انتشار پنجمین گزارش سالانه بشردوستی اسلامی در سازمان ملل
کد خبر: 4129698
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

انتشار پنجمین گزارش سالانه بشردوستی اسلامی در سازمان ملل

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) وابسته به آژانس پناهندگان سازمان ملل، با آغاز ماه رمضان پنجمین گزارش سالانه بشردوستی اسلامی خود را منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از UNHCR، در این گزارش که توسط خالد خلیفه، مشاور ارشد کمیساریای عالی و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نشست مطبوعاتی امروز کاخ ملل (مقر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس) خوانده شد، آمده است: گزارش منتشر شده نشان دهنده قدرت و پتانسیل رو به رشد بخشش اسلامی برای نجات جان‌ها و ساختن آینده بهتر برای آوارگان در سطح جهان است.

این گزارش نشان می دهد که از زمان اجرای آزمایشی صندوق زکات پناهندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سال 2017، 6 میلیون آواره در 26 کشور جهان از زکات و صدقه اهدا شده به این صندوق بهره مند شده‌اند.

از طریق صندوق زکات پناهندگان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سال گذشته بیش از 21.3 میلیون دلار زکات (شامل 137 هزار دلار به عنوان زکات فطره) و بیش از 16.7 میلیون دلار از کمک های صدقه (شامل 398 هزار دلار صدقه) دریافت کرد.

در حالی که این بخش کوچکی از هزینه‌های جهانی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است، اهمیت و تأثیر آن بر آوارگان در حال افزایش است و به پیشرفت در چندین هدف توسعه پایدار، به ویژه در مورد پایان دادن به فقر و گرسنگی و بهبود آموزش و رفاه کمک می‌کند.

در سال 2022، صندوق زکات پناهندگان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را قادر ساخت تا با کمک های زکات و صدقه، زندگی بیش از 1.5 میلیون نفر را در 21 کشور بهبود بخشد.

همچنین کمک‌های زکات به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کمک کرد تا از بیش از 756 هزار پناهنده و آواره  در داخل و خارج از کشورها در 17 کشور حمایت کند. کمک‌های صدقه به این معناست که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به بیش از 839 هزار نفر در 15 کشور کمک کرده است.

از سال 2017، دریافت کننده اصلی کمک‌ها شامل بنگلادش (روهینگیا)، یمن (آوارگان داخلی) و لبنان (آوارگان سوری) بوده است. کمک‌های زکات در سال گذشته از طریق کمک‌های نقدی مطابق با زکات و ارائه مستقیم کالا توزیع شد.

کمک‌های نقدی به پناهندگان در الجزایر، مصر، هند، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، موریتانی، پاکستان و تونس و همچنین به آوارگان داخلی در افغانستان، عراق، سومالی و یمن اهدا شد. برای پناهندگان در بنگلادش، هند و برای آوارگان داخلی در نیجریه کالاهایی مانند بسته‌های بهداشتی و سرپناه، دارو و بسته‌های معیشتی ارائه شد.

صندوق زکات پناهندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) برای دریافت و توزیع کمک های زکات به پناهندگان واجد شرایط و آوارگان داخلی توسط چندین محقق و مؤسسه حقوقی اسلامی تأیید شده است.

در سال 2022، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل فتواهایی از مجلس فقه کانادا، اداره امور اسلامی و فعالیت های خیریه دبی، شورای امامان سه ایالت (ایالات متحده آمریکا) و شورای عالی امامان و امور اسلامی برزیل دریافت کرد که به این مرکز اجازه دریافت زکات و توزیع آن بین پناهندگان و آوارگان واجد شرایط را داد.

انتهای پیام
captcha