وقتی ادای نماز قضای والدین از پسر بزرگ ساقط می‌شود
کد خبر: 4132473
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
۳۰ روز،۳۰ نکته / 18

وقتی ادای نماز قضای والدین از پسر بزرگ ساقط می‌شود

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که نماز قضای پدر و مادر از جمله موضوعات آن است.

وقتی ادای نماز قضای والدین از پسر بزرگ ساقط می‌شود

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

طبق دستور دین، بر پسر بزرگ واجب است نمازهایی که از پدر و بنا بر احتیاط واجب از مادرش فوت شده را قضا کند.

براساس مسئله 652 «رساله نماز و روزه»:

«اگر پدر و مادری اصلاً نماز نخوانده باشند، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها بر پسر بزرگ واجب است.»

و طبق مسئله 653:

«منظور از پسر بزرگ، بزرگ‌ترین است که هنگام مرگ پدر و مادر زنده است، خواه بالغ باشد یا غیر بالغ.»

جالب است که بر اساس مسئله 655:

«هر گاه شخص دیگری – غیر از پسر بزرگ- نمازهای پدر و مادر را قضا کند، از پسر بزرگ ساقط می‌شود.»

همچنین در مسئله 656 هم تاکید شده است:

«بر پسر بزرگ واجب است آن مقدار از نمازهایی را که یقین دارد از پدر و مادرش فوت شده است، قضا کند و اگر نمی‌داند از آن‌ها نمازی قضا شده یا نه، چیزی بر او واجب نیست و تفحّص و جست‌وجو در این مورد لازم نیست.»

طبق مسئله 659 هم:

«اگر پسر بزرگ پس از فوت پدر و مادر از دنیا برود، بر فرزندان دیگر قضای نماز پدر و مادر واجب نمی‌شود.»

درباره شرایط و کیفیت انجام نماز قضای پدر و مادر مسائل دیگری هم در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است که برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

علاقمندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha