تکیه بر خانه عنکبوت + صوت
کد خبر: 4113094
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
سوره‌های قرآنی/ 29

تکیه بر خانه عنکبوت + صوت

پیامبران بسیاری کوشیدند تا بی‌ارزش بودن خدایان دروغین و دست‌ساخته را نمایان کنند، اما با لجاجت پیروان خود مواجه شدند. سوره عنکبوت با تشبیهی زیبا، این اقدام گمراهان را تکیه بر خانه عنکبوت معرفی می‌کند.

سوره عنکبوتبه گزارش ایکنا، بیست و نهمین سوره قرآن کریم، عنکبوت نام دارد. این سوره که 69 آیه دارد، در دو جزء قرآن؛ بیستم و بیست و یکم قرار گرفته است. سوره عنکبوت، مکی است و در ترتیب نزول هشتاد و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

این سوره عنکبوت نام دارد چراکه در آیه 41 به نام این حشره اشاره شده است. در این آیه بت‌پرستی کافران به تکیه کردن به خانه سست عنکبوت تشبیه شده است: «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ داستان كسانى كه غير از خدا دوستانى اختيار كرده‌اند، همچون عنكبوت است كه خانه‌اى براى خويش ساخته و در حقيقت اگر مى‌دانستند سست‌ترين خانه‌‏ها همان خانه عنكبوت است».

در تفسیر این آیه آمده است که خداوند، بت‌ها را که مورد پرستش کافران هستند به خانه عنکبوت تشبیه کرده است تا این مفهوم را برساند که این بت‌ها هیچ سودی برای پیروان خود ندارند و نمی‌توانند انسان‌ها را از آسیب‌ها و سختی‌ها حفظ کنند. بخش آغاز این سوره که پیرامون مسئله امتحان و وضع منافقان است. این دو مسئله با یکدیگر در ارتباط هستند چراکه شناخت منافقان جز در امتحانات و آزمون‌های الهی ممکن نیست.

بخش دیگر، برای دلداری پیامبر اسلام(ص) برای آزار و اذیت مشرکین و دشمنان اسلام بود. برای همین در این سوره سرنوشت پیامبران بزرگی همچون نوح و ابراهیم و لوط و شعیب آمده است که در برابر زورگویان ایستادگی کردند.

بخش دیگری از این سوره به مسئله توحید و نشانه‌های خدا در عالم آفرینش و مبارزه با شرک سخن می‌گوید و وجدان و فطرت انسان‌ها را در اینجا به داوری می‌طلبد.

بخش پایانی این سوره به ضعف و ناتوانی معبودهای ساختگی می‌پردازد. آنها هر چند در ظاهر سخت و مقاوم هستند اما برای برآورده کردن خواسته‌ها و یا مراقبت در برابر سختی‌ها و مشکلات ناتوان و عاجز هستند. در مقابل از عظمت قرآن و دلایل حقانیت پیامبر اسلام(ص) سخن می‌گوید.

تلاوتی از آیات 26 تا 56 سوره مبارکه عنکبوت با صدای استاد عبدالباسط

انتهای پیام
captcha