برگزاری نخستین مجمع بنیاد بین‌المللی کوثر
کد خبر: 4110398
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

برگزاری نخستین مجمع بنیاد بین‌المللی کوثر

بخشی از مهمترین رویداد‌های قرآنی این هفته اعلام اسامی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن اردن، برگزاری آزمون مرحله سوم ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان کل قرآن، افتتاحیه نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی نیرو‌های مسلح و برگزاری نخستین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان بود.

خبربه گزارش ایکنا، اولین هفته از اولین ماه فصل سرد سال ۱۴۰۱ را در حالی پشت سر گذاشتیم که با خبر‌های گرم متنوع قرآنی همراه بود. از مهم‌ترین رویداد‌های قرآنی این هفته می‌توان به  اعلام اسامی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن اردن، برگزاری آزمون مرحله سوم هفدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان کل قرآن کریم، افتتاحیه مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های افسری آجا، معرفی رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم، افتتاحیه نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی نیرو‌های مسلح، نشست خبری کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، نخستین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان (کوثر)، محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم ویژه بانوان با شرکت قاریانی از کشور‌های مالزی، اندونزی، سریلانکا، فیلیپین، پاکستان، افغانستان، انگلیس، آمریکا، مراکش لبنان و ایران و اختتامیه چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن پدافند هوایی ارتش اشاره کرد.

همچنین می‌توان به خبر‌های مهم دیگری، چون تشکیل کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن، آغاز آزمون شفاهی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، آغاز دوره چهاردهم طرح مشکوة از اول دی‌ماه، اعلام آثار منتخب گروه‌های تواشیح سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، حضور شرکت‌کنندگان ۸۰ کشور در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، دیدار هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، رونمایی از سامانه مجازی «تکیه قرآنی» همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی، حضور ۱۲ قاری ایرانی در محافل قرآنی شهید سلیمانی عراق و ... اشاره کرد. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین وقایع و رویداد‌های قرآنی هفته‌ای که گذشت.

تشکیل کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن

جلسه کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و رضا مراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با هدف فراهم کردن زمینه‌های همکاری مشترک معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه در سازمان مرکزی برگزار شد.

در این جلسه همکاری، برگزاری سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت و تربیت مربی حفظ قرآن مورد بررسی قرار گرفت و اقداماتی مانند تربیت هزار دانشجو معلم به عنوان مربی قرآن با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش و تأمین استادان حافظ قرآن برای حضور در دارالقرآن‌های پردیس‌ها در دستور کار قرار گرفت.

ثبت‌نام در جشنواره قرآنی فجر

مدیر اجرایی سازمان دارالقرآن خانه کارگر کشور در گفتگو با ایکنا با اشاره به روند ثبت‌نام مرحله مقدماتی ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر که از ۲۷ آذرماه آغاز شده است، اظهار کرد: از شروع ثبت‌نام تاکنون ۳۳۱۱ نفر برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند.

محمدصادق محسنی‌کبیر افزود: این جشنواره به شکل ملی و به صورت حضوری، تلفنی و مجازی برپا می‌شود. همه علاقه‌مندان به قرآن در همه سنین و از هر نقطه کشور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

آغاز به‌‌کار دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن

دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران در سایت این مجمع آغاز به کار کرد. این دبیرخانه درصدد است در هر نیمسال با توجه به وقایع و سیر تحولات اجتماعی، سوره‌ای را به عنوان متن محل رجوع مورد مطالعه قرار داده و به جامعه نخبگانی جهان اسلام پیشنهاد دهد.

دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن مکانی است که هر نیمسال با توجه به وقایع و سیر تحول جامعه، سوره‌ای را به عنوان متن محل رجوع به جامعه علمی، هنری و قرآنی کشور پیشنهاد می‌دهد تا بتوانیم با استفاده از زاویه نگاه آن سوره به تحلیل جمعی و رو به جلو از شرایط اجتماع رسیده و با الهام از سوره به تولید کارآمد در فضای جامعه برسیم.

اجرای طرح تفسیرخوانی قرآن در دانشگاه فرهنگیان

پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس طرح تفسیرخوانی کتاب «ذکر مبارک» را برگزار می‌کند. در این طرح که به صورت ماهانه اجرا می‌شود، برای هر ماه مطالعه ۱۰ صفحه از جلد۲ کتاب ذکر مبارک به عنوان منبع معرفی شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده آزمون مرحله شانزدهم این طرح باید روز گذشته دوم آذرماه برگزار می‌شد که به دلیل اختلال در سامانه میزبان، زمان برگزاری آن به صبح امروز موکول شده است.

در هر مرحله از آزمون‌های این طرح ۱۵ سوال شامل ۱۰ سوال در حوزه تفسیر و پنج سؤال در حوزه واژگان طرح می‌شود و هر شرکت‌کننده ۱۷ دقیقه زمان پاسخگویی خواهد داشت

رئیس جدید سازمان دارالقرآن معرفی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، قائم‌مقام سازمان دارالقرآن الکریم، با تأیید اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان رئیس جدید سازمان انتخاب شد. تقی‌زاده پیش از این، به عنوان مشاور امور قرآنی حجت‌الاسلام قمی، در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد و قائم‌مقام رئیس سازمان دارالقرآن بود.

جزئیات آزمون مفاهیم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

جزئیات برگزاری رشته مفاهیم قرآن شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌ابن‌ابیطالب (ع) از سوی ستاد برگزاری این دوره از مسابقات اعلام شد. محتوای آزمون رشته مفاهیم قرآن کریم از ترجمه (با مطالعه یکی از ترجمه‌های موجود مصحف شریف) سه جزء نخست مصحف شریف است که آزمون، طی دو مرحله مقدماتی و نهایی به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه www.dqimamAli.com برگزار خواهد شد؛ و مرحله مقدماتی آزمون مفاهیم، جمعه، ۲۳ دی‌ماه رأس ساعت ۹ صبح در بخش بانوان و ساعت ۱۵ در بخش آقایان انجام می‌شود.

اسامی نمایندگان ایران به مسابقات قرآن اردن اعلام شد

براساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رویا فضائلی و علیرضا سامری، به عنوان نمایندگان کشورمان برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن عازم این کشور می‌شوند.

رویا فضائلی از استان خراسان رضوی در رشته حفظ کل در چهاردهمین دوره و علیرضا سامری از استان خوزستان در رشته حفظ کل سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند یافت.

تغییر زمان برپایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

جواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار ایکنا از تغییر زمانبندی برگزاری بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر دانشگاه‌ها و موافقت شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، زمان برگزاری آزمون‌های بخش‌های آوایی و معارفی در مرحله دانشگاهی بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییر کرده است.

وی افزود: بر همین اساس مرحله دانشگاهی بخش آوایی این دوره که مقرر بود دی‌ماه برگزار شود به بهمن‌ماه ۱۴۰۱ موکول شده است. در این زمینه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی هر دانشگاه تاریخ دقیق برگزاری آزمون را به اطلاع ثبت‌نام‌کنندگان خواهند رساند.

رشد ۴۵ درصدی تریبت حفاظ قرآن در نیروهای مسلح

مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه قرآن و عترت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یکشنبه، چهارم دی‌ماه با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در مسجد جامع سازمان عقیدتی ـ سیاسی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پس از افتتاح اولین نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی نیرو‌های مسلح با همراهی فرماندهان ارشد از غرفه‌های این نمایشگاه که شامل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و بسیج بود بازدید و در جریان فعالیت‌های قرآنی آن‌ها قرار گرفت.

وی ضمن بازدید از اولین نمایشگاه قرآن و عترت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: سهمی که از تربیت ده میلیون حافظ قرآن برعهده نیرو‌های مسلح بود، در طی دو سال اخیر به رشد ۴۵ درصدی رسیده است. همچنین مسابقات بزرگی در نیرو‌های مسلح برای توسعه، ترویج و عمل به قرآن وجود دارد که باید با جدیت ادامه پیدا کند.

گام‌های بلند یک گروه جهادی برای اجرای محافل قرآن و عترت

یک گروه جهادی – قرآنی که با حضور قاریان مطرح کشوری و به ویژه مشهد و استان خراسان رضوی شکل گرفته است، درصدد است تا مجموعه محافلی را با حضور چهره‌های شناخته شده در حوزه تلاوت قرآن برگزار کند.

بر همین اساس دومین محفل این گروه جهادی سه‌شنبه، ششم دی‌ماه و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا (س) در روستای احمدآباد استان خراسان رضوی برپا می‌شود.

اعلام هیئت داوران و زمان‌بندی داوری هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) از دهم شهریور تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی در جریان است.

این جشنواره برای تعیین برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، کار خود را آغاز کرده و بر این اساس برترین مرتلان و برترین حافظان کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی رقابت خود را آغاز کرده‌اند.

برهمین اساس داوری مرحله فنی و ملی این جشنواره در رشته قرائت در روز‌های دوشنبه ۷ دی‌ماه و سه شنبه ۸ دی‌ماه برگزار شد. همچنین داوری بخش ترتیل روز چهارشنبه ۹ دی‌ماه برگزار شد.

داوران مرحله فنی و بخش ملی هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی رشته قرائت تحقیق و ترتیل نیز در بخش اساتید بین‌المللی قرآن آقایان علی‌اکبر ملکشاهی، رئیس هیئت داوران، حسین طرقی، محمدرضا پورزرگری، جعفر فردی، مسعود سیاح گرجی، نصرت الله عارف حسینی، مهدی غلام‌نژاد و سعید پرویزی اعلام شده‌اند.

حضور ۱۲ قاری ایرانی در محافل شهید سلیمانی عراق

١١٠ محفل انس با قرآن در ١١ استان عراق به‌مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، با عنوان «دهه فجر قرآنی» به مدت ١٠ شب از ۵ تا ١٤ دی ماه در استان‌های بغداد، کربلا، دیوانیه، دیالی، بابل، واسط، المثنى، ذی‌قار، کرکوک، العماره و موصل برگزار می‌شود.

در این محافل ١٢ قاری ممتاز و بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از قاریان عراقی، به اجرای برنامه خواهند پرداخت. همچنین حضور خانواده شهدای حشد الشعبی، زینت‌بخش این یادواره قرآنی است.ثواب تلاوت‌های این محافل و مجالس قرآنی به روح بلند شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و سایر شهدای ایران و عراق تقدیم می‌شود.

در این مأموریت، محمدحسین سعیدیان، سعید بیژنی، عباس هاشمی، شجاع زویدات، محمدحسن موحدی، سیدمحمد حسینی‌پور، حمید صفدری، ابراهیم فلاح‌تبسم‌چهره، علیرضا مسیح‌پور، علی کبیری، خلیل سواری و علی حزبیان حضور دارند

رونمایی از سامانه مجازی «تکیه قرآنی»

نشست خبری کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، رئیس و حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی دبیر کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ۵ دی‌ماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ضمن تشریح محور‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده این کمیته از اجرای حدود ۸۰ برنامه‌ ملی و ۸۰۰ ویژه‌برنامه قرآنی و آغاز به کار پخش آزمایشی سامانه مجازی تکیه قرآنی خبر داد.

آموزش نوین علوم قرآنی؛ لازمه تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور طی بازدید از مؤسسه فرهنگی ـ مردمی دارالقرآن اهل‌بیت(ع) گفت: در کل کشور ۹۸ پردیس دانشگاهی وجود دارد که تعداد حافظان قرآن به صورت موضوعی به ۱۰ هزار نفر می‌رسد و با تدوین برنامه‌ای در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی قطعاً این آمار در سال آینده افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های زیاد دانشجومعلمان افزود: انتظار داریم دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان در دوره‌های مربیگری قرآن کریم، زمینه‌های ورزشی، امداد و نجات و تولید محتوا نیز فعال‌تر باشند تا نیاز دانش‌آموزان را به طور کامل برطرف کنند و بتوانند استعدادهای ذاتی یک دانش‌آموز را با نگاه اول شکوفا کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور آموزش نوین در علوم قرآنی را یکی از ضرورت‌های محقق شدن سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم دانست.

