کد خبر: 4154357
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (20) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (20) بیست و سوم تیرماه، منتشر شد. علاقه‌مندان تا ساعت ۱۱ بیست و چهار تیر فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

پویش ملی «آلاءالرحمن»پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار می‌شود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.

۱۴ کمک‌‌هزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن(20)

الف - درباره کلمه «جَنَّتان» در آیه 46 سوره الرحمن چه تعابیری شده است؟

1 - بهشت دیداری و بهشت شنیداری

2- طبقات بهشت

3- پاداش اعمال و تفضل الهی

ب- «سُلطان» در آیه 33 سوره الرحمن با توجه به برخی روایات چه مفهومی دارد؟

1- علم و دانش

2- صبر و نماز

3- همه موارد

پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.

نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت بیستم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عرض سلام، ادب و احترام به محضر همه شما همراهان گرامی طرح آلاءالرحمن دارم که تا امروز توفیق حفظ 45 آیه از این سوره شریفه را داشته‌اید. طرح درس امروزمان در مورد آیات 46، 47، 48 و 49 این سوره مبارکه هست.

خداوند در این آیات می‌فرماید:
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ﴿۴۶﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۷﴾
ذَوَاتَا أَفْنَانٍ ﴿۴۸﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۹﴾

بعد از ذکر آیاتی درباره اوضاع قیامت و دوزخ، خداوند به توصیف نعمت‌های بهشتی می‌پردازد. در این آیات می‌فرماید برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشت است پس کدامیک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید؟ آن دو باغ بهشت دارای انواع نعمت‌ها و درختان پرطراوت هستند. پس کدامیک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید؟

در این آیات اشاره به خوف از مقام پروردگار و اعطای دو باغ از باغ‌های بهشتی شده است، اما در مورد اینکه منظور از خوف از مقام پروردگار چیست تعابیر مختلفی وجود دارد. بعضی خوف از مقام خداوند را خوف از مواقف قیامت و برخی هم خوف از مقام جلال الهی ذکر می‌کنند، بعضی هم خوف از خداوند را ترس از خداوند به خاطر مقام عدالت او ذکر می‌کنند که در اصل به اعمال انسان بازمی‌گردد.

در مورد معنای «‌جَنَّتَانِ» دو بهشت تعابیر مختلفی وجود دارد. اگر بخواهیم به آیه 15 سوره مبارکه آل عمران مراجعه کنیم «‌لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ‌»، تعبیر به بهشت اول شاید تعبیر به بهشت مادی و جسمانی باشد و بهشت دوم، منظور بهشت معنوی و روحانی هست، همان گونه که در آیه 15 سوره مبارکه آل عمران خداوند می‌فرماید: «‌لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ‌»، تعبیر به «‌جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ‌» و «‌وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ» اشاره به نعمت‌های مادی و «‌وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ‌» اشاره به بهشت معنوی دارد.

بعضی دیگر هم بهشت اول را بهشتی که به عنوان پاداش اعمال به انسان داده می‌شود و بهشت دوم را به عنوان تفضل الهی ذکر می‌کنند، همان گونه که در سوره مبارکه نور در آیه 38 خداوند می‌فرماید «لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» خداوند پاداش بهترین اعمال آن‌ها را به آن‌ها خواهد داد و از فضلش هم بر آن خواهد افزود.

بعضی دیگر هم تعبیر به این دو بهشت را یکی بهشت برای اطاعت از آنچه که خداوند امر کرده و بهشت دیگر را اشاره به ترک معصیت می‌کنند و بعضی دیگر هم به دلیل اینکه مخاطب این آیه جن و انس هستند اینگونه تعبیر کردند که هر یک از این دو بهشت به این گروه‌ها تعلق دارد، گروهی از جنیان در یک بهشت و گروه انس هم در بهشت دیگری هستند.

کلمه «أَفْنَانٍ» هم در «ذَوَاتَا أَفْنَانٍ» جمع فنن به معنای شاخه‌های تازه و پرطراوت هست.

