به گزارش خبرنگار ایکنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای تفاهمنامه چندجانبه با موضوع غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان با ارائه آموزشهای کسب و کار و هدایت شغلی متناسب با نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستانه مهارت که امروز دوشنبه ۲۲ خرداد برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز اصلیترین نیاز کشور امید، هماهنگی، اتحاد و انسجام در بین دستگاههای اجرایی کشور و سایر نهادهاست. ما در هر امر و مقولهای هماهنگ عمل کردیم محدودیتها، نتوانستند مانعی ایجاد کنند و بالعکس هر جا که هماهنگ عمل نکردیم با اینکه محدودیت نداشتیم ولی موفقیت چندانی به دست نیاوردیم.
صحرایی ادامه داد: در آموزش و پرورش رویکرد مهارتمحور را در مدیریت آموزشی وزارتخانه در سطح کلان و به دو معنا دنبال میکنیم؛ ابتدا نیازسنجی کردن همه محتواها در همه سطوح و همه رشتههاست. ما باید بدانیم نیاز یک دانشآموز هفت ساله کلاس اولی چیست؛ علم در رابطه با این موضوع تحقیق کرده و نتایج روشنی در دست است و تلاش میکنیم تا بر مرز دانش به این مهم دست یابیم. یکی از مسائل ما این است که هر جزئی از درس باید تکلیف مبتنی بر واقعیت داشته باشد؛ در این صورت ترسیم اهداف آن درس و دستیابی به آن فعالیت کاملاً سنجشپذیر است.
صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دالان دانشگاه تبدیل شده است گفت: آموزش و پرورش باید به دالان بازار کار و تأمین نیازهای حوزه اشتغال کشور تبدیل شود. آموزش و پرورش مهم است زیرا بین دو عنصر فراگیری و یادگیری فعال است؛ آنچه در سن ورود دانشآموزان به آموزش و پرورش منتقل میشود به فراگیری منتهی میشود و فراگیری به معنای تثبیت پایدار است. بعد از سپری کردن سن مناسب عموماً یادگیری است که ذات آن فراموشی است.
لزوم نتیجه محور بودن برنامهریزی
وی افزود: انگلیسیها مثلی دارند مبنی بر اینکه برنامهریزی با توجه به نتیجه مهم است تا مشخص شود به چه هدفی میخواهیم برسیم. ما در پایان هر سه سال میدانیم که دانشآموزان به چیزی میخواهند دست یابند و باید در نظر گرفت که آیا این محتوا دانشآموز را به هدف مورد نظر میرساند یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: یکی دیگر از ابعاد برنامهریزی درسی ما بحث مهارتافزایی است؛ نیاز دانشآموز ابتدایی حتماً با دانشآموز دبیرستانی متفاوت است. بعد دیگر مهارتافزایی، تقویت مراکز فنی و حرفهای و هنرستانی است، در این موضوع خوشبختانه رشد خوبی داشتهایم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم. باید رفتن به هنرستان و مراکز فنی و حرفهای را برای خانوادهها جذاب کنیم.
فراهم کردن زمینه اشتغال در دوره دبیرستان
وی ادامه داد: امروز این نگاه برای خانوادهها به طور جدی شکل گرفته که فرزندان خود را به مراکز فنی و حرفهای و هنرستانها بفرستند و شاهد استقبال شایستهای هستیم و اگر دولت حمایت کند میتوانیم در دوران دبیرستان زمینه اشتغال دانشآموزان را فراهم کنیم.
وی با اشاره به نظریه مهارتآموزی گفت: این نظریه میگوید در سه مرحله، مهارتی کسب میشود شامل کسب دانش و مرحله بعد روندی است و مرحله سوم تکمیل این دانش روندی به مهارت است. اجزای این سه عنصر مهم در یک دستگاه جمع نشدهاند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین است. ساختارها بر رفتارها اثر دارد. حالا که در کشور ما چنین نیست، خودمان باید هماهنگ باشیم. همکاری و هماهنگی بین نهادها کمککننده است و همافزایی میآورد.
وی افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش در مرحله دانش کار خود را به خوبی انجام داده اما در تبدیل دانش به روند، موفقیتمان به اندازه انتظارمان نیست. تبدیل دانش به روند و کاربرد نیاز به میدان کاری دارد که در آموزش و پرورش فراهم نیست و باید کار شود. اینجا قانون توان را داریم که میگوید تمرین ارزش دارد اما جای تمرین کردن در نظام و تعلیم و تربیت کمرنگ است زیرا تمرین مقدمه کسب مهارت است. در این طرح تقسیم کار انجام شده و اقدام مبارکی است.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: اول اینکه آموزش و پرورش اولویت است و دوم اینکه باید به مدرسه برگردیم. اگر فرد در مدرسه ماهر شد نیازی نیست در جای دیگر هزینه شود، پس هزینه در آموزش و پرورش، سرمایهگذاری مهمی است.
رونمایی از سامانه «نورینو»
وزیر آموزش و پرورش گفت: در این نهاد، طبق سند تحول بنیادین، دانشآموز باید در شش ساحت تربیت شود. یک ساحت کار و فناوری است و بحث اوقات فراغت به این مهم گره خورده است. آموزش و پرورش برای این امر سامانه «نورینو» را راهاندازی کرده که هفته بعد رونمایی خواهد شد. پیشبینی کردهایم پنج میلیون دانشآموز در فعالیتهای تابستانه شرکت خواهند کرد و برای این موضوع ۲۵ هزار پایگاه در نظر گرفتهایم. ثبتنام «نورینو» آغاز شده و تا دیروز هشت هزار پایگاه ثبتنام کردهاند. این پایگاهها متنوع هستند که شامل دارالقرآنها، اردوگاهها و مراکز فنی و حرفهای میشود.
وی افزود: در سامانه «نورینو» دقیقاً مشخص میشود کدام منطقه چه نیازی دارد تا آموزش مرتبط در آن منطقه انجام شود. در این طرح آموزش و پرورش تمام و کمال در خدمت این کار بزرگ است.
انتهای پیام