پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکههای اجتماعی ایکنا منتشر میشود.
مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ
عموم علاقهمندان در تمامی گروههای سنی میتوانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر میشود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکتکنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سهگزینهای را دادهاند) دریافت کنند.
همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار میشود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.
۱۴ کمکهزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.
الف – آیه 56 سوره الرحمن توصیف کدام نعمت در بهشت است؟
1 – زنان بهشتی
2- کوهها و صخرههای عظیم
3- درختان و آب و هوا
ب- آیات 46 و 62 سوره الرحمن چه موردی را به انسان یادآور میشود؟
1- هیچ ترس و نگرانی در میان بهشتیان نیست.
2- باغهای بهشتی بیشمار است.
3- خداوند برای تمامی مراقبتها و دقت انسان بر اعمالش، پاداش متناسب دارد.
پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.
نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکههای اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام میشود.
متن مباحث مطرحشده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.
با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت بیست و دوم)
«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام، ادب و احترام دارم به محضر همه شما عزیزان و فرهیختگان قرآنی. ان شاء الله امروز با طرح درس آیات 56 تا 61 سوره مبارکه «الرحمن» در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. خدا در این آیات میفرماید: «فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ»، «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ»، «فَبِأَی آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ»، «فَبِأَی آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ».
در این آیات به سراغ ششمین نعمت از این نعمتها میرویم که آن هم نعمت همسران پاک بهشتی است.
یکی از مهمترین ویژگیهایی که برای همسران بهشتی ذکر شده این هست که آنها جزء به همسران خودشان چشم ندوخته و جز به آنها عشق نمیورزند و هیچ انس و جنی با آنها تماس نگرفته است. در خصوص واژه «طَرف» بر وزن واژه حَرف که به معنای پلک چشمان است، کنایه از نگاه کردن دارد. اشاره این واژه به زنانی است که نگاهی کوتاه دارند؛ «قاصرات الطرف» یعنی نگاهی کوتاه دارند که این مسئله یکی از بزرگترین امتیازاتی است که یک همسر دارد.
توصیف بیشتری که در این آیات در خصوص زنان بهشتی آمده توصیف آنها به یاقوت و مرجان است به این معنی که آنها در صفا و درخشندگی همچون یاقوت هستند و در زیبایی همچون شاخههای مرجان هستند.
در انتهای این آیات هم خداوند میفرماید که «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» به این معنی آیا پاداش و جزای نیکی غیر از نیکی است؟ این آیه از جمله آیاتی است که امام صادق(ع) درباره آن در حدیثی میفرماید: از عمومیت و شمول کامل برخوردار است و وقتی راوی از ایشان در این خصوص سؤال میکند، حضرت میفرماید: این سخن که خدا میفرماید: «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» درباره هر کافر و مؤمن و درباره هر بدکار و نیکوکاری جاری میشود به این معنی که پاسخ همه را باید به نیکی داد و هرکس که به او نیکی میشود، باید جبران کند.
راه جبران این نیست که به اندازه نیکی که در حق ما کرده، به او نیکی کنیم، بلکه باید بیشتر از آن باشد، زیرا اگر همانند آن باشد، نیکی او برتر است، چرا که او آغازگر نیکی بوده است. این امر در خصوص پاداشهای الهی صدق میکند، چرا که پاداشهای خداوند براساس کرم اوست و نه براساس آنچه که اعمال انسانها به آن تعلق میگیرد. ان شاءالله که همه ما از زمره احسانکنندگان باشیم. همه شما عزیزان را به خداوند متعال میسپارم.
با تدریس کریم دولتی(قسمت دوازدهم)
«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب و احترام حضور شما همراهان ارجمند پویش «آلاءالرحمن». در محضر قرآن کریم هستیم؛ آیات نورانی سوره مبارکه «الرحمن» و ان شاء الله بهرهمند میشویم از یافتههایی که در تدبر این آیات برای ما فراهم خواهد شد.
در آیات متعددی از سوره مبارکه «الرحمن» همانطور که گفته شد به عذاب و جهنم اشاره شده و انسان را متوجه میکند که نباید حرکتش و زندگیش به گونهای باشد که نهایتاً او را گرفتار عذاب و جهنم الهی کند. اما نقطه مقابل آن که بسیار زیباست در جلوههای مختلفی هم در این سوره آمده است.
گاهی در این سوره مبارکه گفته شده: «وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ» و گاهی نیز گفته شده: «وَمِنْ دُونِهِمَا جَنَّتَانِ». خدا میخواهد بگوید بهشتها و نعمتهای متعددی را برای آدمهایی که در دنیا، مراقب اعمال و رفتار و زندگیشان بودند، تدارک دیدهایم؛ آدمهای خیلی خوب خوب و حتی آدمهای معمولی که از گناه دوری کردند و همه اینها در عالم آخرت به نعمت خدا دست پیدا میکنند. دستیابی به این نعمتها برای آنها مقدور است، میتوانند و این قابلیت برای آنها فراهم هست و در ادامه متذکر میشود که پس چرا شما نعمتهای خدا را تکذیب میکنید؟
در این نعمتها هم از چیزهایی یاد میشود که به اصطلاح خوراکی بوده و برای انسان خوشایند است که آنها را بخورد. از چیزهایی یاد میشود که انسان وقتی آنها را میبیند، لذت میبرد. باید این دقت را داشته باشیم که انسان مؤمن در این عالم برای اینکه به وظیفه خودش درست عمل کند، باید همه حواس ظاهری و باطنی خودش را به کار ببرد، یعنی حس بینایی خودش را باید طبق دستور خدا تنظیم کند و اگر این کار را کرد، خدا در بهشت و در عالم آخرت به او نعمتهایی میدهد که از طریق بینایی میتواند از آنها لذت میبرد، همچون مناظر خوب و انسانهای همنشین خوب و مواردی شبیه به آن و اگر گوش خودش را به گونهای تنظیم کرد در این دنیا که دقیقاً در مسیر الهی، شنید در آخرت هم میفرماید: «لايسمعون فيها لغوا ولا تأثيما» (واقعه/25)
به طور خلاصه خدای متعال همه آن اتفاقات مهمی که انسان در این دنیا با مراقبت رقم زده است را در آخرت برای او متناسب با همان وضعیت برای بهرهمندی و متنعم شدن، قرار میدهد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
اکرم یزدانپور از استان آذربایجان شرقی