از اعزام تیم‌های امداد و نجات از سراسر جهان تا کمبود کمک به سوریه
کد خبر: 4120935
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
آخرین تحولات پس از زلزله ترکیه و سوریه:

از اعزام تیم‌های امداد و نجات از سراسر جهان تا کمبود کمک به سوریه

پس از گذشت 3 روز از وقوع زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه، تعداد کشته شدگان این فاجعه طبیعی به 16 هزار نفر رسیده است، از سویی ده هزا نفر زخمی شده و میلیون ها نفر نیز از این زلزله آسیب دیده اند، جریان کمک های بین المللی به زلزله زدگان همچنان ادامه داشته اما، در این میان سوریه به وضوح کمک های بسیار کمتری را دریافت کرده است.

به گزراش ایکنا به نقل از الجزیره، پس از گذشت 3 روز از فاجعه زلزله ترکیه و سوریه که بیش از 16000 کشته و ده ها هزار زخمی برجای گذاشت و تأثیرات آن به میلیون ها نفر در دو کشور سرایت کرد، امیدها برای یافتن بازماندگان بیشتری در زیر آوار کم می شود.

اگرچه بیشترین تعداد قربانیان در ترکیه بوده است، اما هشدارها درباره افزایش مداوم تعداد کشته‌ها در شمال سوریه، در میان کمبود امکانات و تاخیر در رسیدن کمک‌های بین‌المللی مورد نیاز برای عملیات جستجو و نجات ادامه دارد.

ساکنان شمال سوریه با خطرات دیگری روبرو هستند. این زمین لرزه باعث ایجاد شکاف در سد التلول واقع بر روی رود عاصی شده است، در نتیجه این شکاف ها، آب به برخی از مناطق مسکونی سرازیر شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تعداد قربانیان زلزله ترکیه به ۱۲۸۷۳ نفر و مجروحان به ۶۲۹۳۷ نفر رسیده است از سویی در سوریه نیز تعداد قربانیان به 3162 و تعداد مجروحان به 5685 نفر رسیده است.

جاری شدن سیل کمک ها به ترکیه و نادیده گرفته شدن سوریه

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین - در یک کنفرانس مطبوعاتی - اعلام کرد که یک تیم 82 نفره امداد و نجات از این کشور صبح چهارشنبه وارد فرودگاه آدانا شدند.

وی افزود: تیمی که وارد ترکیه شده بود حامل لوازم پزشکی و سایر تجهیزات به وزن بیش از 20 تن بود. نینگ گفت که  تیم‌های بیشتری از چین برای شرکت در عملیات جستجو و نجات به ترکیه اعزام خواهند شد.

از سوی دیگر، یک تیم اوکراینی متشکل از 35 نفر وارد فرودگاه آتاتورک شد. روسیه  نیز اعلام کرد: قصد دارد یک تیم جستجو و نجات 50 نفره به همراه 11 پزشک را اعزام کند.

از سه روز قبل روسیه با یک تیم 100 نفره و ارمنستان نیز با یک تیم 57 نفره در عملیات جستجو و نجات شرکت کرده‌اند. همچنین آلبانی نیز تیمی متشکل از  20 نفر و بنگلادش نیز تیمی با 60 نفر را به ترکیه اعزام کرده‌اند. آمریکا، مجارستان، اسپانیا و مکزیک نیز تیم‌هایی برای شرکت در عملیات امداد و نجات به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام کرده اند.

عراق، قطر، قزاقستان، یونان و همچنین 12 کشور عربی دیگر با ایجاد مسیر هوایی مستقیم به ترکیه، کمک های بسیاری را روانه این کشور ساختند.

در سوریه، سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که بتواند ارسال کمک‌های حیاتی از مرز ترکیه به شمال غرب سوریه را در روز پنج‌شنبه، از سر بگیرد.

از سوی دیگر در حالی کمک‌های بیش از ۶۵ کشور جهان به ترکیه سرازیر شده که بنا بر گفته رئیس سازمان هواپیمایی سوریه فقط ۴ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از طرف ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند به همراه ۲ هواپیما از طرف عراق به سوریه اعزام شده اند.

متعاقباً عراق و افغانستان هم به این شمار اضافه شدند تا در مجموع، یاری‌رسان‌ها به زلزله‌زدگان سوری به ۶ کشور افزایش یابند؛ دو کشوری که از سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ با اشغال آمریکا سخت‌ترین شرایط اقتصادی- معیشتی و امنیتی را تجربه می‌کنند.

دولت عراق با ده‌ها تن مواد غذایی و دارویی، ارسال ۲۰۰ محموله و اعزام ۱۵۰ نیروی فوریت پزشکی به کمک مردم زلزله‌زده دو کشور سوریه و ترکیه شتافت و در همین حال یگان‌های مهندسی و پشتیبانی حشد الشعبی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه بسیج شدند.

همچنین افغانستان با وجود اینکه خود به شدت درگیر مشکلات و بحران سخت مالی و اقتصادی است، با این حال برای ایفای نقش انسان دوستانه در کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، مبلغ ۱۵ میلیون افغانی (حدود ۱۶۷ هزار دلار) را به این امر اختصاص داد و وزارت خارجه طالبان با انتشار بیانیه‌ای نوشت: برمبنای همدردی بشری و اخوت اسلامی، کمک ۱۰ میلیون افغانی (۱۱۱ هزار دلار) به ترکیه و پنج میلیون افغانی (۵۶ هزار دلار) را به سوریه اعلام کرده است.

حضور تیم‌های امداد فلسطینی در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه

محمد ابوتقیه، سخنگوی کمپین همبستگی «فلسطین با شما است» که به منظور با ملت‌های ترکیه و سوریه اعلام کرد که 27 تیم داوطلب فلسطینی در مناطق زلزله‌زده شروع به کار کرده و کمک‌های انسانی و لجستیکی ارائه می‌کنند.

