وظایف مستمعین مهدوی نسبت به پند‌ها و موعظه‌ها چیست
کد خبر: 4145312
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تبیین کرد؛

وظایف مستمعین مهدوی نسبت به پند‌ها و موعظه‌ها چیست

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق در ادامه سلسله جلسات مهدویت به بیان وظایف مستمعین مهدوی نسبت به پند‌ها و موعظه‌ها پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدایق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود (عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، ۱۲ خردادماه در سلسله منبر‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: موعظه سبب احیای قلب می‌شود؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) فرمودند پسرم قلبت را با موعظه زنده نگه دار و با زهد بمیران. قلب اقبال و ادبار دارد و گاهی دارو می‌خواهد گاهی پرهیز. بیمار برای اینکه سلامتی خود را بازیابد باید‌ها و نباید‌هایی برای او تعریف می‌شود، بنابراین قلب هم همین طور است؛ حیاتش در معز است. یک جا‌هایی باید قلب را از یک چیز‌هایی میراند و دور کرد که آن دلبستگی‌های به دنیاست، حب به دنیا است که بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه انسان دائما باید مراقبت کند، اظهار کرد: باید دید فضایل اخلاقی که به‌عنوان نصیحت بیان می‌شود، مصداق این موعظه‌ها در ما هست یا نه؛ اگر هست خدا را شکر کنیم و آن‌ را تقویت کنیم و اگر این فضایل اخلاقی در وجود ما نیست از خدا استمداد بطلبیم و آن‌ را تحصیل کنیم. همچنین اگر رذایل اخلاقی که در مواعظ گفته می‌شود در ما وجود دارد تصمیم جدی بگیریم که این رذایل را کنار بگذاریم و اگر در ما نیست خدا را سپاس بگوییم که مبتلا به این صفات رذیله نیستیم و مراقب باشیم که به آن‌ها مبتلا و آلوده نشویم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس گوش سپردن به موعظه و تبعیت از آن را تکلیفی برای عموم مردم دانست و تأکید کرد: همه ما به عبارتی مستمع هستیم پیر، جوان، رئیس، عالم، جاهل، مدیر، آبدارچی و همه انسان‌ها در همه بخش‌ها به تعبیری مستمع هستند. امام باقر(ع) فرمودند که کسی که برای خود در نفس خود نسبت به خداوند واعظی قرار نداده و خدا را در وجود خود در نظر نگرفته و واعظ درونی برای خود ایجاد نکرده موعظه‌های مردم در او اثر نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهیمت تذهیب نفس بیان کرد: حضرت علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) فرمودند که پسرم از خودت در خودت برای خودت مراقبی و محافظی قرار بده یعنی خودت کشیک نفس خودت را بکش خودت مراقب خودت باش. همچنین حضرت علی(ع) در اوصاف متقیان می‌فرماید که انسان باتقوا خودش خودش را متهم می‌کند اگر جایی اشتباهی کرد و خطایی از او سر زد حرف نابجایی از زبان او جاری شد قبل از اینکه دیگران بگویند اشتباه کردی، او خود را زیر سؤال می‌برد که چرا این حرف را زدی، چرا این کار را کردی، چرا این رفتار را انجام دادی و معترف اشتباه می‌شود و در صدد جبران بر می‌آید.

وی گفت: رساترین موعظه‌ها نگاه کردن به آرامگاه اموات است؛ امام علی(ع) در روایتی فرمودند که در دو قطعه زندگیتان حضور در قبرستان را فراموش نکنید یکی زمانی که دنیا به شما روی آورده و تمام بساط زندگی مرفه و خوب و اید‌ه‌آل برای شما تأمین است، چون در این هنگام خطر غفلت و خطر گناه و دوری از خدا انسان را تهدید می‌کند و حضور در قبرستان انسان را بیدار می‌کند. یکی هم زمانی که دنیا انسان را در فشار قرار داده است و سختی‌ها، مشکلات، بیماری‌ها، بدهکاری‌ها، گرفتاری‌ها روی آورده و در این هنگام حضور در قبرستان آرامش‌بخش است و وقتی چشم انسان به این سنگ‌های قبور می‌افتد آرامش پیدا می‌کند، چون این سختی‌ها برای این حال نماند و برای ما هم نخواهد ماند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه اولین دلیل بی‌تأثیری موعظه در انسان‌ها را بی‌خردی دانست و گفت: یکی از علت‌هایی که معجزه در افراد اثر نمی‌کند بی‌خردی و نداشتن تعقل در زندگی است. حضرت علی(ع) فرمودند: اگر کسی عقلش زمام امور و مالکیت وجود او را در بر نگرفته موعظه در او اثر نمی‌کند. عقل حجت خدا و پایگاه الهی در وجود انسان‌هاست. حضرت علی(ع) در این باره فرمودند: عقل فرمانده سپاه خدا در وجود انسان‌هاست. اگر به این فرمانده جنود الهی در وجود ما بی‌توجهی شد موعظه‌های به حق دیگران در ما اثر نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه علت دوم بی‌اثر شدن موعظه‌ها، فاصله گرفتن از خداشناسی است، بیان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: نشانه‌های عدم فهم و عدم اطلاع و آگاهی از خدا این است که موعظه موعظه‌گران در انسان اثر نمی‌کند. با استناد به این روایت این‌گونه از انسان در مقابل نصیحت افراد می‌گوید این حرف‌ها چیست و زمانه‌اش گذشته، چون در اصل خداشناسی مشکل دارد، چون در آن اصل مشکل دارد این مواعظ در او تأثیر نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام حدائق عبرت نگرفتن از روزگار و خوش‌بین بودن به روزگار را دو عامل دیگر اثر نکردن موعظه بر افراد دانست و گفت: نخستین امام شیعیان در غررالحکم فرمودند که اگر کسی از تغییرات دنیا و فراز و نشیب‌های زندگی دنیا عبرت نگیرد موعظه‌ها در او اثر نمی‌کند. موعظه در کسانی که نسبت به روزگار خوش‌بین هستند اثر نمی‌کند، حضرت علی(ع) فرمودند اگر کسی به معجزه‌های زمان عاقلانه نگاه نکرد به ایام حسن‌ظن پیدا می‌کند و می‌گوید آینده مال ماست فردا که نیامده هم در اختیار ماست و در مسیر دنیاپرستی و دنیاطلبی گرفتار آرزو‌های طولانی و درازمدت می‌شود؛ این فرد هر چه به مردن نزدیک‌تر می‌شود نسبت به جمع‌آوری دنیا و تکاثر دنیا حریص‌تر می‌شود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تصریح کرد: سخن از گوش‌های برخی افراد تجاوز نمی‌کند و به قلبشان نمی‌رسد تا آنجا که حتی گاهی امام معصوم نصیحت می‌کند، اما در شنونده اثری ایجاد نمی‌کند، لذا ضرب‌المثل سخن چو از دل برآید لاجرم بر دل نشیند کلیت ندارد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه با بیان اینکه قطعاً نصیحت‌هایی مؤثر می‌افتند که نصیحت‌کننده برای خدا بگوید و نصیحت‌شونده قابلیت داشته باشد، گفت: نصیحت گیرنده و فرستنده دارد؛ فرستنده باید بتواند امواج را بفرستد و دستگاه گیرنده باید ظرفیت داشته باشد تا این امواج را دریافت کند. لذا، یک بخش از تأثیرگذاری در وضع وضعیت خود نصیحت شونده است. بعضی اوقات یک نفر با یک جمله تغییر پیدا می‌کند، اما فردی بعد از سال‌ها حرف شنیدن باز تأثیری نمی‌پذیرد، چون ظرفیت خود را از دست داده است پیروی و پندآموزی دو نکته‌ای است که برای همه انسان‌ها ضرورت دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha