والدین مطالبه‌گر تربیت دینی دانش‌آموزان باشند
کد خبر: 4146731
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
حجت‌الاسلام استوارمیمندی:

والدین مطالبه‌گر تربیت دینی دانش‌آموزان باشند

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در فصل تابستان باید آموزش مهارت‌های لازم برای رسیدن جوانان به کمال از سوی مسئولان برنامه‌ریزی شود،‌ گفت: خانواده‌ها نیز در کنار اهتمام به این موضوع، مطالبه‌گر تربیت مبتنی بر دین باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس با بیان اینکه تعلیم و تربیت از عرصه‌های مهم برای رسیدن انسان به کمالات است، گفت: یکی از گام‌های مهم عرصه تعلیم و تربیت نظام آموزش و پرورش و فعالیت‌هایی بوده که در زمینه دانش‌آموزی در حال انجام است. 

وی افزود: در زمینه دینی تعلیمی ارزشمند است که در مدار تزکیه نفس قرار بگیرد و از منظر دین انباشتن گزاره‌های علمی سبب کمال نیست چراکه اگر کسی بدون طی کردن مراحل تزکیه تنها به مقام بالای علم و دانش رسیده باشد، در مقاطعی می‌تواند آسیب‌های جدی را به جوامع بشری وارد کند.

استوارمیمندی با بیان اینکه قرآن کریم تزکیه را بر تعلیم مقدم می‌داند، تأکید کرد: از دیبرباز حوزه‌های علوم دینی متکلف تعلیم و تربیت جوامع اسلامی بوده‌اند، اما در قرن معاصر به سبب تغییر سبک زندگی، نگاه حاکمان و تأثیر از جوامع غربی نظام تعلیم و تربیت از حوزه تربیت دینی خارج شد و مسیر جداگانه را پیمود.

بنابه گفته مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، در تاریخ متعدد اسلامی تنها نهاد علم آموزی حوزه‌های علوم دینی بودند که دانش نجوم، ریاضیات و شیمی و فقه تدریس شده و غیاث‌الدین کاشانی بزرگترین منجم جهان اسلام، جابرابن حیان بزرگترین دانشمند شیمی، شیخ بهایی یکی از هندسه‌دانان برتر جهان، فارابی برخاسته از همین بستر تربیت دینی هستند.

این استاد حوزه ادامه داد: در روزگاران قدیم علم طب در پرتو علوم وحیانی قرار می‌گرفت و فلسفه توحیدی بر علوم تجربی طبی منطبق می‌شد بنابراین به پزشکان عصر قدیم حکیم می‌گفتند. 

وی با بیان اینکه اسلام همیشه دستور به علم در پرتو فلسفه توحیدی و معنویت داده است تا انسان را به کمال برساند، اضافه کرد: برخلاف تبلیغات دشمنان دین، اسلام مشوق علم‌آموزی بوده و رابطه مستقیمی با عرصه‌های علمی دارد اینکه عده‌ای نادانسته و یا مغرضانه دین اسلام و علم را روبروی یکدیگر قرار می‌دهند یک آدرس غلط در شریعت اسلام است.

استوارمیمندی با اشاره به بهره‌مندی از ایام فراغت تابستان برای تربیت دینی نسل جوان اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های مؤثری در زمینه تربیت و آموزش برداشته شده، اما خلأهای بسیاری وجود دارد که اوقات فراغت تابستان فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی دقیق و مناسب نهاد‌هایی نظیر حوزه علمیه و دستگاه‌های متولی امر تعلیم، تربیت و فرهنگ است تا بتوانند با احصای نیاز‌های جوانان و نوجوانان، گامی مؤثر در زمینه تربیت دینی بردارند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها در سوق دادند فرزندان به سوی تربیت دینی نقش‌آفرینی کنند، اظهار کرد: اوقات فراغت تابستان فرصتی مناسب برای خانواده‌ها است تا فرزندان خود را در کنار آموزش به سمت مباحث مربوط به انسانیت، تزکیه نفس و تربیت دینی هدایت کنند تا همانند دو بال جوانان را به سوی کمالات انسانی پرواز دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: در روایت‌های دینی، «تعلیم قرآن» جزو حقوق فرزندان بر والدین است بنابراین اگر پدر و مادری در تعلیم دادن قرآن به فرزند در بخش تطبیق آموزه‌های قرآنی بر محور‌های زندگی، روخوانی، مفاهیم، تجوید و ... کوتاهی کند در روز قیامت فرزند می‌تواند از خداوند تقاضای بازخواست آن‌ها را داشته باشد بنابراین چه بهتر که بتوان از فرصت اوقات فراغت تابستان برای تعلیم کتاب الهی قرآن کریم به فرزندان استفاده کرد.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نیاز به ارائه محتوای غنی و آموزش مهارت‌های لازم مبتنی بر دین برای قرارگیری نسل جدید در مسیر رشد و کمال داریم، افزود: کسی که در مسیر تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد در علم‌آموزی اوقات فراغت ندارد بنابراین در تابستان تأمین محتوای زندگی و آموزش مهارت‌های لازم برای رسیدن به عرصه‌های کمال جوانان توسط مسئولان برنامه‌ریزی شود و خانواده‌ها نیز در کنار اهتمام به این موضوع، مطالبه‌گر تربیت مبتنی بر دین باشند.

انتهای پیام
captcha