مسیحیان و مسلمانان جهان برای همزیستی مسالمت آمیز متحد شوند
کد خبر: 4129737
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
پیام واتیکان به مناسبت رمضان؛

مسیحیان و مسلمانان جهان برای همزیستی مسالمت آمیز متحد شوند

ستاد گفت وگوی بین ادیان واتیکان با انتشار پیامی برای ماه رمضان و عید فطر، از مسیحیان و مسلمانان سراسر جهان خواست که برای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز و هماهنگ‌ در مقابل فرهنگ نفرت به یکدیگر بپیوندند.

به گزارش ایکنا به نقل از Vatican News، در پیامی با عنوان مسیحیان و مسلمانان: مروج عشق و دوستی که توسط کاردینال میگوئل آنجل آیوسو خیشوت(Miguel Ángel Ayuso Guixot)، امضا شد، آمده است: سریر مقدس (اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک در شهر رم که اسقف اعظم آن پاپ است)  از مسلمانان و مسیحیان در سراسر جهان می‌خواهد تا با ترویج یک فرهنگ عشق و دوستی بر اساس روابط موجود خود، با فرهنگ نفرت که هنوز جوامع را تضعیف می‌کند، مقابله کنند. این باعث می‌شود که دوستی‌های موجود تقویت و راه برای همزیستی مسالمت‌آمیز، هماهنگ و شادی‌بخش‌تر هموار شود.

این پیام در مواجهه با افراط گرایی، رادیکالیسم، اختلافات و خشونت با انگیزه مذهبی، بر لزوم پیدا کردن مناسب ترین راه ها برای مقابله و غلبه بر فرهنگ نفرت که به آنها دامن می زند تأکید می‌کند.

در بخش دیگری از این پیام با یادآوری بیانیه دوم شورای واتیکان در مورد ادیان غیر مسیحی (1965)، آمده است که تفاوت‌های معمول، هرگز نباید باعث شود که مشترکات را نادیده بگیریم یا فراموش کنیم.

این پیام تصریح می‌کند: همه چیز با نگرش ما نسبت به یکدیگر شروع می‌شود، به ویژه زمانی که تفاوت هایی بین ما در مذهب، قومیت، فرهنگ، زبان یا سیاست وجود دارد. تفاوت‌ها را می‌توان به‌عنوان یک تهدید تلقی کرد، اما هرکسی حق دارد هویت خاص خود را با اجزای مختلف آن داشته باشد، بدون اینکه وجه اشتراک ما را نادیده بگیرد یا فراموش کند.

این پیام در ادامه تاکید می‌کند که نگرش‌ها و رفتارهای منفی نسبت به کسانی که با ما متفاوت هستند، از جمله سوءظن، ترس، رقابت، تبعیض، طرد، آزار و اذیت، جدل و توهین متأسفانه امروزه زیاد است و به آن دامن می‌زند. رسانه‌های اجتماعی نقش خود را از وسیله‌ای برای ارتباط و دوستی به ابزاری برای دشمنی و مبارزه منحرف می‌کنند. همانطور که پاپ فرانسیس اشاره کرد: پرخاشگری فضای بی نظیری برای گسترش از طریق رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه پیدا کرده است.

نقطه مقابل این رفتارهای منفی عبارتند از: احترام، نیکی، نیکوکاری، دوستی، مراقبت متقابل برای همه، گذشت، همکاری در جهت نفع عمومی. خانه مشترکمان را مکانی امن و دلپذیر نگه داریم تا بتوانیم با هم در صلح و شادی زندگی کنیم. این ارزش‌ها باید با آموزش صحیح نسل‌های جدید، که در آن خانواده، مدارس و مکان‌های عبادت نقش مهمی دارند، ترویج شوند. ما نمی‌توانیم بدون آموزش صحیح برای نسل های آینده از فرهنگ نفرت جلوگیری کرده و با آن مقابله و فرهنگ عشق و دوستی را ترویج کنیم.

در پایان این پیام آمده است: دنیایی که در آن عدالت، صلح، برادری و سعادت حاکم است، خداوند متعال را خشنود و شاد می‌کند، بنابراین مشارکت صادقانه و مشترک نیاز ماست.

انتهای پیام
captcha