پیگیری ایده‌های جدید از دستاوردهای ارتباط جلسات قرآنی است
کد خبر: 4141620
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

پیگیری ایده‌های جدید از دستاوردهای ارتباط جلسات قرآنی است

مهدی رمضانی گفت: اگر ارتباط جلسات قرآنی با یکدیگر احیا شود جلسات رونق بیشتری می‌گیرند و از دل این ارتباط ایجاد مسابقات قرآنی، استفاده از تجربیات، پیگیری ایده‌های جدید قرآنی و نیز ایجاد جمع منسجم قرآنی حاصل می‌شود.

مهدی رمضانی، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در ساختار سازمان دارالقرآن کشور به‌وجود آمده است، راهبرد‌‌‌‌های تخصصی با نظر کارشناسان و اساتید قرآنی کشور تدوین شده که ناظر بر چند موضوع و اهداف کلان است.

وی افزود: بسیاری از وقایع و اتفاقات پیش از انقلاب اسلامی در جلسات و محافل قرآنی مشهد نشئت گرفته است که در حال حاضر خروجی این کارها در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» آیت‌الله خامنه‌ای مشاهده می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: راهبردی‌های تخصصی و قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز چنین است که با توجه به مبحث جهاد تبیین که موضوع حال حاضر جامعه است، رویکرد اصلی در پیشبرد برنامه‌ها تعیین شده است.

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: تمرکز رویکرد جهاد تبیین براساس معارف قرآن و اهل بیت(ع) بر موضوعاتی مثل امیدآفرینی، نشر خوبی‌ها، اعتلای خانواده و سبک زندگی است که جان‌مایه اصلی اهداف سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن کریم است.

رمضانی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با شعار «مردمی کردن تبلیغ» کار خود را پیش می‌برد و در واقع این مردم و تشکل‌های مردمی هستند که دایره شمول کار تبلیغ فعالیت‌های قرآنی را در بین اقشار مختلف گسترش می‌دهند و اتفاقات اصلی تبلیغ قرآن از این مسیر رقم می‌خورد.

وی افزود: یک راهبرد اختصاصی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی وجود دارد که اولین آن بحث گسترش انس و تدبر در قرآن با کمک بسترهای مردمی است و در ادامه استفاده از قرآن به‌عنوان یک کتاب زنده، اثرگذار و پویا به‌منظور گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه است که برای اجرای این راهبرد در گام اول موضوع حفظ آیات معارفی قرآن مورد توجه قرار می‌گیرد.

مأموریت‌های قانونی سازمان تبلیغات اسلامی 

رمضانی با اشاره به مأموریت‌های قانونی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن، حفظ عمومی و تخصصی، تربیت نیرو، توجه به تشکل‌های قرآنی، وحدت اسلامی در مناطق تلفیقی با محوریت قرآن، محافل، جلسات و نمایشگاه‌های قرآنی از جمله مأموریت‌هایی است که باید به آنها توجه کرد.

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: چالشی که در بیشتر مواقع وجود داشته و همچنان دیده می‌شود این است که فعالیت‌های قرآنی هم‌چنان متولی واحدی ندارد و به همین خاطر موازی‌کاری‌ها و فعالیت‌های پراکنده قرآنی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه راه اصلی پیشگیری از موازی‌کاری و انجام منظم فعالیت‌های قرآنی، ارتباط است، گفت: ما در شرایط جنگ فرهنگی قرار داریم و نهادهای فرهنگی و قرآنی در این شرایط باید بر سر یک میز بنشینند و کارها را بین خود تقسیم کنند، امور را پیش ببرند، در عملیات‌ مشترک به توسعه فعالیت‌های قرآنی بپردازند و از هدر رفتن منابع پیشگیری کنند.

رمضانی افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی یک گنجینه ارزشمند و مجموعه متنوعی از کنشگرهای فرهنگی وجود دارد که باید توسعه فعالیت‌های قرآنی را در ابتدا براساس همین ظرفیت‌های موجود پیگیری کنیم، در موضوع تشکل‌های قرآنی نیز رویکرد ما جلسات قرآنی محلی است که رنگ و بوی مردمی دارند.

نتایج مثبت ارتباط جلسات قرآنی

وی ادامه داد: در گذشته ارتباط جلسات قرآنی با یکدیگر پررنگ‌تر بوده است، مانند آنچه در رابطه با هیئات مذهبی دیده می‌شود که اگر ارتباط جلسات قرآنی با یکدیگر احیا شود جلسات رونق بیشتری می‌گیرند و از دل این ارتباط ایجاد مسابقات قرآنی، بهره‌مندی از تجربیات، پیگیری ایده‌های جدید قرآنی و نیز تشکیل جمع منسجم قرآنی حاصل می‌شود.

رمضانی بیان کرد: در رابطه با مؤسسات قرآنی نیز درنظر داریم با رویکرد تخصصی، مؤسسات شاخص را تقویت و حمایت کنیم و مجموعه مؤسسات قرآنی که نوپا هستند فعالیت‌های خود را از طریق مؤسسات قرآنی تخصصی و شاخص پیگیری کنند و براساس سلسله مراتب سازمان تبلیغات اسلامی با مؤسسات شاخص مرتبط باشد.

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: وقتی نیاز قرآنی مردم را بشناسیم و بتوانیم به مؤسسات تخصصی مردمی خدمت برسانیم، این مؤسسات فعالیت‌های قرآنی را براساس محوریت کار خود در سطح جامعه گسترش می‌دهند و مردم برای برطرف شدن نیاز قرآنی به این مؤسسات مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha