مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (19) + نتایج
کد خبر: 4154294
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (19) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (19) بیست و دوم تیرماه، منتشر شد. علاقه‌مندان تا ساعت ۱۱ بیست و سوم تیر فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

پویش آلاء‌الرحمنپویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار می‌شود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.

۱۴ کمک‌‌هزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن(19)

الف - کلمه «‌آنٍ» در آیه 44 سوره الرحمن به چه معناست؟

1ـ آبی به نهایت سرد و پرخروش

2- آبی گوارا در رودی بهشتی

3- آبی هست که در نهایت حرارت و داغی باشد.

ب – بر طبق آیه 27 سوره الرحمن، انسان برای تضمین بقای خود چه باید کند؟

1- باید همه امور زندگی را به سوی وجه الله تنظیم کند.

2- تلاشی مضاعف برای اهدافش داشته باشد.

3- هیچکدام

پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.

نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت نوزدهم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

عرض سلام و احترام به محضر همه شما همراهان گرامی طرح آلاءالرحمن دارم. ان‌شاءالله امروز با طرح درس هجدهم این سوره مبارکه و آیات 43، 44 و 45 در خدمتتان هستیم.

خداوند در این آیات می‌فرماید:
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ ﴿۴۳﴾
يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ ﴿۴۴﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۵﴾

این همان دوزخی است که مجرمان آن را انکار می‌کنند، امروز در میان آن آب سوزان در رفت و آمد هستند پس کدامیک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید.

استفاده از فعل مضارع یکذبون و استفاده از جمله غایب «مُجْرِمُونَ»، بیانگر این است که خداوند به پیامبرش می‌گوید این اوصاف دوزخی است که همواره مجرمان در این دنیا آن را انکار می‌کنند و این کار همیشگی مجرمان هست که قیامت، دوزخ و عذاب را انکار می‌کنند.

اما مخاطب این آیات چه کسانی هستند؟ آیا مخاطب آن حاضران در محشر هستند و این سخن در قیامت هست؟ یا مخاطب این آیه شخص پیامبر(ص) هست و در دنیا به او گفته شده است؟ قرائنی که وجود دارد معنای دوم را تأیید می‌کند.
کلمه «‌آنٍ» به معنای آبی هست که در نهایت حرارت و سوزندگی باشد، در این آیه اشاره به شدت حرارت و سوزندگی آبی دارد که مجرمان را احاطه کرده است.

ان‌شاءالله که همه ما از عذاب قیامت محفوظ باشیم همه شما عزیزان را به خداوند متعال می‌سپارم.»

آموزش تدبر در سوره الرحمن

با تدریس کریم دولتی(قسمت نهم)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام دارم خدمت همراهان ارجمند پویش «آلاء الرحمن». امیدواریم که همگی از عنایات خدای متعال به ویژه در سوره مبارکه «الرحمن» بهره‌مند باشیم. آیات 26 و 27 سوره «الرحمن» آیات بسیار مهمی است که گویا این آیات قرار است ما را متوجه یک حقیقت بسیار جدی کند.

خدا در این عالم نعمت‌های بسیاری را در اختیار ما قرار داده است. فرصت‌های بسیاری هم در اختیارمان گذاشته است. از آن طرف همه موجودات را برای بهره‌مندی انسان آفریده اما می‌فرماید که با این وجود همه شما انسان‌ها و همه موجودات بالاخره باید این دنیا رو ترک کنید. آنجا که در همین سوره این آیه را ذکر می‌کند: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ».

هر آن کس که در این کره خاکی است و هر کسی که در این عالم وجود دارد، همگی فانی هستند، اما این فانی بودن برای ما یک درس بسیار مهم دارد و آن اینکه اگر قرار است من انسان فانی باشم و اگر قرار است از بین بروم، پس بنابراین باید کاری انجام دهم تا در بالاترین و نزدیکترین مرتبه به خدا قرار گیرم. اما چرا باید انسان چنین رویه‌ای داشته باشد؟ چون دقیقاً در آیه 27 سوره «الرحمن» می‌فرماید: «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ» به این معنی که اگر من فانی هستم و وجه خدا باقی است، لذا من انسان باید کاری انجام دهم که خودم را نیز باقی کنم تا به این وسیله به وجه پروردگار متصل شوم. اما چگونه چنین امری میسر است؟

من انسان باید همه امور زندگی را به نحوی تنظیم کنم که جهت و روی آن همگی وجه الهی باشد. دقت کنید که ما در این عالم خیلی کارها انجام می‌دهیم، از کارهای عادی و روزمره گرفته مثل غذا خوردن و خوابیدن تا ارتباط با دیگر انسان‌ها و حتی موجودات دیگر. همه اینها کارهایی است که ما داریم انجام می‌دهیم. از طرفی دیگر بسیاری از کارهای ما نیز جنبه‌ای غیرمادی دارند مثل زمانی که علم می‌آموزیم یا به دیگران کمک می کنیم، اما چه کارهای مادی انجام دهیم و چه معنوی همه آنها می‌توانند جهت و اتصالی به وجه پروردگار داشته باشند؛ آن زمان است که «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ» تحقق می‌یابد و این کارها نیز همیشگی باقی می‌مانند.

خداوی متعال در جای دیگری می‌فرماید: «...مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللهِ باقٍ...»(نحل/ 96) یعنی آنکه در نزد شماست، زائل می‌شود و آنچه نزد خداست باقی می‌ماند. براین اساس است که به حقیقت معنا کار برای خدا و در جهت رضایت او باقی ماندنی است.

امیدواریم که ان‌شاء‌الله خدای متعال به ما این معرفت رو عطا کند که کارهای خودمان را در زندگی به شکلی انجام دهیم که جهت الهی داشته باشد و به نحوی ما را دستگیری کند تا طی طریقی داشته باشیم که مورد پسند خود اوست. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 18پویش آلاءالرحمن | تاریخ 21/۰۴/۱۴۰۲ (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

زهرا جان‌محمدی، 39 ساله از بیرجند

مهدی مدبر، 33 ساله از تربت حیدریه

سمیه خرمی، 38 ساله از تبریز


نتایج برندگان مسابقه شماره 18 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 21/۰۴/۱۴۰۲ (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

خانم تقی‌زاده از آذربایجان شرقی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha