کد خبر: 4153993
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (16) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (۱6) نوزدهم تیرماه، منتشر شد. علاقه‌مندان تا ساعت ۱۱ بیستم تیر فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

سوره الرحمنپویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار می‌شود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.

۱۴ کمک‌‌هزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن(16)

الف - کلمات «وَردَه» و «دِهان» در آیه 37 سوره الرحمن به ترتیب به چه معناست؟

1- روغن مذاب – گُل

2- گُل – روغنِ مذاب

3- گُل - گلدان

ب – از دلایل اینکه انسان پدیده‌ای را تکذیب می‌کند، چیست؟

1- اطلاعات گسترده از آن پدیده دارد.

2 - بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی از آن پدیده‌ دارد یا از سر مخالفت تکذیب می‌کند.

3- همه موارد

پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.

نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت شانزدهم)

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (16)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عرض سلام و احترام به محضر همه شما همراهان عزیز طرح آلاء‌الرحمن دارم که تا امروز موفق شدید 36 آیه از سوره مبارکه رحمن را حفظ کنید و معانی آن را فرا بگیرید.
امروز با طرح درسی درباره آیات 37 و 38 این سوره مبارکه در خدمتتان هستیم. خداوند در این آیات می‌فرماید:
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ ﴿۳۷﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۸﴾
در آن هنگام که آسمان شکافته می‌شود هم چون روغن مذاب گلگون گردد، پس کدامیک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید؟ این آیات اشاره به حوادث و صحنه‌هایی است که در روز قیامت رخ خواهد داد و البته تشبیهی است نزدیک به حوادثی که در آن روز رخ می‌دهد.
در این آیه عبارت «وَرْدَةً» به معنای گل هست و از آنجایی که گل‌ها غالباً سرخ هستند، معنی سرخ از آن تداعی می‌شود و کلمه «دِّهَانِ‌» هم به معنای روغن مذاب هست، این تشبیه شاید از این نظر باشد که رنگ آسمان به صورت یک روغن مذاب گلگون در می‌آید یا اشاره به ذوب شدن کرات آسمانی و یا رنگ‌های مختلف آن‌ها باشد. در هر صورت تشبیهی از حوادث روز قیامت است.
ان‌شاء‌الله که همه ما از این حوادث به سلامت عبور کنیم همه شما عزیزان را به خداوند بزرگ می‌سپارم.»

آموزش تدبر در سوره الرحمن

با تدریس کریم دولتی(قسمت ششم)

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (16)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام دارم خدمت شما پویشگران آلاءالرحمن و همراهان عزیز قرآنی. نخستین باری که در سوره مبارکه الرحمن، آیه «فبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» به چشم می‌خورد، آیه سیزدهم این سوره است؛ خداوند متعال پس از آنکه خود را الرحمن خطاب قرار داده و به تعلیم قرآن اشاره می‌کند و بعضی از ویژگی‌هایی موجود در آفرینش که آنها را به عنوان پایه و اساس قرار داده است، برمی‌شمرد، آنجاست که در سیزدهمین آیه این سوره می‌فرماید: «فبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ».

تکذیب یعنی دروغ انگاشتن، دروغ پنداشتن و دروغ دانستن چیزی یا پدیده‌ای، اما چرا آدم باید بعضی چیزها را دروغ بپندارد؟ گاه این دروغ پنداشتن به خاطر جهل است به این معنی که ما چیزی را نمی‌دانیم و از سر نادانی می‌گوییم، چنین نیست یا به شکل دیگری است و البته گاهی این تکذیب از سر داشتن علم کم است، یعنی نسبت به موضوع جاهل نیستیم، اما دانش و آگاهی ما در پی بردن و اِشراف بر ماهیت چیزی به اندازه کافی نیست یا دقت کافی نداریم.

بعضاً درباره یک موضوع دانش کافی داریم، اما هوش و حواسمان به طور کامل در مراقبت از آن و جوانبش جمع نیست و لذا آن را تکذیب کرده یا دروغ می‌انگاریم، اما گاه دروغ انگاشتن و دروغ پنداشتن از سر مخالفت با چیزی است، یعنی به آن دانش و آگاهی کامل داریم، اما پذیرش آن دلخواه ما نیست و اصطلاحاً زیر بار پذیرش آن نمی‌رویم و آن را دروغ پنداشته و مثلاً می‌گوییم اینگونه نیست، بلکه شکل دیگری است و این در حالی است که اگر انسان ویژگی و تمایزش نسبت به سایر موجودات، عقلش باشد و مطابق با عقل رفتار کند و براین اساس با حقایق عالم مواجه شود چه حقایقی را که مقابل چشمان اوست، چه حقایقی را که می‌شنود و چه حقایقی که برحسب ظاهر و در عالم مادی با آنها روبروست یا حتی حقایقی که از عالم معنا به او می‌رسد و متوجه آن می‌شود؛ همه اینها را باید با عقل خود سنجیده و آن را براساس میزان و ترازوی عقل خود ارزشگذاری کند که در آن صورت هیچگاه چیزی که مطابق با عقل او درست و صحیح است، انکار نکرده و دروغ نمی‌پندارد. درست اینجاست که خدا می‌فرماید: «فبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» به این معنی که شما کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را دروغ پنداشته و آن را تکذیب می‌کنید؟! در صورتی که اگر انسان عقلش را به کار گیرد، هیچگاه چنین چیزی ممکن نخواهد بود.

همه مشکل انسان این است در مقاطع لازمی که باید عقل خود را به کار گیرد، این کار را نمی‌کند و نتیجه اینکه گرفتار تکذیب شده و به عبارت دیگر چیزی را که باید مطابق با عقل ارزشگذاری ‌کند، این کار را نکرده و آن زمان است که دچار تکذیب می‌شود.

خداوند در جای دیگری و مشخصاً آیه شماره 82 سوره مبارکه «واقعه» هم به این مهم اشاره داشته و می‌فرماید: «وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ» یعنی «روزی خود را همین قرار می‌دهید که آن را تکذیب می‌کنید» اما به هر حال قرآن، سفره گسترده الهی است که البته بعضی به جای بهره‌برداری مثبت و درست از آن، به تکذیبش روی آورده و آن را دروغ می‌پندارند.

امیدواریم که ما جزو انسان‌هایی باشیم که با به کار بستن عقل و دقت خود، بیش از پیش از نعمت‌ها و عنایات الهی و از نکته‌های برجسته‌ای که خدای متعال در قرآن کریم فرا روی ما قرار داده است، بهره‌مند شویم و ان شاء‌الله زندگی خود را در دنیا و آخرت اصلاح کنیم. خدا یار و نگهدارتان.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 15 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱8/۰۴/۱۴۰۲ (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

فاطمه درویش‌زاده از مشهد
مریم بوراکی از رشت
زهرا شاه‌محمدی از آزادشهر


نتایج برندگان مسابقه شماره 15 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱8/۰۴/۱۴۰۲ (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

رضا علیزاده، 50 ساله از تهران



 

انتهای پیام
captcha