فعالان فلسطینی کمپین همبستگی خود را با عنوان «فلسطین با شما است» برای امدادرسانی و حمایت از آسیب دیدگان به ویژه فلسطینیان در اثر زلزله ویرانگر چند روز پیش جنوب ترکیه و شمال سوریه راه‌اندازی کرده بودند.

ابوتقیه در گفت‌وگویی با صفا تصریح کرد: تیم‌های داوطلب شامل هزار نفر از جوانان فلسطینی ساکن در استان‌های ترکیه و شمال سوریه هستند و خدمات این تیم‌ها در اختیار انجمن‌ها و مؤسسات خیریه و بشردوستانه و مقامات رسمی ذی‌ربط قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: کمپین «فلسطین با شما است» مسئولیت ارائه ابزارها و قابلیت‌های لازم را برای ادامه کار امدادی و حمایتی خود فراهم را بر عهده گرفته است.

ابوتقیه از تمامی نهادهای فعال در مناطق زلزله‌زده خواست تا با برقراری ارتباط با هماهنگ‌کننده کل این تیم‌ها، از تلاش گروه‌های داوطلب فلسطینی بهره‌مند شوند تا روند خدمات‌رسانی و همکاری تسهیل شود.

سازمان ملل متحد خواهان کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی برای کمک به زلزله زدگان سوری شد

از سویی به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بر لزوم کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در کمک به زلزله‌زدگان سوری تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل گفت که باید ملاحظات سیاسی کنار گذاشته‌ شده و به زلزله‌زدگان در سوریه کمک‌رسانی شود.

این مقام سازمان ملل افزود: فردا یا پس‌فردا بعد از اصلاح مسیر گذرگاه باب الهوی کمک‌های انسانی را وارد شمال سوریه خواهیم کرد.

این در حالی است که شبکه خبری المیادین شامگاه چهارشنبه به نقل از خبرنگار خود در تهران از ورود چهارمین هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به زلزله‌زدگان سوری به فرودگاه بین‌المللی حلب خبر داد.

ورود اولین محموله کمک‌های سازمان ملل به شمال سوریه

امروز پنجشنبه اولین کاروان کمک‌های سازمان ملل متشکل از 6 کامیون حامل مواد غذایی و مواد شوینده از گذرگاه مرزی باب الحوا با ترکیه به سمت شمال ادلب عبور کرد.

گیر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه، با تأیید ارسال این کمک‌ها گفت: ما تضمین‌هایی را به دست آورده‌ایم که می‌توانیم اولین کمک های بشردوستانه را انجام دهیم. پدرسن خاطرنشان کرد که سازمان ملل هر آنچه در توان دارد انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که هیچ مانعی در عملیات نجات وجود ندارد.وی خواستار غیرسیاسی شدن کمک‌ها شد.

یکی دیگر از مقامات سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار داد: ذخایر سازمان ملل در منطقه تنها برای تغذیه 100000 نفر برای یک هفته کافی است.

تماس تلفنی رایگان برای زلزله‌زدگان

شرکت ارتباطاتی، تلفنیکا در آلمان اعلام کرد که تمام تماس‌ها با ترکیه و سوریه تا 17 فوریه رایگان خواهد بود. این شرکت امروز پنجشنبه در بیانی‌های اعلام کرد تلفنیکا هیچ هزین‌های از پیام‌ها و تماس‌هایی که از طریق زیرمجموعه‌های این شرکت از قبیل بلو، آی یلیدز، اورتل موبایل و سایر بخش‌ها برقرار می‌شود، دریافت نخواهد کرد.

تلفنیکا با اشاره به اینکه قابلیت رومینگ در داخل ترکیه نیز در مدت زمان مشخص شده رایگان خواهد بود، افزوده است که هدف از این اقدام کمک به مردم برای حفظ ارتباط با بستگان و عزیزان خود و حمایت از تیم‌های امدادی است که در محل کار می‌کنند.

از اعزام تیم‌های امداد و نجات از سراسر جهان تا کمبود کمک به سوریه

فعالیت‌های گسترده مردمی در دمشق برای کمک به زلزله‌زدگان

شهر دمشق با وجود شرایط دشوار معیشتی مردم، شاهد فعالیت گسترده در راستای تدارک کمک به زلزله‌زدگان استان‌های شمالی این کشور است. تعداد زیادی از مساجد، کلیساها، سازمان‌های بشردوستانه و انجمن‌ها در دمشق، پایتخت سوریه، مجموعه‌ای از ابتکارات امدادی را برای حمایت از مردم آسیب‌دیده در استان‌های حلب، حما، لاذقیه، طرطوس و ادلب آغاز کردند. زلزله ویرانگری سحرگاه روز دوشنبه گذشته شمال سوریه و جنوب ترکیه را لرزاند.

این طرح‌ها شامل جمع‌آوری مواد غذایی، کمک‌های اولیه، پتوها و لباس‌های زمستانی از مردمی بود که مشتاق کمک به آسیب دیدگان بودند. این کمک‌ها از دمشق، حومه و دیگر مناطق تحت کنترل دولت سوریه جمع‌آوری و با چندین دستگاه اتوبوس به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

این کمک‌ها در حالی است که مردم سوریه بر اثر جنگ و تحریم‌های گسترده با مشکلات معیشتی زیادی روبرو هستند. این ابتکارات از صبح دوشنبه با حضور گسترده مردمی مواجه شد و کاروان‌های متعددی از کمک‌های مردمی به سوی استان‌های آسیب‌دیده ارسال شد. از سویی هزاران جوان نیز داوطلب شده‌اند تا به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده و در عملیات امداد و نجات شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha