حقانیت اسلام در روز مباهله بر همگان اثبات شد
کد خبر: 4154856
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

حقانیت اسلام در روز مباهله بر همگان اثبات شد

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه گفت: بزرگان مسیحیان نجران با مشاهده همراهی پنج تن آل عبا با پیامبر گرامی اسلام (ص) در هنگام مباهله از این کار دست کشیدند و شروط پیامبر را پذیرفتند بنابراین حقانیت اسلام در روز مباهله به اثبات رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرا رسیدن روز مباهله، گفت: مباهله یکی از سنت‌های دیرین در تاریخ بوده که پیروان ادیان مختلف حتی اسلام برای اثبات حقانیت خود انجام می‌دادند بدین گونه که هرگروه بعد از طرح ادعای خود، از خدا تقاضای عذاب مطالب باطل را می‌کردند. 

وی ادامه داد: گاهی رخ داده که در مباهله خداوند قدرت خود را به منصه ظهور گذاشته و طرف باطل از بین رفته است. 

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در روز مباهله حقانیت اسلام به اثبات رسید است، به شرح واقعه مجادله اهل کتاب و پیامبر گرامی اسلام پرداخت و گفت: در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص)، اهل کتاب «مسیحیان منطقه نجران عربستان» بر سر موضوعاتی نظیر بنده خدا بودن حضرت عیسی علیه السلام و اینکه آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (ص) است، با پیامبر مجادله می‌کردند بنابراین خداوند متعال مطابق آیه ۶۱ سوره آل عمران خطاب به پیامبر (ص) فرمود که هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده کسانی به مجادله پرداختند، به آن‌ها بگو بیایید ما دعوت میکنیم تا به همراه فرزندان و زنان خود برای مباهله بیایید تا لعنت خدا را بر کاذبان قرار دهیم.

استوار میمندی، جهت گیری مسیحیان در مباهله با پیامبر را مورد توجه قرار داد و گفت: مفسران و مورخان ادامه این آیه را ذکر کردند که مسیحیان نجران به بیرون از مدینه برای مباهله آمدند و به بزرگان مسیحیان خبر دادند که پیامبر اکرم (ص) به همراه دخترش حضرت زهرا (س)، داماد خود امام علی (ع) و دو نوه‌های خودش امام حسن و امام حسین علیه السلام به مباهله آمدند و در این هنگام پیشوای مسیحیان دستور به خودداری از مباهله داد و شروط پیامبر گرامی اسلام را مبنی بر مسلمان شدن مسیحیان و یا پرداخت جزیه (مالیات) را در ازای حمایت و مراقبت حکومت اسلامی پذیرفت.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: بزرگ مسیحیان به نمایندگان خود از قبل گفته بود که اگر پیامبر (ص) با لشکر آمد، او بر حق نیست بنابراین مباهله را انجام دهید، اما اگر با عده اندکی آمد از مباهله پرهیز کنید چراکه آن‌ها بر حق هستن و مورد غذاب واقع می‌شوید.

وی با اشاره به اینکه آیه مباهله قرآن کریم دارای نکات قابل توجهی است، گفت: در فرهنگ عرب جاهلی، کلمه «ابن» را به نوه پسر از فرزند پسر می‌گفتند، اما به نوه پسر از فرزند دختر این کلمه را نسبت نمی‌دادند لذا خداوند متعال وقتی کلمه «أَبْنَاءَنَا» را به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که نوه دختر پیامبر (ص) هستند اطلاق می‌کند به معنی مبارزه با فرهنگ جاهلی است.

بنابه گفته مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، فرهنگ جاهلیت قبل از اسلام به دنبال تحقیر زن بود و همانطور که از کلمه «أَبْنَاءَنَا» در آیه مباهله استنباط شد، فرهنگ جاهلی به هیچ وجه فرزند از دختران را دارای بها نمی‌دانستند لذا کسانی که امروزه شعار آزادی زن و کرامت زن سر می‌دهند باید با اسلام آشنا شوند تا ببینند زن در شریعت اسلام به کرامت رسیده و دختران و زنان در جایگاه والا دیده شدند. 

استوار میمندی تصریح کرد: سوالی در زمان ائمه اطهار (ع) مطرح می‌شد مبنی بر این که شما فرزندان دختر پیامبر (ص) بودید، اما چرا به شما کلمه «ابن» اطلاق می‌شود؟ اهل بیت (ع) در پاسخ آیه شریفه مباهله را بیان می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه کلمه «نِسَاءَنَا» در آیه ۶۱ سوره آل عمران را مورد توجه قرار داد و گفت: بنا به اتفاق نظر اکثر مفسران، زنی که در کنار پیامبر گرامی اسلام در مباهله قرار گرفت، فقط حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها بود، اما چرا، چون حضرت زهرا (س) به مثابه زنان عالم است، مطرح کردن کلمه جمع نساء در این آیه منافاتی ندارد.

وی در ادامه تشریح آیه مباهله، تاکید کرد: منظور از کلمه «أَنْفُسَنَا» در آیه مباهله قطعا شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) نیست چراکه مطابق قواعد زبان عربی، خود پیامبر گرامی اسلام داعی و دعوت کننده به مباهله است و دیگران مدعو هستند بنابراین قطعا منظور از کلمه «أَنْفُسَنَا» بنابه نظر بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت، حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام بوده که مصداق جان پیامبر است لذا در واقعه غدیر خم حضرت علی علیه السلام به عنوان جان و نفس پیامبر (ص) برای هدایت مسلمانان برگزیده شد.

انتهای پیام
captcha