ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانهای اصولگرا، در گفتوگو با ایکنا، درباره سازوکار تحقق همکاری و همافزایی کامل قوای سهگانه به منزله راهبرد کلی مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان نیز حضرت امام(ره) بارها چنین توصیههایی داشتند و این توصیهها به معنای عدول قوا از وظایف قانونی خود نیست و قوای سهگانه باید فعالیتهای خود را برطبق قانون اساسی انجام دهند.
وی افزود: آنچه مسئله همکاری و همدلی قوا را عملی میکند وجود یک درک متقابل در میان قوا نسبت به همدیگر است تا قوای سهگانه با فهم مشکلات کشور و در جهت منافع ملی وظایف خود را انجام دهند و به خاطر مسائل حاشیهای هر یک از قوا با همدیگر درگیر نشوند و علیه هم اقدام نکنند. در واقع چارچوب اصلی همکاری قوا درک متقابل در راستای منافع ملی کشور طبق قانون است.
ایمانی اظهار کرد: اینکه برخی نمایندگان مسائل حوزههای انتخاباتی خود یک وزارتخانه را مورد هجمه قرار دهند یا دولت بیتوجه به منافع ملی کشور از نظارت مجلس استنکاف کند از مصادیق حرکت در مسیر خلاف همکاری و همافزایی قوا است.
این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیر سال انتخابات بر عملکرد قوا به ویژه در میان نمایندگان و دچار شدن به آفت محافظهکاری یا تندروی گفت: این آفت یا پدیده را در همه دورههای گذشته مجلس داشتیم و از این به بعد هم خواهیم داشت و از این نوع آفتها در دستگاهها و قوا از جمله مجلس زیاد داریم.
وی بیان کرد: راهکار حل این مشکل اقدامات فیزیکی به معنای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یا ورود کمیسیون اصل 90 به این نوع مسائل نیست. اینها اشکالات ساختاری در مجلس است که بخشی از آن به نوع مواد پیشبینی شده در قانون اساسی برای مجلس و بخش کوچکتری از آن به نظام انتخاباتی و سازوکار انتخابات مجلس برمیگردد.
ایمانی اظهار کرد: تا وقتی یک مجلس در کشور داشته باشیم که نمایندگان آن از حوزههای انتخاباتی متعدد کشور؛ اعم از حوزههای کوچک، متوسط و بزرگ، انتخاب شوند و تمام توجه آن افراد به حوزههای انتخابیه خودشان برای رأیآوری در دوره بعد انتخابات باشد و کمتر از نگاه ملی به مسائل برخوردار باشند، این آفات همچنان ادامه خواهد داشت و لذا ریشه این معضل را باید در قانون اساسی و نظام انتخاباتی مجلس جستوجو کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: برای حل این مشکل باید قانون اساسی به سمت دومجلسی برود که در واقع مصوبات مجلس اول که منتخب مستقیم مردم هستند برای تأیید به مجلس دوم که با سازوکار دیگری انتخاب میشود، برود که بسیاری از کشورهای دنیا از این قاعده پیروی میکنند تا مجالس دچار نوعی عوامزدگی نشوند.
وی ادامه داد: اقدام دیگر اصلاح نظام انتخاباتی و تغییر قانون انتخابات مجلس است. برخی نمایندگان با 5 هزار یا 10 هزار رأی به مجلس راه پیدا میکنند و معلوم نیست که این افراد چقدر از قدرت کارشناسی و فهم مسائل ملی برخوردار هستند و نتیجه این میشود که تمام توجه نماینده در دوره چهار سال نمایندگی معطوف به این است که امکانات و بودجهای را از دولت برای حوزه انتخابیه خود بگیرد و اگر موفق نشود دولت یا مدیران دولتی را از داخل مجلس تحت فشار قرار میدهد و در یکسال آخر نمایندگی نیز یک سری فعالیتهای انتخاباتی را کلید میزند و این اتفاقی است که به طور طبیعی میافتد.
ایمانی یادآور شد: در واقع مشکل در نمایندگان و رفتار آنها نیست بلکه تا زمانی که این سازوکار در قانون اساسی و این نظام انتخاباتی وجود دارد، خروجی آن همین خواهد بود ولذا باید این ساختارها را اصلاح کرد.
ایمانی درباره تأثیر رابطه نادرست مسئولان و مدیران دولتی با نمایندگان مجلس بر خارج شدن همکاری مثبت قوا از حالت قاعدهمند آن گفت: ریشه این مشکل را هم باید در مجلس جستوجو کرد. اگر این سازوکارهای ذکر شده اصلاح شود، وزرا و مدیران دولتی دلیلی نمیبینند که به برخی نمایندگان از طرق مختلف التفات و توجه بیشتری نشان دهند که به ایجاد یک رابطه ناسالم بین نمایندگان و مدیران دولتی بینجامد.
وی در پایان اظهار کرد: به اعتقاد من ریشه این رابطه ناسالم در دولت نیست و باید قانون اساسی و قانون انتخابات مجلس را به نحوی اصلاح کرد که اساسا این رابطه ناسالم بین دو قوه شکل نگیرد.
گفتوگو از مهدی مخبری
انتهای پیام