مشاغلی که نام آن در قرآن آمده است + اینفوگرافیک
کد خبر: 4137683
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
به بهانه روز کارگر و معلم

مشاغلی که نام آن در قرآن آمده است + اینفوگرافیک

مدرس تدبر در قرآن با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه نجم و آیه 4 سوره مبارکه لیل «إِنَّ سَعۡيَكُمۡ لَشَتَّىٰ» به کوشش انسان اشاره دارد و آن را در قالب اینفوگرافیک تنظیم کرده است.

انواع حرفه‌ها و مشاغل در قرآن کریمبه گزارش ایکنا، قطعاً برخورداری از جایگاه ویژه قشر کارگر در هر جامعه‌ای بر فردی پوشیده نیست. قشری که عاملی برای پیشرفت و رشد جامعه هستند. بنابر این به پاس قدردانی از زحمات این بزرگمردان و زنان و یادآوری خدمات آنها، روز اول ماه می میلادی به عنوان روز جهانی کارگر یا روز بین‌المللی کارگر نامیده شده است.

همچنین 12 اردیبهشت‌ در تقویم شمسی، همزمان با شهادت آیت‌الله مطهری، این روز و این هفته به عنوان گرامیداشت مقام معلم نامگذاری شده است. قطعاً نقش تربیتی معلم در پرورش نسل‌های موفق در جامعه بر هیچ فرد پوشیده نیست و تجلیل و تکریم از معلم، یادآوری این اقدام ارزشمند است. 

چنانکه در آیات 39 سوره مبارکه نجم به ضرورت سعی و تلاش انسان تصریح دارد «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست» و در آیه 4 سوره مبارکه لیل بر گوناگونی این کوشش و تلاش اشاره دارد «إِنَّ سَعۡيَكُمۡ لَشَتَّىٰ».

اندیشه‌سازی و مطالعه «کار» است. مگر رسول رحمت(ص) تعلیم و معلمی را شغل ندانست؟ آن هم شغل انبیا؛ اینکه رسولان از جانب حق تعلیم دیده بودند و نیاز به کسب علم نداشتند و شغل‌هایی که در قرآن بدان اشاره شده را رویه کردند؛ نکته قابل تأملی درنهان خود دارد! درست مانند نسبت فضل و روزی که باید منتهی به شکر شود.

انسان در تلاش خود یا به جا حرکت می‌کند یا نا بجا از همین رو جهت‌گیری او نیز متفاوت خواهد بود؛ آیه 4، سوره لیل به تفاوت‌های سعی از نظر کیفیت هدف‌گیری و نتیجه اشاره دارد، اما مهم این است که هر حرکتی به فعل منتهی خواهد شد و بر جریده هستی ثبت و قابل مشاهده خواهد بود، همانطور که در آیه 40 سوره نجم به این موضوع اشاره دارد «وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى؛ نتيجه كوشش او به زودى ديده خواهد شد» و در ترازوی دو رکن حُسن فاعلی و فعلی مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

ساختن مساجد و مدارس با نیتی غیر الهی مثل خودنمایی است، هر چند حُسن فاعلی دارد، ولی حُسن فعلی ندارد، بنابر این همخوانی شکل با محتوای یا باطن با ظاهر به منزله دو بال، امکان پرواز برای تلاشگران است.

هنر به منزله یک کار، اگر در خدمت دین باشد، ارزشمند است، گوساله سامری، صنعت و هنری بود که با ذوب کردن فلزات ساخته شد، اما باعث دوری مردمان آن اعصار از حقیقت شد. انسان در برابر هر کاری مسئول است، کار نمی‌‌میرد و نه از بین می‌رود، اصولا ابداع و آفرینش زائل‌شدنی نیست. اگر ظاهر در دنیا محو شود، نسخه باطنی آن ثبت و روزی برابر اصل خواهد شد.

در قرآن هم مواردی درباره شیشه‌گری سلیمان(ع)، کسب و تجارت، کشتی‌سازی توسط نوح(ع)، توربافی و خیمه‌دوزی، زره‌سازی داود(ع)، ذوب کردن فلزات، آجرپزی (وزیر فرعون هامان) و صید، غواصی و دریانوردی آیاتی آمده است.

انواع حرفه‌ها و مشاغل در قرآن کریم

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ و مدرس تدبر در قرآن و مفسر قرآن، است که جلساتی را درباره تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره برگزار می‌کند. او مشغول تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن و شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهشید تقی لو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ - ۱۰:۵۴
0
0
باسلام خدمت استاد گرامی وبزرگوار
بسیار عالی بود ،لذت بردم .خداقوت
captcha