هیچ نیروی اهریمنی توان توطئه علیه جمهوری اسلامی را ندارد + فیلم
کد خبر: 4126116
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
امیرسرتیپ آشتیانی:

هیچ نیروی اهریمنی توان توطئه علیه جمهوری اسلامی را ندارد + فیلم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری گفت: امروز جوانان ما، فرزندان غیور این ملت و دانشمندان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که هیچ نیروی اهریمنی در جهان حاضر نمی‌تواند در برابر آنها توطئه و مانع ایجاد کند.

امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاعبه گزارش خبرنگار ایکنا، امیرسرتیپ محمدرضا قرآیی آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز، سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه، در نشستی با اصحاب رسانه، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: موارد مربوط به وزارت دفاع غالباً دارای طبقه‌بندی است و ما معمولاً با این مشکل مواجه هستیم‌. همه ما به دنبال این هستیم که منافع و امنیت ملی را لحاظ کنیم، بنابراین ممکن است در برخی از سؤالات به گونه‌ای پاسخ دهم که ملاحظات لحاظ شده  است. در مسائل داخلی و بین‌المللی فارغ از شعار به گونه‌ای حرکت کردیم که حرکتمان نشان دهنده استحکام و اقتدار در طول این سال‌ها بوده است. تحمل این مهم برای دشمن سخت است و تمام اقداماتی که دنبال می‌کنند از روی ناچاری، ضعف و استیصال و درماندگی است.

امیرسرتیپ آشتیانی بیان کرد: جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها خاکریزها و قله‌های متعددی را فتح کرده و دشمن در تمامی اقدامات دشمن شکست خورده است و این اثر باعث شده دست به اقداماتی بزنند که سخیف است.

وی ادامه داد: ما به عنوان نظام قدرتمند در جهان به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که دشمن را به این مرحله رسانده‌ایم. امروز جوانان ما، فرزندان غیور این ملت و دانشمندان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که هیچ نیروی اهریمنی در جهان حاضر نمی‌تواند در برابر آنها توطئه و مانع ایجاد کند.

وزیر دفاع اضافه کرد: آنها احساس کردند که با تحریم و .‌‌... می‌توانند جلوی این پیشرفت‌ها را بگیرند ولی ما از این مرحله عبور کرده‌ایم. در وزارت دفاع شاهد هستیم هر روز محصولات جدید با آخرین علوم روز تولید می‌شود که برخی را می‌توان ارائه کرد و برخی را نمی‌توانم بگوییم.

آشتیانی تصریح کرد: کشورها در مواجهه با دستاوردهای ما شگفت‌زده هستند و به اذعان خود چنین باوری به جمهوری اسلامی نداشته‌اند. تمام این دستاوردها به دلیل اتکا به خداوند و هدایت‌های داهیانه فرمانده کل قواست که با مطالبات و ایجاد انگیزه این حرکت را سرعت بخشیدند. دوم همت نیروهای خلاق وزارت دفاع است که این توفیقات بدست آمده است.

وزیر دفاع به برخی از توفیقات و دستاوردهای نظامی وزارت دفاع به صورت گذرا اشاره کرد و گفت: حرکت و برنامه‌های ما در وزات دفاع جهشی است یعنی ما دو برنامه را تدوین کردیم؛ یکی برنامه عادی بوده که سالیانه ترسیم می‌شده و سازما‌ن‌های صنعتی باید به آن دست پیدا کنند و همین برنامه را به صورت جهشی نیز تدوین و ابلاغ کردیم. اکنون به لطف خداوند غالب برنامه‌هایی که تدوین کردیم حداقل دو برابر بیشتر از آنکه منظور شده، عزیزان به آن دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: مهمترین مأموریت ما تسلیحات نیروهای مسلح است که نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر کالا و خدمات را نیز طی 9 ماهه که محاسبه شده است به نیروهای مسلح ارائه شده است یعنی چیزی بالغ بر 78 هزار میلیون تومان این امر محقق شده است. در بحث صادرات نیز توفیقات زیادی ارائه شد که قابل مقایسه با گذشته نیست.

امیرسرتیپ آشتیانی با اشاره به رشد دو برابری و نزدیک به دو نیم برابری عرصه تولید و فروش، بیان کرد: همچنین بیش از 85 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که این عدد نسبت به سال گذشته 15 هزار فرصت شغلی بیشتر بوده است. درباره شرکت‌های دانش‌بنیان باید بگویم با حدود هزار شرکت دانش‌بنیان در ارتباط هستیم و بیش از 6 هزار شرکت با ما در بخش‌های مختلف همکاری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه حجم همکاری‌های ما با شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته 80 درصد بیشتر شده است، اظهار کرد: همچنین برای تسریع این روند صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی را تأسیس کردیم و سه بوستان تخصصی را نیز سازماندهی کردیم که در شهرهای مختلف ایجاد می‌شود.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه بومی‌سازی قطعات را به سه هدف دنبال می‌کنیم، افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه، مقابله با خرابکاری صنعتی دشمن و صرفه‌جویی‌های ارزی از جمله اهداف بومی‌سازی قطعات است. در این زمینه بالغ بر 38 هزار قطعه و مواد مورد نیاز را تولید کردیم که بومی‌سازی شده است و بطور کامل ارتباط با بیرون قطع می‌شود.

وی با اشاره به صرفه‌جویی ارزی، اظهار کرد: شاید بتوان گفت طی 5 سال گذشته، بالغ بر یک میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم. در رزمایش‌های نیروهای مسلح نیز به دو منظور شرکت می‌کنیم. یکی به منظور دادن مشاوره و دیگری آموزش نسبت به تسلیحاتی که به آنها ارائه می‌دهیم. همچنین بازخوردگیری از آخرین وضعیت و موفقیت سلاحی که داشته‌ایم، دریافت می‌کنیم.

امیرسرتیپ آشتیانی به 9 رزمایشی که در مجموع وزارت دفاع، سپاه، ارتش و فراجا اشاره کرد و گفت: سامانه‌هایی که در اختیار آنها قرار داده شده، بالای 90 درصد موفقیت داشته است. در حوزه رزم موشکی به هفت قابلیت کلیدی توجه داریم؛ بحث اثربخشی، قدرت تخریب، تاکتیک پذیری، مقاوم سازی در برابر حملات سایبری، ماندگاری و عمرافزایی، پنهان‌کاری و رادارگریزی و توان افزایی است.

وی ادامه داد: در این زمینه طراحی موشک‌های بالستیک نقطه زن را با بُرد ۲ هزار کیلومتر برعلیه اهداف زمینی و دریایی داریم. در حوزه توان موشکی کروز انواع و اقسام موشک‌ها را تولید کرده‌ایم انواع موشک‌ها از ۳۵ تا هزار کیلومتر که از خیلی از آنها استفاده می‌شود. موشک کروز توان رزم نیروهای مسلح را به صورت چشمگیر افزایش می‌هد. اینها هم هواپایه، هم دریاپایه، وهم زمین پایه است و قابلیت شلیک از خشکی، ساحل، دریا و زیر دریا دارد.

وزیر دفاع اضافه کرد: در حوزه پشتیبانی از رزم پدافند هوایی که نکته مهمی است. خط مقدم دفاع در هر کشوری پدافندهوایی است. در این زمینه با توجه به تهدیدها در پرنده‌های پنهان‌کار، موشک‌های کروز، پهپاددها و ریزپرنده‌ها و ..  داریم، متناسب با هر کدام از اینها سازماندهی کرده‌ایم. سلاح‌هایی که الان از آنها استفاده می‌کنیم و آنها را توسعه می‌دهیم، سلاح‌هایی هستند که بر علیه هر کدام از این تهدیدها ساماندهی شده‌اند، اختلال و فریب را در برخی از این سامانه‌ها لحاظ کردیم و جهت مقابله با تهدید انواع موشک‌های کروز و پهپاد، سامانه‌های سلاح دزفول و شهید مجید را داریم که سازماندهی شده است و در مقابله با پرنده‌های دورایستا، همانطور که اخیرا اعلام شد، سامانه باور  ۳۷۳ و موشک صیاد ۴ را آزمایش کردیم که با نتیجه موفقیت‌آمیز در 300کیلومتر هدف را منهدم کرده است.

امیرسرتیپ آشتیانی با اشاره به حوزه پشتیبانی در رزم هوایی، اظهار کرد: طراحی انواع پهپادهای راهبردی با ارتفاع پروازی ۲۰ هزارپا با مداومت پروازی بالای 24 ساعت، طراحی و ساخت انواع پهپادهای پرسه زن و انتخاری برای انهدام اهداف ثابت و متحرک و طراحی ساخت پهپاد رهگیر شکاری با قابلیت پدافند هوایی، بکارگیری فناوری هوش مصنوعی برای انجام پروازهای جمعی و پروازهای تلفیقی با جنگنده‌های با سرنشین.

وی به توسعه پهپادهای دریاپایه را اشاره کرد و گفت: این پهپادها بر روی شناورها استقرار پیدا می‌کند و توان شناور را افزایش می‌دهد. همچنین در حوزه پشتیبانی رزم دریایی انواع زیردریایی‌های سبک و سنگین با قابلیت حمل و پرتاپ انواع موشک‌های کروز و انواع اژدرها را داریم. ساخت موشک‌انداز کلاس سینا، ساخت ناو چند منظوره شهید سلیمانی (نمونه آن در سپاه بکارگیری شد)، ساخت انواع شناورهای تندرو (بخشی به فراجا تحویل شد و بخشی در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است)  که تماما به سلاح‌های زیرسطحی و انواع موشک‌های کروز تسلیح شده‌اند، ساخت انواع شناورهای تجسس و نجات و گشت دریایی و تسلیح ناوها و ناوشکن‌ها به انواع سامانه‌های موشکی کروز بردبلد و ایجاد مقابله با اهداف سطحی و... از دیگر دستاوردهای قابل ذکر است.

وزیر دفاع تصریح کرد: در حوزه پشتیانی از رزم نوین می‌توان به تولید جیره‌های عملیاتی در زمان بحران و همینطور قابل استفاده در نیروهای مسلح را طراحی کردند و ساخت واکسن ویروس کرونا اشاره کرد. همچنین در ارتباط با بازنشستگان می‌توان به پرداخت حقوق بازنشستگان به موقع، ارائه خدمات رفاهی به اعضای وابسته و اجرای طرح‌های مختلف که در خدمات درمانی انجام می‌شود و ... اشاره کرد.

وی به همکاری با بخش خصوص اشاره کرد و ادامه داد: در بخش‌های مختلف چون حوزه نفت، گاز، لواز پزشکی، محصولات پلیمری، پالایشگاه‌ها، تولید مواد اولیه، بحث‌های هواپیما و ... این کار را دنبال می‌کنیم.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر تأثیر فعالیت‌های قرآنی _دینی در ارتقای توان رزمی و نظامی و بصیرت‌افزایی فردی و میزان اهتمام این وزارتخانه به این مسئله، گفت: در مجموعه وزارت دفاع، سازمان عقیدتی سیاسی داریم که متولی این امر هست و کار فرهنگی را ساماندهی و دنبال می‌کند این سازمان یک شورای عالی فرهنگی دارد که مسئولیتش با بنده است و حضور بخش‌های مختلف کارهای زیادی را در حوزه فرهنگی سازماندهی کرده بحث بصیرت افزایی و مباحث قرآنی است که شاهد برگزاری مسابقات قرآن در ماه‌های پیش بودیم. در بحث بصیرت‌افزایی نیز تعداد زیادی از خانواده‌ها را برای زیارت اماکن مقدس بردند و کلاس‌های آموزشی در حاشیه آن برگزار کردند.

وی ادامه داد: خدمات رفاهی متنوعی در مجموعه وزارت دفاع به صورت رایگان با نظارت مجموعه فرهنگی و عقیدتی سیاسی در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد. همچنین در مدارس و مهدالرضاهایی که تحت نظارت وزارت دفاع است، کارهای خاصی انجام می‌شود. همچنین در زمینه مشاوره‌، فعالیت‌هایی در مجموعه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع ارائه می‌شود که متنوع است.

امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روسیه درباره خرید سامانه پدافندی S-400 و تبادل تکنولوژی‌های دفاعی میان ایران و روسیه گفت: روسیه از جمله کشورهایی است به جهت همسایگی و ارتباط نزدیک از گذشته، مباحثمان را  همچنان با روسیه دنبال کردیم و سطح روابط نیز همچنان، سطح روابط بالایی است. ما در بحث سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیدیم یعنی سامانه‌های ما در دنیا بی‌نظیر است که می‌تواند مشکل ما را مرتفع کند اما اگر لازم باشد سامانه‌های دیگری را به آن اضافه کنیم، آن هنگام می‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. سامانه باور 373 نمونه‌ایست که خیلی از کشورها آرزو دارند نمونه‌ای از آن را داشته باشند.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره همکاری پهپادی ایران با سایر کشورها، افزود: مطالبات و درخواست کشورها ازما برای دریافت پهپاد، متعدد است. کشورهای زیادی به دلیل شرایط نامتعادل در برخی از مناطق جهان به این امر سوق پیدا کرده‌اند که به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود باشند. باتوجه به اینکه پهپاد‌های جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که حتی نمونه‌های برخی از آن نیست و این را پذیرفته‌اند که  قدرت پهپادی ایران بی‌نظیر است(چنانکه آزمایش خود را در رزمایش‌ها پس‌داده است) به دلیل اینکه آن توان را داریم و می‌توانیم به کشورهایی که با ما همکاری نزدیک دارند کمک کنیم و آنها را در زمینه بنیه نظامی و تسلیحی تقویت کنیم. البته ما در مسیر توسعه فناوری‌ها در حوزه پهپادی قرار داریم و سعی می‌کنیم به اینی که الان داریم قانع نباشیم و حتما سلاح‌های جدید‌تری را در آینده نزدیک ارائه می‌کنیم که در دست اقدام است. کشورهای مختلف که معمولا مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌هایشان پهپادی است.

امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و تعامل درحد اتحاد با کشورهای عربی و سایر کشورهی منطقه، گفت: برای رژبم صهیونیست (هم برای رژبم و هم صاحبان آن رژیم که قلاده آن رژیم کودک کش در دستاشتان است) است، محرز است که هیچ اقدام عملی نمی‌توانند انجام دهند و به هیچ وجه قدرت مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و این برای آنها مسلم است.

وی ادامه داد: این کارها(عملیات‌های ایذایی و خرابکاری و سایر) به این واسطه است اما مهمترین انگیزه آن به دلیل مشکل داخلی خودشان است. یعنی انها نشأت گرفته از آن جنگ قدرت درون رژبم صهیونیست و در منطقه خودشان و مشکلات فوق‌العاده‌ای که با آن مواجه هستند. بنابراین هرکجا که لازم بدانیم و در هر زمان هر حرکتی که رژیم صهیونیست انجام می‌دهد پاسخش را مقتدرانه داده و می‌دهیم و یقین بدانیم آنها نیز آن را متوجه هستند اما بدانید بیشتر مباحث آنها جنگ روانی است و کارهایی که معمولا انجام می‌دهند پیش پا افتاده است بطور مثال حرکتی که در اصفهان انجام داده‌اند، قبلا نیز انجام داده‌اند و اینک نیز انجام داده‌اند که با شکست روبرو شده‌اند.

وزیر دفاع به پاسخ سؤال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر عملیاتی شدن موتور توربو فن جهش ۷۰۰ و توسعه و ساخت هواپیمای سپمرغ، گفت: درباره موتورهای توربو، دستاوردهای خوبی داشتیم برخی به نتیجه رسیده و برخی در شرف به نتیجه رسیدن هستند. اما در باره هواپیمای سیمرغ، بحث تاکسی با سرعت را دنبال می‌‌کنند تا بتوانند به سرعت به خط پرواز بیاورند و کارش دنبال می‌شود. این روندی در تمامی کشورها است که مرحله به مرحله انجام می‌دهند تا به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار همکاری‌ها با کشور ونزوئلا و امریکای لاتین در زمینه دفاعی و نظامی و کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا، افزود: درباره کشور ونزوئلا باید بگویم تا کنون کمیته‌های متعددی را داشتیم که از ونزوئلا به ایران آمدن و یا تیم‌هایی از مجموعه وزارت دفاع و یا با هدایت وزارت دفاع از بخش‌های مختلف نیروهای مسلح اعزام شدند و کار را در حوزه‌های مختلف و همچنین حوزه‌های نظامی(براساس توافق صورت گرفته( دنبال می‌کنند و نتایج خوبی تا الان بدست آمده است.

 امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی سی تی وی چین درباره چگونگی مقابله ایران و کشورهای مستقل در برابر یک جانبه گرایی و زورگویی غرب به ویژه آمریکا، ادامه داد: گذشته نشان می‌دهد هم ما و هم کشورهای مستقل توانسته‌اند از یکجانبه‌گرایی در صحنه‌های مختلف ممانعت کنند. آمریکایی‌ها و غربی‌ها تلاششان اینست که بتوانند در حوزه‌های مختلف تسلط پیدا کنند و فشارها را افزایش دهند.

وی ادامه داد: این روند در جهان و اتحادی که میان کشورها ایجاد شده و این تزلزلی که در جبهه غرب به وجود آمده است(چنانکه در جنگ اوکراین اروپایی‌ها احساس سرخوردگی و شکست دارند)،  نشان می‌دهد جبهه غرب در حال اضمحلال در ابعاد مختلف است اما شرطش اینست که جبهه‌ای که می‌خواهد در مقابل آنها بایستد، منسجم و متحد حرکت کند. خوشبختانه این ارتباط در جهان حاضر بین چین و روسیه و ایران و ...  دیده می‌شود که به راحتی می‌توانند مقابل این یک‌جانبه‌گرایی را بگیرند. آن هنگام است که سد امپراطوری صوری و قدرت پوشالی آنها فرو می‌ریزد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس درباره فراجا و ارتقای آن از یک نیرو به فرماندهی کل و برنامه وزارت دفاع درباره تجهیز آن، گفت: فراجا مأموریت‌ها و وظایف حساسی در سطح کشور در زمینه امنیت داخلی و... دارد. وزارت دفاع در بخش‌های مختلف کمک‌های شایان توجه‌ای کرده است و خواهد کرد. وزارت دفاع در تسلیح فراجا به سلاح‌های جدید، هم فراجا پای کار آمده است و هم وزارت کشور این امر را پیگیری می‌کند و هم وزارت دفاع ساماندهی می‌کند و اعتبار آن نیز دیده شده است و معتقدم فراجا از وضعیت عالی در آینده نزدیک برخوردار خواهد شد.

امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری درباره رویکرد ایران با جمهوری آذربایجان، گفت: ما با همسایگان ارتباط نزدیک و صمیمانه و دوستانه داریم و به دنبال توسعه رفتار با هسایگان هستیم. اعتقاد داریم همه کشورهایی که در این زمینه نقش دارند چون روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و ... می‌توانند با مذاکره و مصالحه مشکل خود را حل کنند. چون این بحث حساس و مورد توجه است، همه باهم کنار می‌آیند و بعید می‌دانم کشورهای دیگر به رژیم منفور صهیونیستی که جایگاهی درجهان ندارد، بها دهد. این رژیم به دنبال اینست که خود را سرپا نگه‌دارد و بعید می‌دانم بتواند در همسایگان ما نفوذ پیدا کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار چین درباره همکاری نظامی ایران و چین و برنامه جدید خرید ۱۵ هزار پهپاد ایرانی از سوی چین، افزود: چین یکی از کشورهای مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و ارتباط ما راهبردی است و آنها در سند ۲۵ ساله تدوین شده است. در سفر اخیر وزیر دفاع چین صحبت‌هایی داشتیم. معتقدم با اقدامات و رزمایش‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و چین، سطح روابط گسترده‌تر می‌شود.  در مباحث نظامی نیز ارتباط نزدیکی با چین داریم.

امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به سؤال روزنامه جام جم درباره اقدامات شاخص وزارت دفاع در حوزه نوآوری‌های دفاعی، تصریح کرد: ما سازماندهی دقیقی را در مجموعه وزارت دفاع با کمک همکاران داریم. شما همه موارد گفته شده و مؤلفه‌ها را در نظر بگیرید می‌بینید وزارت دفاع در بخش‌های مختلف رشد چشمیگری داشته است.

وی به بحث صادرات در دوران تحریم و زمانی که ملاحظات خاص خود را به واسطه تحریم‌ها و هم فرهنگی و سیاسی داریم، اشاره کرد و گفت: این حجم از صادرات اقدام شگرفی است. همچنین در زمینه تولید نیز به همین شکل. در ارتباط با 45 دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مشغول به کار هستیم. درحال حاضر دستاوردهای وزارت دفاع نسبت به سال 1400 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که به نظرم ناشی از اخلاصی است که در دولت سیزدهم به ویژه در شخص حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور محترم و پیگیری‌های ایشان و فرماندهی فرمانده کل قوا و پشتیبانی‌هایی مختلف از وزارت دفاع شاهد بودیم.

 امیرسرتیپ آشتیانی به پرسش خبرنگار دفاع پرس درباره برپایی نمایشگاه دائمی ارائه توانمندی‌های وزارت دفاع و تقویت پدافند دفاعی کشور سوریه، گفت: این نمایشگاه در مجموعه وزارت دفاع در شرف افتتاح و راه‌اندازی است، اما برخود فرض می‌دانیم که با تمام توان، جبهه مقاومت را پشتیبانی کنیم. کشور سوریه قطعا مورد نظر است و در تمام زمینه‌ها از آنها حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا فروش پهپادهای ایران به روسیه در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ و تمام محدودیت صادراتی تسلیحاتی ایران بود؟ افزود: آنچه که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، به این شکل نیست. اینها ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی است. اینها مواردی نیست که به اثبات رسیده باشد.

وزیر دفاع درباره سؤال خبرنگار مهر درباره برنامه وزارت دفاع برای ساخت هواپیما، گفت: سازمان صنایع هوایی پیگیر این موضوع است و سفرهای متعددی به کشورهای دیگر داشته است تا بتواند به تولید داخل هواپیمای ۱۰۰ نفره برسیم. ما با دو ملاحظه این امر را انجام می‌دهیم؛ یکی اینکه حتما خودمان این کار را انجام دهیم و دیگر سرعت این کار است. تمهیداتی پیش‌بینی شده است تا به سرعت این کار را به نتیجه برسانیم تا هم سریع‌تر از این هواپیماها بهره‌مند شویم و هم ساخت و بومی‌سازی آن بطور کامل در داخل انجام شود.

وی  در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره انعقاد قرارداد برای صادرات و فروش تسلیحات به دیگر کشورها، بیان کرد: معمولا کشورهایی که برای این قرارداد می‌آیند، تمایلی به عنوان اسمشان ندارند اما کشورهای متعددی این امر را انجام می‌دهند و رایزنی‌های متنوعی انجام شده است. ما هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم اما ملاحظاتی داریم که آنها رعایت می‌کنیم.

امیرسرتیپ آشتیانی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره تبدیل پروژه جنگنده قاهر به پهپاد، گفت: صنایع دفاعی به دنبال ساخت پهپادهای متنوع است، یکی از این ایده‌هایی که به آن رسیده این بود که این هواپیما را در ابعاد کوچک‌تر دنبال کند اما همان توانمندی و کارآیی را داشته باشد. اعتقاد داریم فکر و ایده خوبی است و انشاءالله طراحی آن کامل و عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک درباره اجلاس شانگ‌های و مزایای دفاعی آن، افزود: قطعا برنامه مفصلی است و دنبال می‌شود. دوستان در روابط بین‌الملل این کار را دنبال می‌کنند البته بخشی از آن به مبحث آمادی باز می‌گردد که کار مشترکی در حال انجام است که نتایج آن متعاقبا اعلام می‌شود.

وزیر دفاع درباره مؤلفه‌های صادرات دفاعی و شرایط آن، گفت: در بحث صادرات، ملاحظاتی داریم؛ یکی اینکه بحث صادرات لطمه به توان دفاعی ما نزند و ما حتما از ظرفیت نیروهای مسلح در این زمینه استفاده می‌کنیم و در صادرات قطعا ملاحظات فنی زیادی مطرح است که باید رعایت شود اما مبنای ما بر صادرات و توسعه صادرات است به جهت اینکه احساس می‌کنیم خیلی از کشورها نیازمند این کمک هستند و برای اینکه بتوانند مقابل زورگویی قدرت‌های بزرگ را بگیرند و حقشان پایمال نشود و مورد تهاجم قرار نگیرند و استثمار نشوند، ما باید به آنها کمک کنیم. هنگامی که کشورها صداقت جمهوری اسلامی ایران را می‌بییند دنبال‌کننده هستند و انشاءالله بتوانیم صادرات را خیلی بیشتر از این توسعه دهیم.

امیرآشتیانی در پاسخ به سؤال روزنامه خراسان درباره برنامه وزارت دفاع در تولید انبوه خودرو، افزود: وزات دفاع در تولید خودرو توان ویژه‌ای دارد، چنانکه در تولید خودروهای نظامی که خودروهای مستحکم و خودروهایی با کاربردهای متنوع است، کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم و حتما می‌توانیم در این حوزه کمک بزرگی را به بخش دولتی و خصوصی انجام دهیم. در بحث قطعه‌سازی کارهایی انجام می‌دهیم اما اینکه خودرو را در دستور کار قرار دهیم، نیازمند بررسی است.

وی درباره حمله پهپادی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان و مشابه آن در کرج و رسیدن به عوامل آن، گفت: این حملات از طریق ریزپرنده‌هاست که کار ساده‌ای است و این حمله هیچ دستاوردی برای دشمن نداشته است اما ما سامانه‌هایی که داریم و برخی از آنها را با تلفیق برخی از سامانه‌های دیگر تجهیز کردیم. فکر می‌کنیم اکنون به این توان رسیده‌ایم که جلوی این اقدامات را بگیریم. کارهای جدی در این زمینه انجام می‌شود تا بتوانیم دشمن را در این زمینه ناکام بگذاریم.

امیرآشتیانی با تأکید بر اینکه این حمله‌ها هیچ ارزش نظامی ندارد، بیان کرد: این عملیات‌ها، کاری از سر ترس و استیصال است و مجموعه‌های اطلاعاتی و حفاطت اطلاعات هم این موضوع را دنبال می‌کند.

وزیر دفاع در پاسخ به خبرنگار حیات درباره میزان بازدارندگی ایران در حوزه دفاعی، افزود: این رزمایش‌هایی که پشت سرهم انجام می‌شود، نمایش قدرت است که دشمن آن را رصد می‌کند و سلاح‌هایی که در این رزمایش‌ها پرتاب می‌شود را پیگیری می‌کند. می‌دانید که رزمایش‌های ما با دیگر کشورها متفاوت است. رزمایش‌های دیگر کشورها، صوری است و کار محدودی انجام می‌دهند اما رزمایش نظامی ایران، واقعی و گسترده و با سلاح‌های واقعی است که برخی از تسلیحات در این رزمایش‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرند. آنها اینها را می‌بینند و تحلیل می‌کنند و قطعا بازدارندگی ایجاد شده چون هیچ کشوری در جهان این امر به ذهنش خطور نمی‌کند چون می‌داند قطعا با شکست روبرو می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری دانشجو درباره همکاری با کشورهای حوزه مقاومت، افزود: در حوزه مقاومت همانطور که گفتیم با تمام توان حمایت و کمک می‌کنیم و این را در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز آنها و ارزیابی ما از نیازهای آنها انجام می‌شود. جبهه مقاومت در حال حاضر نسبت به گذشته در شرایط خوبی است چه از لحاظ تسلیحاتی، مباحث سیاسی و بین‌المللی.

حسن ختام این برنامه تجلیل از خبرنگاران پیشکسوت این عرصه چون مهدی گیوه‌کی مدیرمسئول روزنامه جام جم، رامین ذوالفنون، مستندساز برتر دفاع، شهاب‌الدین شعبانی، دبیر حوزه دفاعی از دفاع پرس، لیلا چرم‌چیان، خبرگزاری ایسنا، هادی رضایی، خبرنگار مهر، فائزه زمانی، خبرنگار برنا، محسن رنگین کمان عکاس خبرگزاری مهر و محمد شلتوکی، خبرگزاری ایرنا بود.

انتهای پیام
captcha