نکات مهم در مصرف بازی رایانه‌ای
کد خبر: 4121451
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
دانستنی‌های سایبری/ ۱۶

نکات مهم در مصرف بازی رایانه‌ای

نکات مهمی درباره استفاده کودکان از بازی رایانه‌ای وجود دارد که می‌تواند سلامت ذهنی، جسمی و روانی آنها را فراهم کند.

نکات مهم در مصرف بازی رایانه‌ایبه گزارش ایکنا؛ بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رسانه تعاملی می‌توانند اثر مثبت و مفید زیادی را بر روی ذهن و روان مخاطبان خود به ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشند. البته استفاده از این بازی‌ها شرایط و اصولی دارد که باید رعایت شود و توجه و تأکید بر رعایت آن به ویژه از سوی والدین امری ضروری است. در ادامه نکات مهمی در رابطه با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای از سوی کارشناسان سواد بازی گردآوری شده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد؛

- همیشه برای انتخاب یا خرید بازی، به نشان رده سنی ESRA که بر روی جلد بازی‌ها درج شده است، توجه کنید.

- سعی کنید قبل از امتحان یک بازی توسط فرزندتان، خلاصه‌ای از داستان یا نقد آن را بخوانید و با دیگر والدین و فرزندان بزرگتر درباره بازی صحبت کنید. اگرچه بهترین حالت این است که خودتان پیش از فرزندان آن را بازی کنید.

- به همراه فرزند خود بازی کنید، بازی کردن او را تماشا کنید و درباره بازی‌هایی که بازی می‌کند با او گفت‌وگو کنید. برای او شرح دهید که چرا برخی از بازی‌های خاص مناسب نیستند.

- برخی بازی‌های آنلاین نیازمند تعامل و گفت‌وگو با سایر بازیکنان هستند. به فرزندتان درباره بازگو نکردن اطلاعات شخصی در بازی‌های آنلاین آگاهی دهید؛ همچنین به فرزندتان بیاموزید که رفتارهای نامناسب دیگر بازیکنان را در حین بازی به شما اطلاع دهد.

- سعی کنید فرزندتان در فضای مشترک خانه بازی کند و حتی‌المقدور از بازی کردن فرزندتان در اتاق خصوصی است، خودداری کنید.

- بازی کردن فرزندتان را به مدت زمانی که قبل از بازی برای تعیین می‌کنید(مثلاً ۴۵ دقیقه) محدود کنید و با آرامش در اجرای بی‌چون و چرایی آن همت کنید.(راه حل پیشنهاد این است که فعالیت جایگزین را به او پیشنهاد کنید؛ مانند انجام یک کار هنری، ساخته کاردستی، انجام بازی تخته‌ای، خواندن کتاب همراه شما و ...).

- همیشه دقت کنید که فرزندتان پس از انجام تکالیف خود و نه پیش از آن به بازی کردن بپردازد.

- با فرزند خود توافق کنید که در صورت نیاز به صحبت کردن و شنیدن صحبت والدین «بازی» خود را متوقف کرده و حرف‌های شما را بشنود و سپس به بازی کردن ادامه دهد.

- بهتر است هر روز بیش از ۲ ساعت برای انجام بازی‌های رایانه‌ای وقت صرف نشود و در عین حال لازم است پس از هر ۴۰ دقیقه انجام بازی فرزندتان از پشت رایانه برخیزد و مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کند.

- می‌توانید بازی کردن فرزندتان را مشروط به خوردن میوه و سبزیجات مختلف در هنگام بازی کنید تا عادت غذایی مفید در فرزندتان ایجاد شود.

- از انجام بازی‌های رایانه‌ای از سوی فرزندان در آخر شب قبل از خواب جلوگیری کنید؛ چراکه تحقیقات نشان می‌دهد که این امر باعث می‌شود بازیکن دچار اختلال در خواب و یا بی‌خوابی شود.

- در هنگام بازی فرزندتان بهتر است بر روی نوعی از صندلی بنشینید که دارای تکیه گاه مناسبی باشد به طوری که کمرش را به طور کامل پوشش دهد.

- به فرزندتان آموزش دهید تا هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تمرکز چشم را از مانیتور برداشته و به نقطه دیگر نگاه کند تا از آسیب رسیدن به چشم او جلوگیری شود. همچنین سعی شود تا چشم بر روی اشیا در فاصله دو متمرکز شود.

- بازی‌ها به دلیل سخت بودن بعضی مراحل می تواند باعث آسیب عصبانی شدن و خسته شدن فرزندتان شوند. در این صورت بهتر است که در کنار فرزندتان باشید او را آرام کنید و با خوش طبیعی از عصبانی شدن بیش از حد او جلوگیری کنید.

- به فرزندان آموزش دهید که از خم شدن گردن به سمت بالا و یا پایین و یا نزدیک شدن به مانیتور جلوگیری کند تا آسیب جدی در دراز مدت برای ایجاد نشود.

- هنگام بازی کردن فرزندتان از مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های شیرین به ویژه قهوه با شکر جلوگیری کنید. به دلیل این که این امر باعث می‌شود تا فرزندتان بتواند خستگی را از خود براند، اما در عین حال باعث افزایش فشار عصبی بر بدن او خواهد شد.

- به فرزندتان آموزش دهید که از خم شدن دست از ناحیه مچ در هنگام بازی اجتناب کنند و مچ دست را به صورت مستقیم روی میز قرار دهد.

- به فرزندتان آموزش دهید که مانیتور خود را به صورتی قرار دهد تا نور را منعکس نشود. انعکاس نور خورشید و یا دیگر منابع روشنایی می‌تواند برای چشم مضر باشد.

- به فرزندتان توصیه کنید که بهتر است بیشتر بازی‌هایی را انجام دهد که او را مجبور به فکر کردن می‌کند، این امر باعث فعالیت بیشتر مغز و در نتیجه تقویت حافظه و افزایش قدرت تفکر بازیکن می‌شود.

- به فرزندتان آگاهی دهید که در زمان بارگذاری بازی می‌تواند با انجام حرکات کششی و نرمشی از خشک شدن بدنش جلوگیری کند.

- به فرزند خود آگاهی دهید که در هنگام بازی کردن سعی کند تا به طور مداوم پلک بزند، این عمل از خشکی چشم جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل تمرکز و خم شدن بازیکن به مانیتور تعداد دفعات پلک زدن کاهش می‌یابد و این خود دلیلی برای قرمز شدن و خستگی چشم به شمار می‌رود.

- می‌توانید برای نظارت بر بازی کردن فرزندنان امکان کنترل محتوای بازی که در دستگاه مختلف بازی به عنوان parental control از آن یاد می‌شود، استفاده کنید. از طریق این راهکار والدین می‌توانند محتوا هایی نظیر خشونت و یا گفتار ناشایست را از بازی حذف کنند.

انتهای پیام
captcha