ممنوعیت حجاب در مدارس دانمارک رد شد
کد خبر: 4125376
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴

ممنوعیت حجاب در مدارس دانمارک رد شد

دولت دانمارک روز گذشته به پیشنهاد یکی از احزاب راست افراطی این کشور مبنی بر بحث در پارلمان درباره ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از The Local، به گفته وزیر مهاجرت و ادغام دانمارک، دولت از پیشنهاد حزب مردم دانمارک (DF) مبنی بر ممنوعیت پوشیدن حجاب دانش‌آموزان و کارکنان در مدارس ابتدایی حمایت نخواهد کرد.

کاره دیب‌واد بیک(Kaare Dybvad Bek)، وزیر مهاجرت در یک اظهار نظر کتبی اعلام کرد: در حالی که دانمارک با چالش‌های جدی کنترل اجتماعی منفی و سرکوب دختران جوان در محیط‌های‌ خاص مواجه است، چنین ممنوعیتی با قوانین دانمارک مغایرت دارد. این ارزیابی قانونی در مورد پیشنهاد ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس ابتدایی است که در چارچوب قانون اساسی و تعهدات بین‌المللی دانمارک قابل اجرا نیست. بنابراین، دولت نمی‌تواند از این پیشنهاد حمایت کند. اما با این وجود به مبارزه با اجبار و ظلم ناموسی و کنترل منفی اجتماعی ادامه خواهیم داد.

پیش‌تر و در آگوست 2022، کمیسیون مبارزه زنان فراموش‌شده پارلمان دانمارک توصیه‌هایی با محوریت بهره‌مندشدن  زنان اقلیت‌های دینی و نژادی از حقوق و آزادی‌های مشابه با سایر زنان دانمارکی ارائه کرد. پیشنهاد ممنوعیت حجاب در مدارس یکی از 9 توصیه این کمیسیون بود. با این همه از 10 عضو کمیسیون، دو نفر حمایت خود را از ممنوعیت حجاب مدارس لغو کردند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که اجرای چنین ممنوعیتی ممکن است از نظر قانونی دشوار باشد زیرا قانون اساسی دانمارک و قوانین حقوق بشر آزادی مذهب را تضمین می‌کند.

جمعیت دانمارک حدود 5.9 میلیون نفر بوده و تخمین زده شده که جمعیت مسلمانان این کشور حدود 260 هزار نفر باشد.

انتهای پیام
captcha