آیین‌نامه‌ مسابقات «مشکات» منتشر شد
کد خبر: 4142621
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

آیین‌نامه‌ مسابقات «مشکات» منتشر شد

آئین‌نامه رشته‌های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، مفاهیم قرآن و اذان پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات منتشر شد.

به گزارش ایکنا، با توجه به آغاز فرایند ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات که به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم آوردن زمینه‌هایی در جهت انس بیش از پیش با مفاهیم تعالی‌بخش و انسان‌ساز قرآن کریم و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن در محیط جامعه، برگزار می‌شود جزئیات و آئین‌نامه رشته‌های ترتیل، قرائت و مفاهیم قرآن و رشته اذان این مسابقات منتشر شد.

بر همین اساس در آزمون رشته ترتیل در چهار رده سنی پسران و دختران زیر ۱۶ سال و آقایان و بانوان بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. آزمون مرحله مقدماتی رشته ترتیل از صفحه ۳۸۰ سوره مبارکه نمل از آیه ۳۶ (فَلَمَّا جَاءَ سُلَیْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ ...) تا آیه ۴۴ (.. مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ) برپا می‌شود. منبع آزمون مرحله نهایی از کل قرآن کریم خواهد بود.

رشته قرائت تقلیدی نیز فقط ویژه پسران در رده سنی زیر ۱۶ سال برگزار می‌شود. برهمین اساس قرائت‌های پیشنهادی این رشته ۴ قرائت موجود در وبگاه مسابقات به تشخیص داوطلب خواهد بود که شامل تلاوت‌های استاد مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد از سوره مبارکه مریم آیات ۱۶ تا ۲۶، استاد مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل از سوره رعد آیات ۱۵-۱۶ و تین، استاد مرحوم محمد‌صدیق منشاوی از سوره مومنون آیات ۸۴ تا ۹۰ و استاد مرحوم شحات محمد انور از سوره کهف آیه ۱۰۷ تا آخر است.

داوطلب مرحله اول رشته قرائت تقلیدی، جهت شرکت در این آزمون لازم است پس از ثبت نام و تکمیل مشخصات فیلم قرائت خود را از آیات مربوطه ضبط و بارگذاری کند. زمان فیلم قرائت ارسالی نباید بیش از ۶ دقیقه باشد. رشته قرائت تقلیدی آقایان بالای ۱۶ سال به صورت بین‌المللی در شش ماه دوم سال برگزار خواهد شد.

آزمون رشته اذان ویژه آقایان نیز در دو رده سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود. داوطلب رشته اذان، جهت شرکت در این آزمون لازم است پس از ثبت‌نام و در بازه زمانی مقرر فیلم اذان خود را ضبط و ارسال کند. سبک اذان در مرحله اول باید یکی از اذان‌های ایرانی و مصری مشهور جهان اسلام که در ذیل عنوان می‌شود باشد، ولی در مرحله نهایی انتخاب سبک اذان آزاد است.

اذان‌های ایرانی و مصری معرفی شده شامل شیخ محمد عبدالوهاب طنطاوی، شیخ محمد الطوخی، شیخ راغب مصطفی غلوش، شیخ محمدحسین ابوزید، محمدحسین سبزعلی، محمدحسین سعیدیان، محمدجواد پناهی، محمد غفاری، حسین کرمی و قاسم رضیعی است و زمان فیلم ارسالی اذان، نباید بیش از ۶ دقیقه باشد.

همچنین آزمون رشته مفاهیم در مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال بدون در نظر گرفتن جنسیت برگزار می‌شود. آزمون رشته مفاهیم از تفسیر سوره مبارکه نور از کتاب تفسیر نمونه (جلد ۱۴ از صفحه ۳۷۷ تا ۶۰۷) انجام خواهد شد.

ازجمله قوانین مهم این دوره مسابقات قرآنی مشکات این است که حافظانی که در هر رشته‌ امتیاز لازم را در مرحله کتبی به‌دست آوردند، سال بعد در رشته پایین‌تر نمی‌توانند شرکت کنند. به عنوان مثال اگر فردی به عنوان حافظ کل قرآن در سال گذشته در مرحله کتبی امتیاز لازم را به دست آورده و به مرحله دوم آزمون تصویری راه یافته است، امسال در رشته‌های پایین‌تر، نمی‌تواند شرکت کند و فقط در رشته حفظ کل قرآن می‌تواند انتخاب رشته کند یا تنها باید در رشته‌های آوایی دیگر مانند ترتیل، اذان یا قرائت تقلیدی شرکت کند.

یادآور می‌شود ثبت‌نام در پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مشکات از ابتدای خرداد آغاز و به مدت ۲۵ روز ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاع بیشتر در خصوص این مسابقات می‌توانند به سایت دبیرخانه این مسابقه به نشانی www.MQMeshkat.ir و صفحه ایتا آن به نشانی mqmeshkat_ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha