«محراب سبز»؛ ترنم صلاة در بوستان‌های همدان
کد خبر: 4147777
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱

«محراب سبز»؛ ترنم صلاة در بوستان‌های همدان

طرح محراب سبز (برگزاری نماز جماعت در بوستان‌های همدان) 19 سال است که به همت مؤسسه فرهنگی، تبلیغی سراج و با حمایت شهرداری شهر همدان در حال اجراست.

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، مسئول موسسه فرهنگی، تبلیغی سراج استان همداندر خنکای غروب دل‌انگیز تابستان صدای روح‌نواز آیات دلنشین قرآن در سبزی بوستان طنین‌انداز می‌شود و آرامشی عجیب فضا را فرامی‌گیرد؛ اینجا در میان هیاهوی بازی کودکان و خانواده‌هایی که برای تفریح به این بوستان آمده‌اند بعد از شنیدن صدای دلنواز قرآن و نزدیک شدن به لحظات ملکوتی اذان و نجوا با معبود، خانواده‌ها به سمت وضوخانه می‌روند تا آماده برگزاری نماز جماعت شوند.

روحانی و امام جماعت بوستان قبل از شروع اذان در محل پارک حضور دارد و با عده‌ای در حال صحبت کردن و پاسخگویی به سؤالات است. حالا صدای «الله اکبر» مؤذن می‌آید و نمازگزاران صف‌های نماز مغرب و عشاء را تشکیل داده تا مشغول به‌جا آوردن فریضه الهی شوند. برگزاری مراسم نماز جماعت در بوستان با عنوان طرح «محراب سبز» صفایی خاص دارد و علاوه بر ایجاد فضای معنوی و ترنم صلاة عشق با معبود باعث ترویج امر به معروف و نهی از منکر و ترویج معروف واجبی چون نماز می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی، مسئول مؤسسه فرهنگی، تبلیغی سراج استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اهمیت شعائر دینی، فریضه واجب نماز، سفارش آن در قرآن، دین مبین اسلام و اهمیت بالای آن بین مسلمانان اظهار کرد: نماز اگر با جماعت خوانده شود فضایل زیادی خواهد داشت و جامعه به سمت و سوی معنویات و امر خیر کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای ترویج فرهنگ نماز، اجرای طرح «محراب سبز» از سال 1383 در بوستان‌های همدان کلید خورد، بیان کرد: این طرح ابتدا در سه بوستان همدان اجرا شد و با استقبال خوب مردم این طرح به بوستان‌های دیگر شهر همدان گسترش یافت. در سال 1386 شهرداری از این طرح حمایت کرد و در سال‌ جاری این طرح در 26 بوستان همدان در حال اجراست که در هیچ کدام از استان‌های کشور این طرح به این گستردگی و انسجام انجام نشده است.

مسئول مؤسسه فرهنگی، تبلیغی سراج با بیان اینکه بوستان‌های سطح شهر دارای ظرفیت خوبی برای تبلیغ و کار فرهنگی هستند، گفت: نماز یک امر به معروف عملی است و دستور به نماز بزرگترین معروف است که برگزاری شکوه نماز جماعت آن هم در بوستان‌های شهر نمادی از وحدت و یکپارچگی را به نمایش می‌گذارد؛ در این طرح مردم علاوه بر تفریح در کنار خانواده به انجام فرایض واجب خود می‌پردازند.

وی با اشاره به عدم اجرای این طرح در سایر شهرها و استان‌ها افزود: اگر در همه مکان‌های عمومی این اتفاق خوب و مبارک صورت بگیرد و نماز جماعت برپا شود، قطعاً در بالا بردن فضای معنوی جامعه مؤثر خواهد بود. این طرح باید به کل کشور و در سطح ملی معرفی شود و زیبایی کار جلوه‌نمایی کند که می‌طلبد رسانه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و استان همدان به‌عنوان یک الگو معرفی شود.

ارتقایی گفت: در این طرح امام جماعت یک ساعت قبل از نماز در بوستان‌ حضور پیدا می‌کند و به سؤالات مردم پاسخ می‌دهد؛ با توجه به شرایط جوی، این طرح بیشتر در فصل تابستان اجرا می‌شود. طرح «محراب سبز» امسال با درخواست‌های مکرر از 20 خرداد در 26 بوستان آغاز و تا نیمه‌های مهرماه در سطح بوستان‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه 19 سال است که این طرح در همدان اجرا می‌شود، افزود: علاوه بر نماز جماعت سعی کردیم در ایام مناسبتی در کنار نماز جماعت برنامه‌های جانبی و فرهنگی را هم داشته باشیم. با برپایی نماز جماعت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در پارک‌ها رفع شده و بسیاری از خانواده‌های متدین که به خاطر مشکلات فرهنگی از این فضاها گریزان بودند به آن گرایش پیدا کرده‌اند.

ارتقایی اظهار کرد: مؤسسه فرهنگی و تبلیغی سراج با 300 مبلغ و روحانی به‌صورت جهادی فعالیت دارد که علاوه بر برگزاری طرح محراب سبز در عرصه‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی، ادارات و نهادها، تبلیغ در اماکن عمومی، مساجد حسینیه‎ها و مناسبت‌ها حضوری فعال در عرصه تبلیغی و فرهنگی دارد. این مؤسسه از سال 1383 با حضور 25 نفر شکل گرفت و طی 19 سال گذشته با رویکردهای جهادی تا به امروز فعالیت‌های خود را ادامه داده و چشم‌اندازهای بالاتری را نیز برای تبلیغ و فرهنگ معنویت در فضای جامعه دنبال می‌کند.

انتهای پیام
captcha