سوره طور و نمایشی از تصاویر نعمات الهی + صوت
کد خبر: 4146676
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
سوره‌های قرآن/ ۵۲

سوره طور و نمایشی از تصاویر نعمات الهی + صوت

در مورد زندگی پس از مرگ و اتفاقات بعد از آن سخن‌های زیادی گفته شده است؛ از مهم‌ترین باورها در این رابطه، مربوط به باور دین‌داران به ویژه مسلمانان است که معتقدند انسان در دنیای پس از مرگ محاکمه می‌شود و طبق رفتار دنیایی خود در بهشت یا جهنم قرار می‌گیرد.

سوره طور

به گزارش ایکنا، پنجاه و دومین سوره قرآن کریم «طور» نام دارد. این سوره با 49 آیه در جزء ۲۷ قرآن کریم قرار دارد. طور که از سوره‌های مکی است، در ترتیب نزول، هفتاد و ششمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

در آیه نخست این سوره به طور سوگند یاد شده و به همین دلیل این سوره را طور نامیده‌اند.

طور سینا، یکی از مکان‌های مقدس دینی است که در سرزمین فلسطین قرار دارد. حضرت موسی(ع) بر آن کوه با خداوند سخن می‌گفت و به آن حضرت وحی می‌شد. نام طور 10 بار در قرآن به کار رفته است.

به نوشته تفسیر المیزان، محور اصلی سوره طور، تهديد كسانى است كه با سخن حق دشمنی می‌کنند. این سوره، كافران را به عذابى كه در روز قيامت برایشان در نظر گرفته شده، بیم داده و با بیان سوگندهايى، وقوع آن عذاب را قطعی اعلام کرده است. سوره سپس پاره‏‌اى از ویژگی‌های آن عذاب را بیان کرده که عذابی است عمومی و جدا ناشدنی؛ و در مقابل، بخشی از نعمت‌هاى بهشتیان را شرح داده است. همان هایی که در دنیا با مهربانی رفتار می کردند و به خداوند یگانه ایمان داشتند.

محتواى سوره طور را می‌توان به شش بخش تقسيم كرد:

  1. آيات نخستين سوره كه با چند سوگند شروع مى‌شود به موضوع عذاب الهى و نشانه‌هاى قيامت و آتش دوزخ و كيفر كافران اشاره دارد.
  2. بخش ديگرى از اين سوره نعمت‌هاى الهی در بهشت را که در انتظار پرهيزکاران است، بیان می‌کند و به تمامی آنها اشاره می‌کند.
  3. همچنین در مورد پیامبری پیامبر اکرم(ص) سخن می‌گوید و به اتهاماتی که دشمنان به او وارد کرده‌اند، به صورت خلاصه و مختصر پاسخ می‌دهد.
  4. موضوع دیگری که در این سوره مورد توجه قرار گرفته، توحید و یگانگی خداوند و اثبات آن با دلایل محکم و مشخص است.
  5. بار دیگر به موضوع معاد و برخی از مشخصات روز قيامت اشاره می‌کند.
  6. در پایان به پيامبر اکرم(ص) در زمينه صبر و استقامت و تسبيح و حمد پروردگار دستوراتی می‌دهد و با وعده حمايت او از سوى خداوند، موضوعات گذشته را جمع‌بندی می‌کند.

تلاوت سوره طور با صدای استاد عبدالباسط

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha