تعیین ضوابط دیوارنویسی قرآنی در مساجد مصر
کد خبر: 4125840
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

تعیین ضوابط دیوارنویسی قرآنی در مساجد مصر

دارالافتاء مصر ضوابط کتابت آیات قرآن بر روی دیوارها و گنبد مساجد این کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از قاهره 24، دارالافتاء مصر در پاسخ به سؤالی که در سایت رسمی این مرکز مبنی بر ضوابط فقهی نوشتن آیات قرآن بر روی دیوار و گنبدهای مساجد به ثبت رسیده، این ضوابط را شرح داده است.

در پاسخ به این ضوابط دارالافتاء تأکید کرده است: آیات نوشته شده باید به شکلی دقیق و صحیح با اعراب درست و املای صحیح مورد تأیید نوشته شود، از سویی این نوشته در معرض سقوط و یا در مکانی نباشد که مورد بی‌احترامی قرار گیرد. همچنین کتیبه‌های مورد نظر باید به طور مرتب نظافت شده و ترمیم آن به شکلی پیوسته انجام گیرد. هماهنگی در شیوه کتابت آیات و محتوای آن وجود داشته به شکلی که متناسب با عظمت و شکوه آیات قرآنی باشد.

این مرکز رعایت این قواعد را امری مسجل در طول تاریخ معماری و هنر اسلامی توصیف کرده و در این باره به کتیبه‌های شگفت‌انگیزی اشاره کرده که در مساجد تاریخی شرق و غرب جهان اسلام موجود است.

کتیبه‌های قرآنی و کتابت آیات بر روی دیوارها و گنبدهای مساجد از دیرباز بخش بسیار مهمی از تاریخ هنر و معماری اسلامی بوده است. این موضوع به اندازه‌ای مهم بوده که خطوط خاصی به این منظور به وجود آمده است. بخش عمده کتیبه‌های قرآنی به خطوط کوفی، نسخ و ثلث نوشته شده است.

خطاطان و هنرمندان اسلامی این خطوط را متناسب با فضاها و معماری هر منطقه تغییر داده و تکمیل کرده‌اند، به طوری که شاهد تکامل خطوطی مانند کوفی ایرانی، نسخ اندلسی و ثلث به شیوه خاص عثمانی هستیم.

انتهای پیام
captcha