بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی و رونمایی از 3 اثر حجت‌الاسلام قرائتی
کد خبر: 4127422
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی تابستان 1401

بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی و رونمایی از 3 اثر حجت‌الاسلام قرائتی

فصل تابستان 1401 با آغاز فرایند چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مراحل مقدماتی همراه شد، در این فصل همچنین شاهد ارتحال تعدادی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان بودیم که از شناخته‌شده‌ترین این افراد حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور بود.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

به گزارش ایکنا، تابستان 1401 رویدادهای قرآنی متنوعی را شاهد بودیم که از جمله مهم‌ترین آنها باید به درگذشت حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور و دو پیشکسوت قرآنی دیگر اشاره کرد. آغاز فرایند اجرایی مسابقات سراسری قرآن کریم که هر ساله به همت سازمان اوقاف برگزار می‌شود از دیگر رویدادهای خبری این فصل بود.

در این فصل یکی از مهم‌ترین خبرها در حوزه قرآن کریم حاشیه‌های مربوط به سازمان دارالقرآن الکریم بود، حاشیه‌هایی که البته از آخرین روزهای بهار 1401 شروع شد و اظهارات در مورد آن به فصل تابستان نیز کشیده شد و در نهایت منجر به استعفای تعدادی از اعضای هیئت امنای این سازمان شد.

با توجه به قرار گرفتن دهه اول محرم در مردادماه، به همین مناسبت بخشی از رویدادهای قرآنی مردادماه با محوریت این مناسبت برگزار شد که برگزاری پویش نذر تلاوت و سنت حسنه احیای قرآنی شب عاشورا از جمله این رویدادها بود.

برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه پس از دو سال وقفه، برگزاری جلسات متعدد سیاستگذاری در حوزه قرآن از جلسه مجمع عمومی اتحادیه قرآنی تا مجمع مشورتی شورای توسعه، ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و دیدار اعضای این ستاد با وزیر آموزش و پرورش از دیگر رویدادهای قرآنی تابستان 1401 بود.

برگزاری مجمع فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور

اولین رویداد مهم تابستان 1401 در اوایل تیرماه رخ داد. در این رویداد شاهد برگزاری مجمع عمومی و فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور در شهر مشهد مقدس بودیم. در بخشی از برنامه‌های برگزاری این مجمع، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموعه اتحادیه‌ها و تشکل‌های قرآنی باید بتوانیم سرانه ارتباط با قرآن، سواد قرآنی و سرانه فعالیت‌های قرآنی را در کشور افزایش دهیم، زیرا در حوزه انس با قرآن شرایط خوبی نداریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی صحبت‌هایی که با آموزش و پرورش داشتیم بناست که برخی از درس‌ها را به تشکل‌های قرآنی واگذار و این تشکل‌های قرآنی گواهی مهارت را به دانش‌آموزان اعطا کنند، یعنی دانش‌آموزان برای درس قرآنی خود بر اساس یک جریان سازماندهی شده به این مراکز مراجعه کنند و با کمترین هزینه این مهارت را کسب کنند.

اجرای مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت

دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ستاد وزارت نفت ویژه کارکنان، همسران و فرزندان این ستاد، اول تیرماه در مجتمع فرهنگی ـ تفریحی آبعلی صنعت نفت با حضور حجت‌الاسلام امیر حاجی‌کمالی، مشاور عالی وزیر نفت و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت، حسین ربیعیان، مسئول دارالقرآن وزارت نفت، جواد یزدیان، مدیرکل منابع انسانی ستاد وزارت نفت و مسئول دارالقرآن ستاد وزارت نفت، محسن قاسمی، از مسئولان دارالقرآن ستاد وزارت نفت و جمعی از اساتید قرآنی و شرکت‌کنندگان این مسابقات برگزار شد. مسئول دارالقرآن ستاد وزارت نفت در مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم این ستاد با تأکید بر اینکه به دنبال رسیدن به نقطه‌ای برای پرورش سفیران قرآنی در این مجموعه هستیم، گفت: همه ما باید تلاش کنیم که خادم دارالقرآن باشیم.

حاشیه‌های سازمان دارالقرآن الکریم

اواخر خردادماه سال 1401 و به دنبال معرفی سرپرست جدید سازمان دارالقرآن الکریم، سه عضو از اعضای هیئت امنای این سازمان استعفا دادند تا حاشیه‌های این سازمان به فصل تابستان نیز کشیده شود. پس از استعفای سه عضو هیئت امنای دارالقرآن الکریم، حسین اسدی، رئیس سابق هیئت امنای این سازمان در گفت‌وگویی انتصاب رئیس یا سرپرست جدید سازمان دارالقرآن را بدون اطلاع هیئت امنا و غیرقانونی اعلام کرد. وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه فرایندهای قانونی انتصاب اخیر در سازمان دارالقرآن طی نشده است، گفت: پرسش‌ها و ابهاماتی در این روند وجود دارد که برخلاف توقع از دست‌اندرکاران این نهاد است و امیدواریم شفاف‌سازی و جبران شود.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

برگزاری نشست هم‌اندیشی بانوان فعال قرآنی

نشست هم‌اندیشی بانوان فعال قرآنی روز هشتم تیرماه با حضور ۴۰ نفر از اساتید و داوران قرآن کریم به منظور هم‌اندیشی پیرامون مسائل مختلف قرآنی حوزه بانوان به ویژه ایجاد هماهنگی، انسجام و ساماندهی در امور داوری قرآن کریم در بخش بانوان برگزار شد. از جمله موارد مطرح شده در این جلسه می‌توان به گلایه از تشکیل دیرهنگام جلسه هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با بانوان فعال در حوزه قرآن کریم، انتقاد از رعایت موارد شرعی و امنیت شرعی تلاوت بانوان در حضور داوران(آقا) در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و ... اشاره کرد.

راه‌اندازی مجمع قرآنیان استان لرستان

مجمع قرآنیان استان لرستان به منظور ارتقای سطح اساتید، قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی استان لرستان در تصمیم‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه، در اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان تشکیل شد. ایجاد زمینه هم‌اندیشی، اظهار نظر و اعلام مواضع صریح اساتید، نخبگان و چهره‌های موثر قرآنی استان در خصوص برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویدادهای قرآنی و حساسیت در برابر مسائل فرهنگی روز جامعه از اهداف این مجمع اعلام شد.

اجرای جشنواره ملی قرآنی آرام جان

جشنواره ملی قرآنی «آرام جان» در تابستان ۱۴۰۱ با هدف ترویج فرهنگ و هنر قرآنی، معرفی استعدادها و تجلیل از اساتید و فعالان قرآنی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. این برنامه به صورت میدانی با حضور اقشار مختلف مردم در اماکن عمومی شهرها از جمله مساجد، امامزادگان و بوستان‌ها شامل بخش‌های متنوع تلاوت قرآن کریم، گفت‌وگو با نمایندگان ولی فقیه و معرفی اساتید پیشکسوت، قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی از استانهای البرز، قزوین، زنجان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، اصفهان، کردستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران، سمنان، گلستان و خراسان رضوی بود.

آغاز فرایند مسابقات سراسری قرآن

دوره چهل و پنجم مسابقات سراسری قرآن کریم که مهم‌ترین رویداد رقابتی کشور در حوزه قرآن کریم است با پایان مهلت ثبت نام در اوایل تیرماه وارد فاز اجرایی خود شد. روز دهم تیرماه آمار این بخش از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اعلام شد که بر اساس آن در سال 1401 و چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، میزان مشارکت مخاطبان در تمامی رشته‌های به ۴۴ هزار و ۱۳۸ نفررشته رسید. این آمار نسبت به سال قبل با رشد بیش از 30 درصدی مواجه شد. در این دوره از مسابقات استان خراسان رضوی با ثبت‌نام از پنج هزار و ۱۶۲ نفر بیشترین و استان ایلام نیز با ثبت‌نام از ۳۵۵ نفررشته کمترین میزان مشارکت را در دو بخش بانوان و آقایان داشته است. در حالی استان ایلام با ۳۵۵ شرکت‌کننده کمترین میزان مشارکت را در بین تمامی استان‌ها به خود اختصاص داد که این استان در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن حتی در بین پنج استانی که کمترین میزان مشارکت را داشته‌اند نیز نبود.

برگزاری جشنواره قرآنی «ما و فهم قرآن»

فراخوان ارسال آثار به دومین جشنواره کشوری «ما و فهم قرآن» ویژه معلمان، مربیان و مدیران از سوی مدرسه تزکیه و تعلیم مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران اعلام شد. این جشنواره زمینه‌ای برای نمایش تلاش‌های معلمان دغدغه‌مند در عرصه قرآن و هم‌افزایی معلمان در این عرصه است. محورهای جشنواره شامل عکس و فیلم از اجرای طرح فهم قرآن برای دانش‌آموزان، تجربیات و خاطرات از اجرای این طرح، خلاقیت در اجرای فهم قرآن و ... اعلام شده بود، علاقه‌مندان تا هفتم مردادماه به منظور شرکت در این جشنواره مهلت داشتند.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

آسیب‌شناسی طرح دانشجومعلم قرآن

نشست ارزیابی و بازنگری طرح ملی دانشجومعلم قرآن ۲۱ تیرماه با حضور اساتید، مدرسان و برخی قرآن آموزان این طرح در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد. در این نشست هر یک از اساتید طرح ملی دانشجو معلم قرآن به بیان نکاتی در ارتقاء آن پرداختند. حجت‌الاسلام سرلک بر لزوم برگزاری جشنواره فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از سوی ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان تأکید کرد و گفت: من اعتقاد دارم باید فعالیت‌های قرآنی حوزه مجازی از سوی یک مجموعه مورد رصد و ارزیابی قرار گیرد و هر سال بهترین‌های آن حوزه تجلیل شود.

قول وزیر آموزش و پرورش به قرآنیان

اواخر تیرماه جمعی از اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با وزیر آموزش و پرورش دیدار کردند، وزیر آموزش و پرورش در این دیدار بر حمایت از حفظ قرآن در مدارس تأکید کرده بود. میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با اشاره به این اینکه در این دیدار بیان شده است که هر چه ستاد راهبری حفظ قرآن آورده مالی داشته باشد، وزارتخانه نیز حداقل اندازه آن یا بیشتر از آن مبلغ را به حفظ قرآن تخصیص می‌دهد، گفت: این قول تنها به بحث مالی خلاصه نمی‌شود، بلکه بخشی از آن شامل اجرای طرح‌ها نیز خواهد شد.

برگزاری اختتامیه دوره تخصی اقراء

جلسه اختتامیه(إشهار) نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه استادان، قاریان و حافظان ممتاز بانوی غیر تهرانی که از بهمن ماه سال 1400 آغاز شده بود، ۲۰ تیرماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا، مهدی حسنی، استاد دوره و علی صالحی‌متین، مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن به صورت مجازی برگزار شد. در پایان این مراسم به هفت نفر از شرکت‌کنندگان شامل، خانم‌ها «مائده ادیبزاده» از قم، «فرخنده کریم‌زاده» از اصفهان، «فاطمه رحیمی‌فرد» از مازندران، «مریم سعیدی» از مرکزی، «فاطمه یگانگی» و «ناهید سلطانی» از خراسان رضوی و «فائزه‌السادات قریشی‌نسب» از یزد اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم اعطاء شد.

رونمایی از سه کتاب

نشست رونمایی از سه کتاب تازه منتشر شده «شرح قرآنی دعای مکارم الاخلاق»، «شناخت قرآن(گامی به سوی تفسیر» و «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، اواخر تیر با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به میزبانی ایکنا برگزار شد. از جمله مهمترین نکاتی که در این جلسه بیان شد، خصوصیات بارز فعالیت‌های علمی این معلم و مفسر قرآن بود و بر این نکته تصریح شد که فعالیت‌های ایشان مبتنی بر نیازهای جامعه است.

بیان ویژگی‌های یک تفسیر قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در مراسم رونمایی سه اثر جدید خود در ایکنا گفت: تفسیر قرآن باید دو ویژگی داشته باشد؛ اول قابل فهم برای عموم و مورد پسند خواص. نباید تصور کرد هر چقدر پیچیده‌تر بیان یا نوشته شود بحث ما علمی‌تر است و از جهتی نیز خواص باید مباحث آن را بپذیرند. صاحب کتاب تفسیر نور تصریح کرد: باید ۱۵۰ نوع مختلف تفسیر داشته باشیم که تاکنون چند نوع از این تفاسیر را نوشته‌ام. به طور نمونه می‌توانیم به آیات مربوط به حقوق اشاره کنیم. آقایان دکتر میرمحمدصادقی و دکتر جاویدی، از اساتید دانشگاه در یک دیداری به من گفتند دو هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی در تفسیر نور شناسایی کردند.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

اختتامیه مسابقات قرآن بسیج

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت روز ۲۳ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌شاهرودی، جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان بسیج کشور در سالن پنج آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. این مسابقات با حضور ۲۰۰ شرکت کننده در چهار بخش برگزار شد. از جمله نکات قابل توجه در مورد مسابقات قرآن بسیج کشور برگزاری دو دوره آن در سال 1401 بود، دوره بیست و هشتم این مسابقات تیرماه و دوره بیست و نهم نیز بهمن ماه در تهران برگزار شد. همچنین میزان استقبال از این مسابقات در دوره بیست و نهم به پنج برابر دوره قبل رسید.

درگذشت پیشکسوت قرآنی کشور

بهمن جاهی، مدیر مؤسسه بیت‌الزهرا(س) تهران، فعال قرآنی و از اعضای شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران شامگاه ۲۴ تیرماه پس از مدتی تحمل رنج بیماری، دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع و تدفین این خیر قرآنی روز ۲۶ تیرماه، از مقابل بیت‌الزهرا(س) تهران، انجام شد. مرحوم جاهی متولد شبستر بود. ۱۳ساله بود كه بعد از فوت پدر همراه با مادر به تهران آمد و در بازار تهران شاگرد مغازه شد و همواره دوست داشت بخشی از درآمدش را صرف کارهای خیر کند. او از سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خود را هنگامی که طلبه حوزه مروی تهران بود، در مناطق نارمک و مجیدیه با نوجوانان آغاز کرده و آموخته‌هایش را در جمع‌های کوچک و بزرگ محله ارائه می‌داد.

برگزاری مسابقات قرآن قوه قضائیه پس از دو سال وقفه

بعد از وقفه دو ساله میان برگزاری مرحله شهرستانی، استانی و مقدماتی کشوری هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه که به دلیل شیوع کرونا ایجاد شد، مرحله کشوری این دوره از مسابقات طی روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه 1401 به میزبانی دادگستری استان فارس در شیراز برگزار شد. مسابقات مذکور در دو بخش بانوان و آقایان و رده‌های سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، کل قرآن کریم، تفسیر مفاهیم، حفظ موضوعی و هنرهای تجسمی برگزار شد.

بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی

صد و بیست و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دوم مردادماه با حضور اعضای این جلسه به صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه شورای توسعه و به منظور بررسی دو موضوع برگزار و در ابتدای این جلسه شرایط تخصصی انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی به عنوان خارج از دستور بررسی شد. از جمله مهمترین موضوعاتی که در این بخش مطرح شد میتوان به «تأکید بر تمشیت امور قرآنی از سوی متخصصان این حوزه»، «در نظر گرفتن ضمانت اجرایی قوی»، «تأکید بر اجرای سریعتر آیین‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی»، «ابهام در برخی کلمات به کار گرفته شده در ماده‌ها و تبصره‌ها از جمله کلمه موفق»، «آشنا شدن مدیران با اسناد راهبری به عنوان یک شاخص» و ... اشاره کرد. در نهایت مقرر شد، کارگروهی که پیش از این برای بررسی این شاخص‌ها تشکیل شده است، یک بار دیگر شاخص‌های تدوین شده را بررسیِ کارشناسی کند و پس از آن برای تصویب نهایی با مجمع مشورتی گردش کار شود.

تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی در استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ابلاغیه‌ای خطاب به نمایندگان ولی فقیه در استانها و رؤسای شورای گسترش فرهنگ قرآنی استانها بر ضرورت تشکیل این شورا و تدوین سند راهبردی قرآنی استانی ـ ذیل برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ـ تأکید کرد. همچنین در این نامه از تلاش‌های برخی استانها از جمله استان همدان در هماهنگی و راهبری امور قرآنی استانی تجلیل و نمونه سند قرآنی این استان برای اقتباس و بهره‌برداری ارائه شده است.

آغاز به کار مسابقات قرآن مشکات

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و دومین دوره بین‌المللی مسابقات قرآنی مشکات، ۲۷ تیرماه با حضور سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور و با حضور گسترده و باشکوه آحاد مردم، قاریان، حافظان و داوران بین المللی قرآن در مجتمع فرهنگی تفریحی ایثار شهر کوهسار برگزار شد. معاون امور مجلس رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن کریم مشکات با تأکید بر ایجاد برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای جذب جامعه به انس با قرآن و عمل به آن گفت: دولت مردمی در کنار و حامی فعالیت‌های فرهنگی و دینی است و امروز معاونت قرآنی که در دوره وزارت ارشاد اسلامی ایجاد کردیم با همه توان از چنین مراسم‌هایی مردمی قرآنی حمایت می‌کند.

پایان مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن

مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مردادماه در استان‌های مختلف آغاز و تا پایان شهریورماه در تمامی استان‌ها ادامه داشت. استانهای قم، ایلام، سمنان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، مرکزی و بوشهر در شمار استان‌هایی هستند که رقابت مرحله استانی خود را در مردادماه و در دهه پایانی این ماه(۲۲ تا ۳۱ مرداد) برگزار کردند. همچنین استان‌های اصفهان، گیلان، خوزستان، البرز، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و همدان نیز طی روزهای یکم تا دهم شهریورماه رقابت مرحله استانی را برگزار کردند. استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، فارس، گلستان، کرمانشاه و زنجان نیز در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۰ شهریورماه شاهد برپایی مرحله استانی بودند و سرانجام خراسان رضوی، قزوین، مازندران، اردبیل، هرمزگان، کرمان، لرستان و چهارمحال و بختیاری نیز در زمره استان‌هایی بودند که در دهه پایانی شهریورماه(۲۱ تا ۳۱) رقابت مرحله استانی خود را برگزار کردند.

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی

چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی سراسر کشور در بخش آوایی ویژه دانش‌آموزان پسر و دختر طی بازه زمانی دوم تا هشتم مردادماه با رقابت حدود ۸۰۰ دانش‌آموز و عوامل اجرایی در شهر تبریز و به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برگزار شد. این رقابت‌ها در بخش دانش‌آموزان دختر روز گذشته، هشتم مردادماه با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد. لازم بذکر است بخش آوایی این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ در پنج سطح، عمومی، ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل(به صورت مشترک در دانش‌آموزان دختر و پسر) و دو رشته اذان و مداحی ویژه دانش‌آموزان پسر برگزار شد.

پویش ختم قرآن به مناسبت ایام محرم

پویش «ختم قرآن ثقلین» برای عرض ارادت به ساحت مقدس شهدای دشت کربلا طی روزهای ماه‌های محرم و صفر از سوی مؤسسه بیت‌الاحزان برگزار شد. در این پویش شرکت‌کنندگان هر کدام یک جزء قرآن را به نیابت از یکی از شهدا و یاران حضرت سید الشهدا(ع) در دشت کربلا، طی ایام محرم‌الحرام و صفرالمظفر قرائت کردند.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

اعلام میزبانی دانشگاه فرهنگیان از جشنواره قرآنی دانشجویان

هفتاد و پنجمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اواخر مرداد با موضوع «هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران فرهنگی از جمله جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، عبدالحسین کلانتری؛ معاون فرهنگی وزارت علوم، رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان، محمدحسین حسنی؛ رئيس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و سایر اعضای این شورا برگزار شد. در این جلسه حکم میزبانی دانشگاه فرهنگیان از دوره جدید جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به رضا صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان اعطا شد.

درگذشت خادم القرآن شهیدی‌پور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور ظهر روز، یکشنبه، ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. او در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۲ کار حفظ قرآن را آغاز کرد و طی چهار سال موفق به حفظ کل قرآن شد. داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، حضور به عنوان داور مسابقات کشوری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و بسیاری از مسابقات مطرح دیگر، آموزش تخصصی قرآن به قاریان بین‌المللی و ممتاز و همچنین تألیف چندین اثر در حوزه قرآن کریم از دیگر خدمات این چهره به حوزه قرآن کریم بوده است. از جمله کتاب‌هایی که مرحوم شهیدی‌پور به نگارش در آورده است، می‌توان به «سبک‌شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روانخوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روانخوانی و تجوید قرآن» اشاره کرد.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

اعزام کاروان قرآنی به اربعین

اسامی کاروان نور اعزامی به اربعین حسینی ۱۴۰۱ اوایل شهریورماه از سوی کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین اعلام شد. این کاروان متشکل از ۲۱ قاری و اعضای دو گروه تواشیح بین‌المللی است و همچنین ۹ نفر عوامل اجرایی و رسانه‌ای داشت. این افراد طی بازه زمانی عید غدیر خم تا اول ماه محرم اقدام به ثبت‌نام کردند که با توجه به سوابق، تجربیات، کیفیت تلاوت در دوره‌های اخیر و سطح امروز تلاوتشان و پراکندگی جغرافیایی انتخاب شدند.

هم‌اندیشی بانوان قرآنی با وزیر ارشاد

نشست هم‌اندیشی بانوان قرآنی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر، ظهر امروز، هفتم شهریورماه در سالن جلسات ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد. نبود مجمعی برای ساماندهی فعالیت‌های قرآنی بانوان، بین‌المللی شدن فعالیت‌های قرآنی بانوان، توجه به نقش آن‌ها در ترویج آموزه‌های قرآنی، ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای آن‌ها و .. از محورهای مطرح‌شده در این نشست بود.

ارزیابی عملکرد کاروان نور و اجرای مسابقات قرآن در سراسر کشور

تشکیل مجمع بانوان قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با بانوان قرآنی با اشاره به اینکه از تشکیل مجمع بانوان قرآنی استقبال و حمایت می‌کنیم، گفت: در این حوزه کار‌های خوبی پیش‌بینی شده است و معتقدم حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان باید مستقل باشد تا بتواند رشد کند و اثرگذار باشد. وی با اشاره به برخی آمار‌ها و نظرسنجی‌ها در خصوص فعالیت‌های قرآنی، گفت: من واقع‌بین هستم و تحت تأثیر اعداد و ارقام غیر علمی قرار نمی‌گیرم و معتقدم انقلاب اسلامی یک معجزه است. در انقلاب نقش زنان بسیار درخشان بود. حضور زنان فرهیخته‌ در حوادث تاریخی همچون صدور حکم تحریم تنباکو و نیز در دوره دفاع مقدس نشان می‌دهد که فرهنگ قوی و غنی داریم.

برگزاری آزمون معارفی مسابقات سراسری قرآن

مرحله استانی آزمون بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم که اولین مرحله این بخش از مسابقات است از روز ۲۶ مردادماه آغاز و روز پنجشنبه ۲۷ مردادماه پایان یافت. بخش معارفی از جمله بخش‌های سه‌گانه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بود که در سه رشته معارف صحیفه سجادیه، معارف نهج‌البلاغه و تفسیر عمومی قرآن کریم برگزار ‌شد. این بخش در دو مرحله استانی و کشوری طراحی شده و مرحله کشوری آن نیز دارای دو مرحله مقدماتی و نهایی بود که در ماه‌های پایانی سال 1401 برگزار شد.

تشکیل شبکه حافظان قرآن

شهریورماه 1401 جلسه کمیته طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور اعضای این کمیته برگزار و طی آن نحوه تشکیل و فعالیت شبکه حافظان قرآن کریم در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم وی در مورد جزئیات بیشتر شبکه حافظان قرآن گفت: اصل موضوع تشکیل این شبکه آن است که حافظان شناخته شده قرآن در استانها که حداقل مدارک تخصصی حفظ را دارند، در جریان تبلیغ، ترویج و آموزش حفظ قرآن در کشور قرار گیرند و پس از آن در کنار ستاد راهبری حفظ قرآن و دستگاه‌های عضو به موضوع آموزش بپردازند. با وجود تصویب این موضوع اما پیگیری‌های خبرنگار ایکنا نشان داد این شبکه به دلیل تأمین اعتبار نشدن تا پایان سال 1401 محقق نشد.

اختصاص سه میلیارد تومان به موسسات قرآنی با موضوع حفظ قرآن

جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم روز ۱۹ شهریورماه در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در بخشی از این جلسه دستورالعمل‌ برنامه‌های مصوب اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به دلیل شباهت برنامه‌های مربوط به «حمایت از موسسات مردم‌نهاد» و «حمایت از مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم» و دارا بودن اهداف و سازوکار اجرایی مشترک، مقرر شد اعتبار آنها در برنامه اول تجمیع شود.

درگذشت پیشکسوت قرآنی کشور

عبدالمجید مساحتی، مداح، قاری قرآن و موذن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که از قدیمی‌ترین مداحان و معلمان قرآن شهرری شناخته می‌شد اواخر شهریورماه 1401 دار فانی را وداع گفت. وی متولد اسفند ۱۳۰۳ بود و در کسوت معلمی قرآن و مداحی مشغول بود. مساحتی سالها افتخار خادمی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را داشت و بر فراز گلدسته‌های این حرم اذان میگفت. آن مرحوم همچنین مسئول خانه مداحان شهرری و از مبارزان انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب بود.

ارزیابی عملکرد کاروان قرآن حج

عملکرد کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۱، در نشستی با موضوع «کاروان قرآنی نور، فرصت‌ها و دستاوردها» با حضور محمدتقی میرزاجانی، مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم؛ قاسم رضیعی، سرپرست کاروان نور اعزامی به سرزمین وحی در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۴۰۱؛ مسعود نوری، قاری عضو کاروان قرآنی حج ۱۴۰۱؛ صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان قرآنی در حج ۱۳۹۴؛ اسماعیل شادالویی، هماهنگ‌کننده محافل قرآنی بعثه مقام معظم رهبری؛ محمد پارساییان، خبرنگار بعثه مقام معظم رهبری در حج ۱۴۰۱ و حجت‌الاسلام مهدی شجاع، سرپرست کاروان قرآنی در حج ۱۳۹۸ برگزار شد. در این نشست علاوه به برخی دستاوردهای این کاروان اشاره و تاکید شد که تلاوت قرآن در حج به امر تشریفاتی تبدیل شده است و باید به دنبال فضای جدید و ظرفیت‌سازی در این حوزه باشیم. با رایزنی با عربستان می‌توان فرصت قرائت قرآن در جمع حاجیان دیگر کشورها را یافت.

آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به آغاز فعالیت‌های اجرایی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور تا نیمه‌های مهرماه، از تشکیل کمیته‌ای در اداره کل فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم خبر داد. وی به شکل‌گیری کمیته‌ای متشکل از استادان و فعالان قرآنی کشور در اداره کل فرهنگی وزارت علوم اشاره و اظهار کرد: این کمیته که تاکنون چند جلسه آن برگزار شده است به ارزیابی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در وزارت علوم می‌پردازد تا به برداشت واقعی‌تری نسبت به اثربخشی آن فعالیت‌ها و نقاط ضعف و قوت برنامه‌های قرآنی برسیم. در این کمیته کارهای خوبی در دست بررسی است و پیش‌بینی میشود خروجی‌های این کمیته در نهایت منجر به حضور بیشتر دانشجویان در جشنواره شود.

انتهای پیام
captcha