شرایط حضور مسافر در نماز جمعه
کد خبر: 4130630
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱
۳۰ روز،۳۰ نکته / 9

شرایط حضور مسافر در نماز جمعه

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات شرایط صحّت نماز جمعه است.

شرایط حضور مسافر در نماز جمعه

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر آیتالله العظمی خامنهای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

نماز جمعه به‌ عنوان یک آئین عبادی و سیاسی و یک گردهمایی هفتگی بر محور «یاد خدا» و «عبادت» پروردگار است که شرکت نکردن در این آئین، به سبب اهمیت ندادن به آن، شرعاً ناپسند است و حتی با رعایت نکات و شرایطی در سفر هم می‌توان در نماز جمعه شرکت کرد.

در مسئله 765 «رساله نماز و روزه» درباره شرایط شرکت مسافر در «نماز جمعه» می‌خوانیم:

«مسافری که نمازش شکسته است، می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند و به جای نماز ظهر، نماز جمعه بخواند.»

در مسئله 767 هم تأکید شده است:

«اگر دو نماز جمعه در فاصله کمتر از یک فرسخ برگزار شود، نمازی که زودتر برگزار شده، صحیح و دومی باطل است و درصورتی‌که هم‌زمان با هم اقامه شوند، هر دو باطل هستند.»

میزان فاصله بین مکان برگزاری دو نماز جمعه، وقت نماز جمعه، شرایط امام جمعه، وظیفه امام جمعه و نمازگزاران جمعه از دیگر مسائل درباره شرایط برگزاری نماز جمعه است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khameneibook.ir مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha