محکومیت حمله خشونت‌بار پلیس کانادا به شهروند مسلمان
کد خبر: 4137135
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

محکومیت حمله خشونت‌بار پلیس کانادا به شهروند مسلمان

حمله خشونت‌بار پلیس کانادا به یک شهروند مسلمان با محکومیت شورای ملی مسلمانان و شخصیت‌های رسمی در این کشور همراه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، یک مرد مسلمان رنگین‌پوست در شهر ادمونتون در ایالت آلبرتای کانادا به بهانه ارتکاب تخلف راهنمایی و رانندگی در حالی که به همراه همسر و فرزندانش در حال رانندگی بود با خشونت دستگیر شد.

بر اساس آنچه که در کلیپ تصویری که توسط همسرش ثبت و شورای ملی مسلمانان کانادا آن را منتشر کرده است، چهارشنبه گذشته پلیس با کوبیدن مرد به زمین او را مورد تعرض قرار داده و سپس یکی از آنها زانوی خود را روی سینه مرد مسلمان فشار داده در حالی که همسرش با التماس از پلیس می‌خواهد از کارشان دست بردارند و فرزندانشان هم در داخل ماشین هراسان نظاره‌گر بودند.

شورای ملی مسلمانان کانادا گفت که این خشونت بیش از حد پلیس می‌توانست به نتایج بسیار غم‌انگیزتری منجر شود. ما قبلاً این اتفاق را دیده‌ایم. ما از نظر قانونی به این مرد و خانواده‌اش که به شدت از این حادثه آسیب دیده‌اند، کمک می‌کنیم. ما خواستار عدالت هستیم.

در بیانیه این شورا آمده بود:  پلیس ادمونتون این شهروند مسلمان را به دلیل رانندگی با سرعت 47 کیلومتر در ساعت در منطقه‌ای که حداکثر سرعت مجاز 30 کیلومتر در ساعت بوده مورد حمله خشونت‌بار قرار داد و به‌راحتی می‌توانست از روی لباس تشخیص دهد که قربانی مسلمان است.

بر اساس این بیانیه، قربانی این حادثه مدعی است که متوجه حالت مشوش و عصبی مأمور پلیس شده بود، به همین دلیل قبل از ارائه گواهینامه رانندگی و اطلاعات خود، درخواست حضور یک ناظر را کرده بود؛ اما مأمور پلیس او را با خشونت از داخل خودرو بیرون کشیده و با انداختن وی به روی زمین زانویش را روی سینه‌اش می‌گذارد و فشار می‌دهد.

در همین حال پلیس ادمونتون در واکنش به ویدئوی منتشر شده توسط شورای ملی مسلمانان کانادا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که آنها پس از بررسی فیلم مستند آن، هیچ برنامه‌ای برای آغاز تحقیقات در مورد این حادثه ندارند.

در بیانیه پلیس آمده است که این مرد گواهی سلامت روانی دریافت کرده که نشان می‌دهد وی کاملاً سالم است و از ناحیه کتف آسیب دیده و درخواست انتقال به بیمارستان برای وی داده شد و پس از صدور برگه جریمه برای سرعت غیرمجاز علیه وی اجازه خروج از بیمارستان را یافت.

در همین حال کاربران و شخصیت‌های کانادایی از طریق بستر رسانه‌های اجتماعی این حمله را محکوم و تأکید کردند که پلیس در برخورد با یک موقعیت ساده از زور بیش از حد استفاده کرده است. آنها بر لزوم برخورد با تشدید اسلام‌هراسی در کانادا تأکید کردند.

امیره الغوابی، نماینده دولت کانادا برای مبارزه با اسلام‌هراسی، گفت: این فیلم عمیقاً ناراحت‌کننده است. دیدن هر کسی که توسط مجریان قانون مورد خشونت قرار می‌گیرد، دردناک است.

سلما عطاالله جان، سناتور کانادایی نیز نوشت: من از اینکه می‌بینم افسران پلیس ادمونتون با یک مسلمان کانادایی به خاطر  سرعت غیرمجاز در مقابل چشمان همسر و فرزندانش با چنین زور غیرضروری رفتار می‌کنند، وحشت دارم. این نژادپرستی محض است. همه کانادایی‌ها سزاوار این هستند که با آنها منصفانه رفتار شود و احساس امنیت کنند.

انتهای پیام
captcha