معجزه علمی قرآن در سوره «زمر»+ تلاوت
کد خبر: 4127314
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۹
سوره‌های قرآن/ 39

معجزه علمی قرآن در سوره «زمر»+ تلاوت

در قرآن کریم از جمله در سوره «زمر» معجزات علمی بسیاری دیده می‌شود که این مباحث در دوره‌ای مطرح شده که هیچ گونه مطالعه و تحقیقاتی در این زمینه‌ها انجام نشده است و امروزه پس از گذشت صدها سال، بشر به این واقعیت‌ها دست پیدا کرده است.

سوره زمربه گزارش ایکنا، سی و نهمین سوره قرآن کریم «زمر» نام دارد. این سوره با ۷۵ آیه در جزءهای ۲۳ و ۲۴ جای گرفته است. سوره زمر که سوره‌ای مکی است، در ترتیب نزول، پنجاه و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

«زمر» به معنای گروه‌ها و دسته‌ها است. این واژه در آیات 71 و 73 این سوره آمده که به موضوع ورود گروه بهشتیان به بهشت و راندن گروه دوزخیان به جهنم اشاره می‌‌کند. در این سوره ویژگی‌ها و حالات بهشتیان و جهنمیان توصیف شده است.

محتوای اصلی سوره زمر دعوت به توحید و اخلاص (خالص بودن) در عبادت دانسته‌اند. این سوره با بیان آثار توحید شروع می‌شود و از پیامبر(ص) می‌خواهد که دین خود را خالص کرده و اعتنایی به خدایان مشرکان نکند و به آنان اعلام کند که مأمور به توحید و اخلاص در دین است.

سوره زمر از چند بخش مهم تشكيل يافته است. آنچه بیش از همه در اين سوره مورد توجه قرار می‌گیرد، مسئله دعوت به توحيد خالص است. همچنین بر روى مسئله اخلاص در عبادت و بندگى خدا بارها تأکید شده است.

در این سوره این نکته که انسان معمولاً در مواقع نیاز، اضطرار و درماندگی به خدا روی می‌آورد، اما بعد از گشایش و راحتی دچار غفلت می‌شود، مورد نکوهش قرار می‌گیرد و بر همین اساس تأکید بر عبادت و بندگی خالص شده است.

مسئله مهم ديگرى كه در اين سوره تأکید شده، معاد و دادگاه بزرگ عدالت خدا، ترس از روز قيامت و آشكار شدن نتايج اعمال و بیان ویژگی‌های جهنمیان و بهشتیان است.

یکی از موضوعات قابل توجه سوره زمر، در آیه ششم این سوره قرار گرفته است. در این آیه آمده است «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ: شما را از نفسى واحد آفريد سپس جفتش را از آن قرار داد و براى شما از دام‌ها هشت نوع پديد آورد. شما را در شكم‌هاى مادرانتان آفرينشى پس از آفرينشى [ديگر] در تاريكي‌هاى سه گانه [م شيمه و رحم و شكم] خلق كرد. اين است‏ خدا پروردگار شما فرمانروايى [و حكومت مطلق] از آن اوست‏ خدايى جز او نيست پس چگونه [و كجا از حق] برگردانيده مى‌‏شويد».

طبق نظر مفسران، در این آیه منظور از تاریکی‌های سه‌گانه تاریکی شکم، رحم و مشیمه (کیسه آب مخصوصی که جنین در آن قرار گرفته) است. اما برخی از مفسرین منظور از تاریکی سه‌گانه را مشیمه (کیسه آب مخصوص) دانسته‌اند که جنین در آن قرار دارد و آن کیسه سه پرده ضخیم دارد که بر روی جنین کشیده شده‌ است. از این آیه به عنوان یکی از معجزات علمی قرآن یاد می‌شود.

تلاوت تصویری مرحوم عبدالباسط (سوره زمر، آیات 61 تا 75)

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha