تخریب مقبره «ورش» در قاهره در میان ترس از خشم مردم + فیلم
کد خبر: 4143847
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

تخریب مقبره «ورش» در قاهره در میان ترس از خشم مردم + فیلم

عملیات تخریب مقبره «امام ورش»، صاحب روایت مشهور «ورش از نافع» از میان روایت‌های ده‌گانه قرآنی، در قاهره و در میان تدابیر شدید امنیتی به دلیل ترس از خشم مردم و واکنش گسترده در حال انجام است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، با وجود تداوم این تخریب انجمن‌های حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی مصر تاکنون نتوانسته‌اند با مقامات مسئول برای جلوگیری از تخریب قبرستان امام ورش ارتباط برقرار کنند، تصریح شده است که انجام این اقدام از سوی دولت غیرمنطقی است. عملیات تخریب در منطقه امام شافعی در مرکز قاهره و در میان تدابیر امنیتی گسترده به دلیل بیم از خشم مردم در حال انجام است، به شکلی که دسترسی به منطقه مقبره امام ورش صاحب روایت مشهور ورش از نافع بسیار دشوار است.

به گفته ناظران محلی بولدوزرها با سرعت زیاد در حال کار هستند، منطقه امام شافعی در قاهره، مدفن شخصیت‌های بزرگی در تاریخ اسلام است و یکی از مشهورترین این اشخاص، امام ورش، صاحب روایت مشهور ورش از نافع و یکی از بزرگ‌ترین قاریان و معلمان قرآن کریم در طول تاریخ اسلامی است.

از سویی وزارت آثار باستانی مصر مسئولیت خود در تصمیم برای تخریب مقبره امام ورش، ملقب به «شیخ قاریان» را رد کرد.

یک منبع رسمی در وزارت آثار باستانی به الجزیره گفته است که این وزارتخانه نمی‌تواند برای جلوگیری از این تخریب اقدامی کند، زیرا این مقبره در بخش آثار باستانی اسلامی، قبطی و یهودی ثبت نشده است و افزود: وزارت آثار باستانی مصر دخالتی در تصمیم برای تخریب مقبره نداشته است.

این منبع تأکید کرد: هر آنچه متعلق به میراث واقع در محوطه مقابر امام شافعی است، وابسته به شورای عالی آثار باستانی نیست.

تخریب مقبره امام ورش حتی در مراکش نیز با واکنش مواجه شده است و برخی از دولت مراکش خواسته‌اند، بقایای جسد امام ورش به مراکش منتقل شده و در مسجد حسن دوم، بزرگ‌ترین و مشهورترین مسجد این کشور دفن شود.

قابل ذکر است که منطقه‌ای که مقبره امام ورش در آن قرار دارد بخشی از شهر تاریخی قاهره بوده که از سال 1979 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

امام ورش یا ابوسعید عثمان بن سعید بن عبدالله بن عمرو بن سلیمان صاحب یکی از روایت‌های مشهور قرآن است. ورش لقبی است که استاد او، شیخ نافع به وی داده است. امام ورش شیخ قاریان محقق به شمار می‌آید و به داشتن صوت خوب و تلاوت زیبا شهرت دارد.

تلاوت ورش از نافع  در شمال و غرب آفریقا و اندلس رواج یافت و تا امروز روایت غالب در منطقه مغرب عربی به شمار می‌رود. این روایت پس از روایت حفص متداول‌ترین روایت در جهان اسلام محسوب می‌شود و تا زمان ورود عثمانی‌ها به مصر در قرن شانزدهم میلادی، روایت رایج در مصر نیز بود، اما از آن زمان روایت حفص از عاصم در مصر رواج بیشتری یافت.

انتهای پیام
captcha