داستان شکست ثروت و قدرت در برابر خداوند + صوت
کد خبر: 4111560
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
سوره‌های قرآنی/ 28

داستان شکست ثروت و قدرت در برابر خداوند + صوت

جریان‌های مختلفی در طول تاریخ تلاش کرده‌اند تا با تکیه بر قدرت یا ثروت خود در برابر جریان الهی بایستند اما آنچه از گذشتگان به جا مانده نشان می‌دهد، نه قدرت زورگویان و نه ثروت ثروتمندان توان مقابله با قدرت الهی را ندارد.

سوره قصصبه گزارش ایکنا، بیست و هشتمین سوره قرآن، قصص نام دارد. این سوره مکی، چهل و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. سوره قصص با 88 آیه در جزء بیستم قرآن جای دارد.

دلیل نام‌گذاری این سوره به نام «قصص»، پرداختن به داستان‌های مربوط به برخی از پیامبران است. تولد حضرت موسی، ازدواج او با دختر شعیب، مبارزه موسی با فرعون، ماجرای قارون و بهانه‌های مشرکان مکه برای ایمان نیاوردن به پیامبر(ص) بخشی از عناوین مطالب سوره قصص است.

علامه طباطبایی(ره) هدف اصلی سوره قصص را بیان وعده پیروزی مؤمنانی دانسته که قبل از هجرت به مدینه در مکه گروه کوچکی بودند و در سخت‌ترین شرایط به سر می‌بردند و اینکه خداوند بر آنان منت نهاده و با پیروزی بر فراعنه زمان، به آنها قدرت در زمین می‌دهد؛ به همین منظور به نقل داستان موسی از ولادت تا پیروزی بر فرعون می‌پردازد.

این سوره که در دوره سختی و رنج مسلمانان نازل شده، مقایسه‌ای از زندگی آنان با سختی‌های بنی اسرائیل در جنگ فرعون دارد و پیروزی آنها، شکست طاغوت‌ها و به ارث رسیدن زمین به آنها را نوید می‌دهد.

در این سوره، داستان‌هایی از ولادت حضرت موسی تا نبوت و مبارزه‌اش با فرعون و نجات بنی‌اسرائیل از استضعاف و نیز زراندوزی قارون و سرنوشت تلخ او بیان شده است.

در بخش دیگری از سوره قصص به داستان قارون پرداخته که با تکیه بر علم و ثروت خود دچار غرور شد و سرنوشتی مانند فرعون پیدا کرد. تفسیر نمونه، بیان داستان نابودی فرعون و قارون در برابر موسی را روشن‌کننده این نکته برای مسلمانان مکه می‌داند که نه ثروتمندان مکه و نه قدرتمندان مشرک، توانایی مقابله با اراده خدا مبنی بر پیروزی مستضعفان را ندارد.

در بخش‌هایی از این سوره نیز به درس‌هایی از توحید و معاد، اهمیت قرآن، وضع مشرکان در قیامت، مسئله هدایت و ضلالت و پاسخ به بهانه‌جویی‌های افراد ضعیف برای ایمان نیاوردن به پیامبر(ص) پرداخته است.

کد

شاهکاری استاد مصطفی اسماعیل، آیاتی از سوره قصص

فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۲۵﴾
پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت شرم و حیا گام برمی‌‌داشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام‌های] ما را آب دادی به تو بدهد. چون نزد او آمد و داستانش را بیان کرد، گفت: دیگر نترس که از آن گروه ستمکار نجات یافتی.
 
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﴿۲۶﴾
یکی از آن دو زن گفت: ای پدر! او را استخدام کن؛ زیرا بهترین کسی که استخدام می‌کنی آن کسی است که نیرومند و امین باشد [و او دارای این صفات است.]
 
انتهای پیام
captcha