وضعیت روانی مردم زلزله‌زده خوی چگونه است؟
کد خبر: 4120616
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

وضعیت روانی مردم زلزله‌زده خوی چگونه است؟

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات روانی به مردم منطقه زلزله‌زده، گفت: چهار مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپست نیز از این شهر به سلماس و ارومیه منتقل شده است.

وضعیت روانی مردم زلزله زده خوی چگونه است؟

محمدرضا کاظم‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور که اکنون در کنار مردم زلزله‌زده خوی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح روند امدادرسانی‌ به مردم پرداخت و گفت: پس از زلزله اصلی پس‌لرزه‌هایی در حد دو تا چهار ریشتر به وقوع پیوست که عملا مشکلی را برای مردم ایجاد نکرده اما تیم‌های محب(حمایت روانی از آسیب‌دیده‌های حوادث) و تیم‌های مراکز مثبت زندگی در منطقه حضور دارند و در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی به مشکلی که در اثر فشار روانی برای خانواده‌ها ایجاد و موجب بروز حالتی از فراموشی در آنها شده بود اشاره کرد و گفت: تیم‌های محب به محض مواجهه با این مشکلات به ارائه مشاوره‌های روانی اقدام می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور اعلام کرد: تیم‌های محب بهزیستی مردم منطقه را بررسی می‌کنند و خدمات به افرادی که نیاز به حمایت روانی و اجتماعی دارند، ارائه می‌شود. البته از آنجایی که زلزله موجب خسارت زیاد جانی در این منطقه نشده، آرامش به منطقه بازگشته است.

کاظم‌زاده اضافه کرد: در روزهای اول پس از زلزله اضطراب و فشار روانی مردم منطقه زیاد بود؛ به خصوص به دلیل بالا بودن حجم خرابی‌ها، همه مردم اسکان اضطراری شده‌اند و هر کجا احساس کنیم نیاز به خدمات روانی اجتماعی وجود دارد، این خدمات ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: فشار روانی در زلزله‌هایی که افراد عزیزان خود را از دست می‌دهند بسیار زیاد است اما در زلزله خوی این فشار روانی وجود ندارد و به مناطق مسکونی خسارت وارد شده که با حمایت خیرین و مسئولان آرامش به منطقه بازگشته است.

وضعیت روانی مردم زلزله زده خوی چگونه است؟

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا مراکز بهزیستی در این زلزله آسیب دیده‌اند؟ گفت: ما چهار مرکز محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست سه تا شش سال و شش تا 12 سال در منطقه داریم که ساختمان‌های این مراکز کمی ترک خوردگی داشت که همه بچه‌ها را از این مراکز جابه‌جا کردیم. دو مرکز دخترانه به شهر سلماس و دو مرکز پسرانه به شهر ارومیه منتقل شدند که از محل نگهداری این کودکان نیز بازدید کردم؛ محل مناسبی است و مشکلی وجود ندارد. از مراکز سالمندان و مرکز نگهداری معلولان ذهنی نیز بازدید به عمل آمد که در این مراکز هم مشکل خاصی وجود نداشت.

کاظم‌زاده در پاسخ به اینکه آیا به کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، آموزش‌های مربوط به شرایط بحرانی مثل مواجهه با زلزله داده می‌شود؟ گفت: قانون مدیریت بحران اخیراً به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. یکی از برنامه‌های قانون این است که به عموم مردم مدیریت بحران در سوانح طبیعی داده شود. ما نیز در نظر داریم دوره آموزشی در مراکز خود برای گروه‌های هدف برگزار کنیم.

وی از مردم و خیرین خواست همانطور که تا به امروز در کنار مددجویان بهزیستی بودند، این مددجویان را تنها نگذارند و افزود: هشت هزار و 200 مددجوی بهزیستی در شهرستان خوی هستند که دو هزار نفر آنها در زلزله آسیب دیده‌اند و امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم مشکلات این مددجویان را مرتفع کنیم.

کاظم‌زاده با اشاره به اعلام شماره حساب برای حمایت از مددجویان بهزیستی شهرستان خوی، گفت: 70 روستا در این منطقه تخریب شده و در حال حاضر شش گروه محب و اورژانس اجتماعی در حال ارائه خدمات هستند.

انتهای پیام
captcha