سجده‌هایی صحیح بر خاک، گل و برگ درختان
کد خبر: 4130497
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۸
۳۰ روز،۳۰ نکته/ 8

سجده‌هایی صحیح بر خاک، گل و برگ درختان

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن نماز شکسته است.

سجده‌هایی صحیح بر خاک، گل و برگ درختان

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

هنگام سجده در نماز، پیشانی نمازگزار باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است.

در اذهان عموم، سجده تنها بر مهر نماز، سنگ و خاک صحیح است اما دامنه اشیائی که می‌توان بر آن‌ها سجده کرد، بسیار گسترده‌تر از این ارقام است.

در مسئله 265 «رساله نماز و روزه»  درباره چیزهایی که سجده بر آن‌ها صحیح است، می‌خوانیم:

«در سجده نماز باید پیشانی بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی و پوشیدنی که از زمین می‌روید، گذاشته شود؛ مانند سنگ، خاک، چوب، برگ درختان و ماند آن و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشیدنی، هرچند از زمین بروید، مانند گندم و پنبه و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی‌شود، مانند فلزات و شیشه و مانند آن صحیح نیست.»

در مسئله 268 هم اشاره شده است:

« سجده بر چیزهایی که از زمین می‌روید و فقط خوراک حیوان است، مانند علف و کاه، صحیح است.»

در ادامه و در مسئله 269  می‌خوانیم:

«سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست، ولی بر برگ درخت قهوه که خود برگ استفاده خوراکی ندارد، صحیح است.»

همچنین در مسئله 270 عنوان شده است:

«سجده بر گل‌هایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین می‌روید و فقط برای معالجه بیماری‌ها به کار می‌آید، مانند گل ختمی و گل بنفشه، صحیح است؛ ولی سجده بر گیاهانی که در موارد غیرمعالجه نیز برای خواص طبی‌شان به مصرف خوراکی می‌رسد، مثل خاکشیر و مانند آن، صحیح نیست.»

شرایط سجده بر سنگ مرمر، سنگ‌های قیمتی مانند مرمر و عقیق و..، سجده بر کاغذ، گچ، آهک، آجر، سیمان و ... دیگر مسائلی است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha