7سین استثنایی قرآن «از 7سین محسوس تا 7سین معقول» + اینفوگرافیک
کد خبر: 4128743
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

7سین استثنایی قرآن «از 7سین محسوس تا 7سین معقول» + اینفوگرافیک

گسترانیدن سُفره 7سین یکی از سنت‌های دیرینه پارسی در نوروز است، چه خوب است که در کنار آن، سُفره ما متبرک به 7سین آیات قرآن کریم شود.

هفت سینبه گزارش ایکنا، 7سین یکی از سنت‌های دیرینه پارسی است، سُفره‌ای متشکل از هفت چیزِ نمادین که نام آن‌ها با حرف «سین» آغاز می‌شود، اما گسترانیدن این سُفره زمانی که با 7سین آیات قرآن کریم(حمد الهی و آیات بشارت‌‌دهنده به صالحان) همراه باشد، قطعا برکت بیشتری را دارد.

آیات استثنایی از سوره صافات که حاوی محتواهایی چون درود بر فرستادگان «وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ» (آیه 181، صافات)، پاک و منزه بودن باریتعالی از آنچه در وصف می‌آورند «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ» (آیه 159، صافات) و «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ»(آیه 180، صافات)، سلام و درود بر پیروان الیاس «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ»(آیه 130، صافات)، سلام بر موسی و هارون «سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ» (آیه 120، صافات)، درود بر ابراهیم خلیل(ع) «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ» (آیه 109، صافات) و در میان جهانیان سلام بر نوح «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» (آیه 79، صافات).

اما بدانید از جانب پروردگار مهربان به آنها سلام گفته می‌شود، «سَلَٰمٞ قَولا مِّن رَّبّٖ رَّحِيمٖ»(آیه 58، سوره یس) و بدانید که همواره «وَ الْحَمْدُ لِلهِ‌ رَبِّ الْعالَمِينَ»(آیه 182، صافات).

این مهم است که «تعالی در حرکت از محسوس به معقول است». «جهان محسوس» جهانی است که با حواس پنج‌گانه انسان‌ها قابل حس و درک است و در مقابل، «جهان معقول» جهانی است که با حواس یاد شده قابل درک نیست. آنچه از بهار طبیعت برای هر نگاهی از کودک خردسال تا پیر کهنسال قابل رؤیت است، رویش و زنده شدن طبیعت است. از همین رو آنچه قابل رؤیت در طبیعت و عالم نباتات است با چشمان ظاهری محقق می‌شود، اما «درک» برای همگان میسر نیست.

باز می‌گردیم به سوره صافات، از ابتدا تا انتهای این سوره، هیچکدام از آیات 182 گانه با حرف سین آغاز نشده است و این امر فقط محدود به هفت آیه مذکور در بالا است. بهارجان و انقلاب قلب‌ها به یُمن برگزیدگان و رسولانی است که از جانب مقلب‌القلوب آمدند تا ذات باریتعالی را از هرگونه قیاس و وهم، منزه و مبرا بدانند و سبحان (تنزیه) ذات پروردگار را با ندای توحید چاشنی جان‌های حقیقت‌یاب کنند و همچنین انسان پریشان و گرفتار اهریمن دیروز و امروز و فردا را به مهمترین پیام رسولان و هادیان(توحید) بشارت و انذار دهند.

پیروزی انبیا بر شرک و بهار هدایتی آنها در تمام فصول، منجمدترین اندیشه‌ها را راهبر است و شایسته برترین تحیت از جانب ذات بی‌نیاز خداوند است. سختی‌هایی که هادیان مخلص (براساس آیات 169، 160، 128، 74 و40 سوره مبارکه صافات) برخود خریدند تا بشر به سلامت از کفر به ایمان و از شرک به یقین راه یابد.

هفت‌سین استثنایی قرآن

توجه: غرض هدایتی سوره، تنزیه خداوند است و سلام بر بندگان مُرسل و حمد خداوند در برابر رفتار نیکی که با ایشان کرده است. از مصادیق بارز بندگان مُخلَص، وجود امامان(ع) هستند که در زیارت مشهور حضرت مهدی(عج) آنان را این چنین مورد تحیت قرار می‌دهیم «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ»(سلام بر خاندان پیامبر علیه السلام).

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ و مدرس حفظ قرآن است که جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت 38 نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

اما طراحی این اینفوگرافیک با نصیری از مهندسان مجموعه سایپا است که سال‌ها در جلسه تدبر در قرآن حجت‌الاسلام علی رجبی (جلسه‌ عمومی تدبر در قرآن که بیش از ۹ سال در مجموعه سایپا در حال برگزاری است) حضور دارد و به دلیل علاقه‌مندی به مباحث تدبری ارائه شده، آن‌ها را به صورت اینفوگرافیک طراحی کرده‌ است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی خوئینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۶ - ۰۹:۰۱
0
0
سلام علیکم
بسیار بسیار عالی
متشکرم
captcha