنان عبادت پیشه، و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزه‌دار، و مردان و زنان حفظ‌کننده خود از پلیدی‌های جنسی، و مردان و زنانی که بسیار یاد خدا می‌کنند، آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است».

بخشی از تلاوت شاهکار استاد شحات محمد انور

این آیه، 10 کمال براى عموم زنان و مردان برشمرده است؛ بعضی از این برتری‌ها اعتقادی است و بعضی عملی و اخلاقی؛ بعضی واجب است و بعضی مستحب و این نشان می‌دهد که زنان و مردان در همه این فضایل در کنار یکدیگر هستند. این آیه نمونه‌ای از نگاه یکسان و مساوی اسلام به موضوع زنان و مردان است.

انتهای پیام
captcha