پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکههای اجتماعی ایکنا منتشر میشود.
مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ
عموم علاقهمندان در تمامی گروههای سنی میتوانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر میشود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکتکنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سهگزینهای را دادهاند) دریافت کنند.
همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار میشود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.
۱۴ کمکهزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.
الف – «نَضَّاخَتَان» به چه معناست؟
ا- چشمهای با آب روان و کم
2 - فوران آب
3- درختان انبوه و سبزرنگ
ب – تعبیر آیه «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» چه میتواند باشد؟
1- آیا پاداش نیکی کردن جز نیکی کردن است؟
2- برای برخی اعمال پاداشی قابل تصور نیست.
3- نیکی به اندازه باشد.
پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.
نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکههای اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام میشود.
با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت بیست و سوم)
«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام، ادب و احترام دارم به محضر همه شما همراهان طرح «آلاء الرحمن». انشاءالله امروز با طرح درس آیات 62 تا 69 این سوره مبارکه در خدمتتان هستیم. خداوند در این آیات میفرماید: «وَمِنْ دُونِهِمَا جَنَّتَانِ»،«فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»،«مُدْهَامَّتَانِ»،«فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ»، «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ»، «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ».
در ادامه آیات قبل که توصیف نعمتهایی ویژه بهشتیانی بود که از خداوند خائف بودند، مفسران درباره واژه «وَمِنْ دُونِهِمَا» دو تفسیر را ذکر کردند، یکی اینکه منظور از این واژه این است که دو بهشت از لحاظ درجه پایینتر از بهشتی است که در آیات اولیه به آن ذکر شده و ویژه کسانی است که سطح پایینتری از ایمان را دارند. یک تعبیر دیگری هم هست و آن اینکه غیر از آن بهشت، دو بهشت دیگر نیز وجود دارد که مختص همان مؤمنانی است که در درجه قبلی بودند و به نظر میرسد که تفسیر اول مناسبتر باشد. با توجه به تفسیری که از امام صادق(ع) در خصوص این آیات ذکر شده، آن حضرت در حدیثی میفرماید که نگو بهشت یکی است، چرا که خداوند میگوید: غیر از آن بهشت، دو بهشت دیگر هم هست و نگو که درجه واحدی است، چرا که خداوند میفرماید: بعضی از بعضی دیگر بالاتر است و این تفاوت به خاطر اعمال است.
واژه دیگری که در این آیات داریم واژه «مُدْهَامَّتَانِ» است که از ماده (دُهمَه و اِدهام) به معنای سیاهی و تاریکی است و بعد از آن به سبز پُررنگ هم اطلاق میشود که نشان از طراوت، نشاط و شادابی گیاهان هست و همچنین واژه «نَضَّاخَتَانِ» به معنای فوران آب هست اما نکتهای که در این آیات قابل ملاحظه هست اینکه در ادامه میوههایی که ذکر میکند، به دو میوه در این آیات استثناً نام برده شده و آن هم یکی میوه خرما و دیگری انار است؛ «وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ». اما اینکه چرا در اینجا به جای خود میوه خرما نام درخت برده شده به این علت هست که چون درخت خرما علاوه بر میوه، خاصیتهای دیگری هم دارد.
اما در خصوص میوه انار هم چون این میوه از لحاظ خاصیت بسیار ارزنده هست و از آن به سیدالفاکهه در احادیث ذکر شده و خاصیتهای ویژهای که در تغذیه انسان و در ایجاد نشاط و شادابی که در انسانها به وجود میآورد.
ان شاء الله همه ما بهرهمند از نعمتهای الهی باشیم. همه شما عزیزان را به خداوند متعال میسپارم.»
با تدریس کریم دولتی(قسمت سیزدهم)
«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام دارم حضور شما همراهان ارجمند برنامه و پویش بزرگ «آلاء الرحمن». امیدواریم که ان شاء الله، خدای متعال ما را متنعم از نعمتهای خود بخصوص آنچه در سوره «الرحمن» آمده، بگرداند.
آیه شصتم سوره مبارکه «الرحمن» تعبیر بسیار درسآموزی دارد. میفرماید: «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» این یک نکته کلی و مهم است به این معنی که آیا پاداش نیکی کردن جز نیکی کردن است؟ و آیا در مقابل احسان میتوان کاری به جز احسان کرد؟
خدا خودش محسن است، یعنی کار خوب و نیکو انجام میدهد و از آن طرف میفرماید خدا محسنین را دوست دارد. خدا به آدمهای نیکوکار توجه و عنایت دارد. دوست داشتن خدا به این معنی است که خدا به ایشان توجه دارد و لطف میکند. از آن طرف وقتی میفرماید: «َهلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» تعبیرش این است که حالا اگر کسی به تو احسانی کرد و به تو نیکی روا داشت، آیا جز نیکی توقع دیگری باید داشته باشد؟ و به طور طبیعی به کار نیکو و کار حَسَن جز با کار حَسَن میتواند پاداش داده شود؟ و اصلاً مگر چیزی غیر از این نیز امکانپذیر است؟ قطعاً نه.
عقل به ما میگوید: اگر کسی به ما خوبی کرد، باید در مقابلش خوبی کنیم. بالاترین خوبیها در این عالم از خدای رحمان به ما رسیده است، پس اولاً در مقابل نیکیهای خدای رحمان، ما هم باید نیکی کنیم. اما نیکی ما در مقابل احسانی که خدا به ما کرده است، چیست؟ اینکه گوش به فرمان خدای متعال باشیم و متوجه باشیم که خدا به ما چه گفته و از ما چه میخواهد، همان را به طور کامل به کار ببندیم و در آن مسیر حرکت کنیم، این پاسخ نیک در مقابل نیکی خداوند است. پس انسان در ارتباط با دیگر موجودات و مخلوقات خدا، در ارتباط با انسانهای دیگر و حتی در ارتباطات با حیوانات و در ارتباط با محیط زیست و در ارتباط باید متوجه این مسئله باشد تا برخوردی از سر احسان با همه آنها داشته باشد.
این امر، یک درس عام و کلی در زندگی ماست و نکته جالب اینکه چنین درسی در سوره «الرحمن» به ما گوشزد میشود که مملو از نعمتهای خداست و به این وسیله میخواهد بگوید خدا در جایی که دارد نعمتها را بر شما سرازیر کرده و به شما ارزانی میدارد، اتفاقا میخواهد به این مسئله هم ما را متوجه کند که جواب و پاداش نیکی کردن، چیزی جز نیکی کردن نخواهد بود.
امیدواریم که ما هم در مقابل احسان الهی بتوانیم پاسخ مناسب و مثبتی داده و گوش به فرمانش باشیم و در مسیر خدا، زندگی خودمان را تنظیم کنیم. انشاءالله. خدایار و نگهدار شما.»
راضیه یزدانپناه، ۳۳ ساله از کرمان
سینا علیزاده، ۲۹ ساله از شیراز
شرکتکننده شماره ۷۹***۰۹۱۰۳۷
سیما محرابی، 46 ساله از کرمان.
انتهای پیام