ان‌شاء‌الله که همه ما مشمول و بهره‌‌‌مند از نعمت‌های بهشتی باشیم، همه شما عزیزان را به خداوند بزرگ و متعال می‌سپارم.»

آموزش تدبر در سوره الرحمن

با تدریس کریم دولتی(قسمت دهم)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام، ادب و احترام حضور شما همراهان ارجمند پویش «آلاء الرحمن». امیدواریم که ان‌شاء‌الله خدای متعال همه ما را لحظه به لحظه با کلام نورانی خودش آشنا کرده و در مسیر فهم و عمل به قرآن کریم قرار دهد.

آیه 33 سوره مبارکه «الرحمن» به یک نکته بسیار مهم اشاره می‌کند. در این آیه هم خدا همچون آیه «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» خطاب به جن و انس می‌فرماید: «يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ» به این معنا که ای گروه جن و انس اگر می‌خواهید به تمام نقطه‌های این عالم در حد امکان بروید و آنها را دیده و درک کنید و خلاصه آنکه از آنچه که در آن قرار دارید فراتر بروید، این کار را می‌توانید انجام بدهید و به آن نفوذ کنید، اما به این نکته باید توجه داشته باشید که بدون سلطان چنین نفوذی امکان‌پذیر نیست.

اما همین‌جا پرسشی مطرح می‌شود که آن اینکه منظور از سلطان چیست؟ منظور آن چیزی است که بر انسان تسلط می‌آورد یا آن چیزی که برای انسان سلطه‌آور است به این معنی که من انسان کاری را که می‌خواهم انجام بدهم تا نتوانم و تا قدرت آن را نداشته باشم، انجام آن ممکن نیست. این قدرت ممکن است در جسم انسان باشد یا در عقل و اندیشه او و یا حتی در روح او باشد در هر صورت اگر این قدرت نباشد، انجام کار برای انسان شدنی نیست.

در اصل به انسان این تذکر داده می شود که عبور از این فضا و محیطی که در آن قرار دارد و راه یافتن به فضاهای جدید، به موقعیت‌های جدید، بدون اینکه در خود توانمندی ایجاد کند، امکان‌پذیر نیست. در برخی از روایات تعبیر شده است که علم و دانش سلطان است و برای انسان تسلط می‌آورد. البته باید گفت که عبادت هم برای انسان تسلط می‌آورد همچنانکه در قرآن نیز به این مورد امر شده است که برای غلبه بر مشکلات، از صبر و صلاة استعانت بخواهید.

به هر حال اگر انسان به این مسائل معنوی روی آورد و از آنها کمک گرفت آن زمان است که می‌تواند بر مشکلات تسلط پیدا کند. انسان با داشتن سلطه و قدرتی که به دست آورده، می‌تواند بر مسائل مختلف تسلط پیدا کند و پیروزمند باشد تا به این واسطه بتواند به درجات بالاتر و متفاوت‌تر دست پیدا کند و باید گفت این امر به طور عام در همه شئون زندگی مادی و معنوی انسان وجود دارد.

امیدواریم که ان‌شاءالله خدای متعال به ما آن سلطانی که او را به بالاترین درجه بتوانیم زیارت کنیم و در مسیرش گام برداریم و قرب به خدا پیدا کنیم، عنایت بفرماید. خدا یار و نگهدارتان.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 19 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/22 (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

مجدالدین شرف‌الدین، ۴۲ ساله از اهواز 
فاطمه یوسفیان، ۳۴ساله از گنبد کاووس 
شرکت‌کننده شماره همراه  ۵۹***۰۹۱۳۱۰


نتایج برندگان مسابقه شماره 19 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/22 (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

نفیسه سجادی، 37ساله از تهران


 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
سهیلا بهرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰
0
0
باسلام .
مطالب ارائه شده خیلی جالب است .
استدعا دارم برای سوره های بعدی هم تکرار شود ، شده بدون جوایز .
تشکر و سپاس بی نهایت .
فرشته حسن پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۱۱:۴۸
0
0
سلام لطفا قاری سوره مبارکه الرحمن در این مسابقه کیست؟
captcha