دیدار هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در پی درخواست قبلی اتحادیه، روز گذشته، چهارم دی‌ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

این جلسه با حضور بیژن نوباوه، سیدعلی یزدی‌خواه، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، احمد راستینه، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و سیدمجتبی محفوظی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و همچنین رحیم قربانی، نائب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، امیرحجت مرادی، مسئول کمیته طرح و برنامه و عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری، حسن محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل این اتحادیه و حجت‌الاسلام حسین اجرایی، امام جمعه تفرش و عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان قم همراه بود.

مسابقات حفظ قرآن «برهان» برگزار می‌شود

سومین دوره مسابقات حفظ برهان از سوی مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت شکوه رضوان نبوی و کانون فرهنگی برهان برپا می‌شود.

این مسابقات ویژه دختران و پسران مشهدی در سنین ۸ تا ۱۶ سال در دو بخش حفظ جزء یک و حفظ اجزای یکم و دوم قرآن کریم برگزار و در پایان نیز گواهینامه معتبر به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

ضرورت شکل‌گیری نظام ارزشی زنان براساس مبانی قرآن

اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان صبح امروز پنجم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه معاونت برگزار شد.

در بخشی از این جلسه عاطفه خادمی، مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: قطع به یقین شرایطی که الان با آن مواجه هستیم برگرفته از سناریوهای فعال در فضای دشمن و بین‌الملل است. چندین سال است که هفت سناریوی فعال بین‌المللی با محوریت جامعه زنان از سوی دشمنان طراحی شده است. سناریو بازار جهانی کار، سناریو بردگی جنسی، سناریو حقوق زنان و ... از جمله سناریوهای فعال است که به طور خاص برای جامعه ایران از سوی دشمنان طرح‌ریزی شده و برآیند این موضوعات اخراج ایران از کمیسیون مقام زن است.

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان برای تعریف نظام معنایی و ارزشی زنان براساس مبانی قرآن،‌ گفت:‌ اگر ما بر روی دو مأموریت «شکل‌گیری نظام معنایی و ارزشی برای زنان» و «‌فعال‌سازی کارویژه‌های زنان» متمرکز شویم، می‌توانیم مسائل پیش‌رو را حل کنیم.

دوره مقدماتی تربیت استراتژیست‌های جوان برگزار می‌شود

دوره‌ آموزشی آشنایی جوانان متفکر و دغدغه‌مند ایران اسلامی با روش حل مسئله‌ قرآنی در جهت استفاده در حکمرانی کشور، بالاخص حوزه سیاست خارجی از سوی گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.

ازجمله محور‌هایی این دوره می‌توان به بررسی مدل حکمرانی و جهان‌بینی بر اساس مبانی قرآن، بررسی مبانی قرآنی در راستای تولید راهبرد جدید سیاست خارجی، شناخت نظم جهانی موجود و ترسیم چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی و بررسی راهبرد‌ها و مدل‌های کلان و متعارف سیاست خارجی اشاره کرد.

مناسب‌سازی آئین‌نامه خادمان قرآن

نخستین مجمع بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بانوان قرآنی و دانشگاهی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این جلسه از تلاش‌های این بنیاد برای راه‌اندازی بخش دستاوردهای بانوان قرآنی در نمایشگاه قرآن و نیز مناسب‌سازی آئین‌نامه انتخاب خادمان قرآن برای انتخاب بیشتر بانوان خبر داده شد.

جلسه هماهنگی مسئولان کمیته‌های سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکشنبه چهارم دی‌ماه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این جلسه با اشاره به جمع‌آوری برنامه‌های تمامی کمیته‌ها تا قبل از ۱۵ دی‌ماه، اظهار کرد: پس از این کار، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که چه میزان اعتبار در چه چارچوبی باید ارائه شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح فعالیت‌های کمیته‌های مختلف سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: پس از هشت سال رکورد، تعدد کشورها از ۷۰ گذر کرده و به ۸۰ رسیده است.

آغاز دور جدید طرح مشکوة

چهاردهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم موسوم به طرح مشکوة که ویژه نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی است از اول دی ماه آغاز شده است.

همچنین آزمون سیزدهمین دوره این طرح که ویژه نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی است، طی روز‌های ۲۵ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این آزمون که به صورت سراسری و تلفنی برگزار شد، ۹۰ نفر از نابینایان و توان‌یابان جسمی و حرکتی شرکت داشتند.

اعلام آثار منتخب گروه‌های تواشیح مسابقات قرآن

ستاد برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، طی اطلاعیه‌ای آثار منتخب گروه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم برای اجرا در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «ضمن تقدیر و تشکر از گروه‌های تواشیح سراسر کشور که برای این دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، آثار خود را ارسال نموده‌اند، طبق بررسی‌های انجام شده در دبیرخانه مسابقات، در مجموع هشت اثر همخوانی برای شرکت در مرحله نهایی ارزیابی جهت اجرا در محل برگزاری مسابقات، برگزیده شدند.

شکل‌گیری فصل جدیدی از فعالیت شورای عالی قرآن نیرو‌های مسلح

چهارم دی‌ماه، نمایشگاه دستاورد‌های قرآنی نیرو‌های مسلح با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش افتتاح شد. این نمایشگاه با هدف نمایش دستاورد‌های چندین‌ساله قرآنی و همچنین تشکیل شورای عالی قرآنی نیرو‌های مسلح و تصمیمات جدید در حوزه فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی نیرو‌های مسلح برگزار شد. به همین بهانه گفت‌وگویی را با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان و عضو حقیقی شورای عالی قرآن نیرو‌های مسلح داشتیم.

عضو حقیقی شورای عالی قرآن نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت پیوند قرآن با نیرو‌های مسلح از آغاز فصل جدید فعالیت‌های این شورا خبر داد و گفت: شورای عالی قرآن نیروهای مسلح با رویکرد جدید و به شکل جدی‌تر کار خودش را آغاز خواهد کرد تا خطوط کلی حرکت ما برای فعالیت‌های قرآنی اعم از تلاوت و قرائت، صوت و لحن، تدبیر در آیات، عمل به قرآن و حاکمیت سبک زندگی قرآنی در بدنه نیرو‌های مسلح شکل بگیرید.

آغاز آزمون شفاهی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

آزمون شفاهی بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از امروز هفتم دی‌ماه و به مدت سه روز (روزهای هفتم، هشتم و دهم دی‌ماه) به صورت برخط برگزار می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مجموعاً ۲۳۶ شرکت کننده در این مرحله از مسابقات حضور دارند که شامل ۷۴ نفر در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، ۴۷ نفر در رشته ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه و ۱۱۵ نفر در رشته ترجمه و مفاهیم حکمت‌های نهج‌البلاغه می‌شود.

برگزاری دوره آموزشی ویژه برگزیدگان چهارمین دوره ارتقاء قاریان ممتاز

چهارمین دوره آموزش غیر حضوری ارتقاء، حفظ و پرورش قاریان ممتاز غیر تهرانی در حوزه‌های دانشی و مهارتی، از سوی شورای عالی قرآن آذرماه ۱۴۰۱ اجرا شد.

از مجموع شرکت‌کنندگان در این دوره، ۷۷ نفر از قاریان دارنده گواهی‌نامه تخصصی درجات سه و چهار و همچنین نفرات مورد تأیید کمیته کارشناسی، در پنج گروه مجزا در محضر اساتید ممتاز از آموزش‌های مجازی بهره‌مند می‌شوند.

جلسات آموزشی، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود. در یک نوبت به صورت ارتباط برخط و تصویری و در نوبت بعدی به صورت ارسال فایل و دریافت نکات اساتید انجام می‌شود و در پایان ماه قاریانی که بهترین عملکرد را در هر کدام از گروه‌های پنج‌گانه داشته باشند، تعیین و معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha