فرمول‌های اعمال تحریم را شناخته‌ و بر آن غلبه کرده‌ایم
کد خبر: 4155121
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
سرلشکر سلامی:

فرمول‌های اعمال تحریم را شناخته‌ و بر آن غلبه کرده‌ایم

فرمانده سپاه گفت: ما فرمول‌های اعمال تحریم را شناخته‌ایم و این به ما قدرت عبور از تحریم را داده و می‌توانیم واضح بگوییم که بر راهبرد تحریم غلبه کرده‌ایم و آن را از کارآمدی انداخته‌ایم و این فقط در میدان ممکن بود.

به گزارش ایکنا به نقل از سپاه نیوز، سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در آیین افتتاحیه بیست‌وهشتمین دوره طرح ولایت دانشجویی، گفت: شما دانشجویان در مرکز اندیشه و تدبیر و افق‌های بلند تفکر امام راحل(ره) و رهبر انقلاب اسلامی دریافته‌اید که دانشگاه مبدأ همه تحولات است‌.

وی افزود: هر جامعه‌ای بازتاب اندیشه و تفکر آن جامعه است؛ شاکله واقعی یک جامعه، تجسم عینی تفکر اوست و هیچ چیزی در عالم جدای از آنچه در اذهان می‌گذرد شکل نمی‌گیرد. هویت یک کشور و شخصیت یک ملت دقیقا پژواک فکر اوست.

دانشگاه منشأ ساخت اندیشه و تفکر یک جامعه است

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: دانشگاه منشأ ساخت اندیشه و تفکر یک جامعه است؛ در اینجا تفکر سیاسی یک کشور، ملت و یک امت شکل پیدا می‌کند. اندیشه سیاسی که مناسبات بین‌المللی، رفتار سیاست خارجی، ثبات قدم سیاسی، استقامت در مقابل بردارهای سنگین فشار سنگین سیاسی، عبور از ادغام در جامعه جهانی، پذیرش یا نپذیرفتن نظم ساخته قدرت‌های استکباری محصول تفکر سیاسی یک جامعه است.

وی ادامه داد: دقیقاً جهت‌گیری‌های اساسی حرکت یک کشور و یک انقلاب بزرگ نتیجه نوع اندیشه و ماهیت فکر سیاسی اوست.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه دانشگاه منشأ شکل‌گیری هویت فرهنگی یک جامعه است، عنوان کرد: ارزش‌های جامعه در دانشگاه تکوین پیدا می‌کند؛ همان‌طور که این اتفاق در حوزه علمیه رخ می‌دهد‌. هنجارها، معیارها و ارزش‌های فرهنگی یک جامعه که مناسبات اجتماعی را تعیین می‌کند و طهارت اخلاقی یک جامعه را تضمین می‌کند، دانشگاه به تعیین این مهم می‌پردازد.

وی افزود: در یک تفکر هیچ حسن و قبح ذاتی برای عمل و یا فکر وجود ندارد و این محصول تفکر غرب است و محصول آن جریان ابتذالی است که از غرب مانند یک طوفان سیاه آغاز شده و اذهان و ضمایر خوانان کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده و محصولش این ابتذال، جنایت، اغتشاش اخلاقی و بی‌نظمی اجتماعی است. در حالی تفکر دیگر ارزش‌ها و فضائل برای تکریم انسان و ارتفاع بخشیدن به دامنه فکر و عمل و هویت او بر اساس تعالیم اسلام صورت می‌گیرد‌.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این دو تفکر، دو جامعه متضاد یکدیگر را می‌سازد و دانشگاه است که یک‌جا تفکر تسلیم، تن‌دادن به معادله ساخته شده قدرت‌ها را تجویز می‌کند و در جایی دیگر اندیشه استقامت، ایستادگی، ثبات قدم را تعیین می‌کند‌؛ یکی تسلیم شدن و دیگری جهاد را می‌سازد‌.

وی ادامه داد: تفکر سیاسی، ارزش‌های فرهنگی، کرامت یک انسان، هویت و اقتصاد جامعه، ثبات خانواده، آرامش، امنیت، رفاه، اقتدار، قدرت، شکوه و تمدن محصول دانشگاه است و دانشجو عنصر اصلی این حقیقت است.

دانشجو مظهر فکر متعالی و معیار تشخیص سیاسی و مظهر اقتدار

سرلشکر سلامی با بیان اینکه هر میزان دانشجویان ما با مفاهیم و معانی بلند آسمانی اسلام آشنا شوند، جامعه ما برای حاکمیت بخشیدن ارزش‌های الهی بیشتر آماده می‌شود؛ تأکید کرد: دانشجو مظهر فکر متعالی و معیار تشخیص سیاسی و مظهر اقتدار یک کشور است. به همین علت، در فضای اندیشه و فکر رهبر انقلاب اسلامی، در توصیه‌ها و فرمان‌های ایشان توجه به بسیج دانشجویی را همواره به شکل واضح می‌بینیم.

وی افزود: ما از گذرگاه تاریخ سختی در طول این 45 سال عبور کرده‌ایم؛ در میدان‌های نابرابر با تفاضل بالا جنگیده‌ایم و همواره در نقطه تهاجم قدرت‌ها بوده‌ایم. یک تاریخ بسیار پر فراز و نشیب داریم؛ انقلاب ما با قلمرو آرمانی پا به عرصه تحولات سیاسی جهان گذاشته است، برای نجات انسانیت از جاهلیت مدرن‌.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: در امتداد انبیای عظام الهی یک بعثت سیاسی و فرهنگی تحت تاثیر انقلاب ما رخ داده و قلمرو شعائر انقلاب میدان سلطه سیاسی مستکبران را شامل شده است. آرمان‌های انقلاب عدالت، حریت انسان، کرامت انسان، طهارت اخلاقی و حاکمیت فضائل را به جهان عرضه کرده و این در نقطه مقابل اهداف نظام سلطه است که یک جهانِ ادغام‌شده، یکپارچه‌ تسلیم‌شده و جهانِ یکپارچه مطیع و پایبند به قواعد سلطه را تعریف کرده است.

سرلشکر سلامی گفت: آن‌ها به نظم جدید در جهان اعتقاد دارند؛ ما هم به نظم جدید در جهان معتقدیم اما این دو نظام جدید کاملا با هم در تصادف هستند و نمی‌توان جغرافیایی را یافت که این دو آرمان متضاد بتوانند با هم جمع شوند. نتیجه این تقابل دو آرمان، یک جدال دائمی است تا پیروزی نهایی فرابرسد.

در یکی از فرازهای جدی تاریخ انقلاب هستیم

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: امروز در یکی از فرازهای جدی تاریخ انقلاب هستیم و ما این 45 سال را تجربه کرده‌ایم و در قلب حوادث بوده‌ایم. البته در تمام این فراز و نشیب‌ها یک حقیقت را باور کرده‌ایم، اینکه در فضای نابرابر این تقابل همواره نصرت الهی شامل ما شده است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها چند واقعیت حاکم بوده است؛ در هر درگیری و جنگی ما در اوج نابرابری بوده‌ایم؛ یک نامعادله قوی از قدرت بر حسب شاخصه‌های ظاهری قدرت بوده و ما هیچ‌گاه بر حسب ظاهر و امکانات برتر نبوده‌ایم و دشمن نقطه قوت خود را مقابل ما آرایش داده است. از جنگ تحمیلی که آرایش قدرت در قلمرو جهانی مقابل ما ایستاد در حالی که ما در بسیاری از جنبه‌های سلاح‌های اولیه قادر به برخورد نبودیم.

سرلشکر سلامی گفت: تمام راهبردهای آزموده شده جهانی و سناریوهایی که منفصل از یکدیگر در نقطه به نقطه جهان پیاده شده، در کامل‌ترین شکل خود به صورت یکجا و همزمان علیه ما پیاده‌سازی شده؛ به نحوی که دشمن همزمان‌سازی تعامل همه مولفه‌های قدرت را در اصول دکترین خود آورده تا در هر زمان نیروی قطعی را در نقطه قطعی اعلام کند. نقطه قطعی یعنی حمله به مرکز ثقل؛ آنچه دشمن در علم فیزیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند در علم سیاست آن را شبیه‌سازی می‌کند.

وی افزود: دشمن نیروی فراوانی را به مرکز ثقل انقلاب وارد می‌کند و به‌عنوان مثال اگر احساس می‌کند مرکز ثقل انقلاب در اقتصاد است، به آن حمله می‌کند تا آن را به مرحله بدون بازگشت برساند و ما را از تعادل خارج کند و برای خروج از تعادل اول از همه به اذهان حمله می‌کند‌. ذهن نامتمرکز نمی‌تواند بر نقاط اصلی تمرکز کند؛ ما همیشه با این تهاجم مواجه بوده‌ایم.

رهبری معظم انقلاب نقطه مرکزی تهاجم دشمن است

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب نقطه مرکزی تهاجم دشمن است، چون او مرکز ثقل و عامل اصلی این تعادل است؛ تا او هست نظام متعادل است و همه اجزا هماهنگ کار خود را می‌کنند و دشمن تمام تلاشش این است تا این نقطه اصلی تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه می‌بینید، معجزه الهی است؛ رهبری معظم انقلاب توأم با حکمت، روح استقامت، شجاعت و تدبیر در میدان را می‌بینیم؛ این تفاضل اصلی ما با دشمن است.

وی ادامه داد: دشمن از حمله نظامی جهانی بهره برد ولی نتیجه‌ای نگرفت و در اوج نابرابری بودیم و از میدان سخت می‌آییم که همه دنیای قدرتمند آن روز بر ما می‌تاخت و ما تنها در میدان بودیم تا انزوای سیاسی، حصر اقتصادی، تهاجم فرهنگی، تاخت رسانه‌ای، ترور، عملیات اطلاعاتی، دستکاری امنیت داخلی و اغتشاش همه این‌ اتفاقات را با هم مشاهده کردیم.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: دشمن راهبرد تجزیه، تفرقه، استحاله و تحریم را با هم ما را در تقاطع این فشارها قرار داده ولی ما امروز ایران بزرگ، نافذ، وسیع‌تر از مرزهای جغرافیایی، یک ایران جهانی‌شده را می‌بینیم. این نتیجه‌ طبیعیِ اعمال سخت‌ترین تهدیدهاست تا در میدان رقابت با تیم‌های قوی وارد نشوید حتی در ورزش هم قوی نمی‌شوید. خوشبختانه با دشمنی بزرگ درگیر بودیم و بدون داشتن دشمن بزرگ، قوی نمی‌شدیم و رشد نمی‌کردیم.

وی افزود: اگر دشمن در دوردست صاحب قدرت نبود، ما قدرت حضور از راه دور در میدان را پیدا نمی‌کردیم.  دشمن ما در هزاران کیلومتر دورتر قدرت تاثیر داشت و باید موازنه تاثیر ایجاد می‌کردیم.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: یک زمان به ما می‌گفتند آمریکایی‌ها موشکی دارند که می‌تواند 2 هزار و 500 کیلومتر حرکت کند و هر هدفی را بزند. به ظاهر این خبر نگران‌کننده بود ولی امروز ما هم می‌توانیم مثل او با همان خصوصیات همین کار را انجام دهیم و این برای ما در عمل حل شده است.

فرمول‌های اعمال تحریم را شناخته‌ایم

وی ادامه داد: دشمن یک حُسن دارد، وقتی عمل می‌کند میدان‌های ناشناخته را شناسایی می‌کند و درگیری با دشمن به ما این امکان را داده تا او را بشناسیم. او در همه میدان‌ها گردش کرده و ما او را شناخته‌ایم. ما فرمول‌های اعمال تحریم را شناخته‌ایم و این به ما قدرت عبور از تحریم را داده و می‌توانیم واضح بگوییم که بر راهبرد تحریم غلبه کرده‌ایم و آن را از کارآمدی انداخته‌ایم و این فقط در میدان ممکن بود.

سرلشکر سلامی بیان کرد: دشمن ما را تحریم نمی‌کرد، به سمت شکفتن استعدادهای جامعه نمی‌رفتیم. آنجا که تحریم بیشتر ما را تحت فشار قرار داده اما رشد بالایی داشته‌ایم. فکر نکنید تحریم پدیده معمولی است؛ این دردناکترین جنگ است و کشورها به ندرت می‌توانند از این تحریم‌ها عبور کند. اما، ملت ایران به برکت رهبر و مکتب بزرگ خود این راهبرد خطرناک را ناکارآمد کرد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما با راهبرد تحریم را شکستیم و نمی‌توان همه قاعده‌های شکستن این سیاست را بیان کرد و هنوز بسیاری از آن باید محرمانه بماند؛ تصریح کرد: دشمن با همه قوا به میدان آمد و پیروزی در این میدان فقط به قوت ایمان و امید شدنی است. دشمن ایمان و امید ما را هدف گرفته است.

وی ادامه داد: دانشگاه از این منظر نقطه مرکزی تلاش دشمن است. ما راه را بسته‌ایم؛ نه در دریا راهی بر دشمن وجود دارد و می‌گویند ایرانی‌ها جلوی ما را سد کرده و شناورهای ما را گرفته‌اند. خودشان می‌دانند راه دریا باز نیست و زمین و فضا هم مسدود است. پس از میادین نفوذ دیگری وارد شده‌اند. ما موازنه را در میدان نظامی برقرار کرده‌ایم و در حال حرکت هستیم و امروز خبری از نابرابری در ابتدای جنگ نیست.

سرلشکر سلامی گفت: دشمن تغییر میدان داده و می‌داند در جغرافیای سرزمینی نمی‌تواند عمل کند و در جغرافیای سیاسی هم ناتوان شده است. ما سال گذشته در چهارراه چهار راهبرد عملی دشمن قرار گرفتیم؛ تشدید تحریم، انزوابخشی سیاسی با تکیه بر اغتشاشات، سیاست عملیات روانی جهانی مانند بمباران اتمی دائمی و خط اغشاشات داخلی. همه این‌ها در یک‌زمان اعمال شد. تصور قدرت‌ها و پیاده‌نظام آن‌ها این بود که نظام نمی‌تواند از این نقطه تقاطع عبور کند. اما، این سیاست‌ها پس‌زده شد و درهم شکست.پ

آمریکا قابلیت انطباق تحولات منطقه را ازدست داده

وی افزود: آمریکا امروز قابلیت انطباق تحولات منطقه را ازدست داده و شرکای سنتی او به او پشت کرده‌اند. منطقه به دلیل فشارهای سنگین از اولویت سیاست خارجی آمریکا خارج شده و دیگران به سمت ما و چین آمده‌اند. یمن موفق شد جنگ نابرابر را در موقعیت برتر قرار دهد و آمریکایی‌ها از منطقه دورتر شدند. به فرانسه نگاه کنید، تصویری که آرزو داشت در خیابان‌های ما رخ دهد، آنجا رخ داده است. به رژیم صهیونیستی نگاه کنید، دولت غیرمستقر سیاسی ناتوان دارد و کرانه باختری تسلیح شده و روزانه حدود سی عملیات مسلحانه می‌بیند.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: هر کس آمریکا از او حمایت کرد، فروریخت و هرکس به انقلاب اسلامی تکیه کرد، ماندگار شده است.

وی ادامه داد: دشمنان هر جا می‌روند به قدرت وسیع ما برخورد می‌کنند و مستکبران در هر سرزمینی به انقلاب می‌خورند. جهاد بین جوانان مسلمان اوج گرفته و جهاد عامل سعادت ماست.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: دشمن ایمان و امید را نشان گرفته و می‌داند دانشگاه مبدأ تحول است و می‌خواهد قلب‌های مردد و قدم‌های سست ایجاد کند. دشمن می‌خواهد نشاط انقلابی جوانان را بگیرد و دانشجویان را به تاریخ پر افتخار انقلاب بیگانه کند و تاریخ نکبت‌بار قبل از انقلاب را به‌عنوان قطعه درخشان از تاریخ نشان دهد. دشمن می‌خواهد بین ما و انقلاب فاصله ایجاد کند.

وی افزود: دشمن می‌کوشد آشفتگی سیاسی و ذهنی، تردید و سلب اعتماد به نفس را در دانشجو ایجاد کند. نقش دانشجویان در انقلاب تاریخی است و امروز تاریخ آینده ساخته می‌شود. حوادث دارای امتداد هستند و آنچه در دفاع مقدس رخ داد برای آن دوره نبود و اگر مقابل فشارها نمی‌ایستادیم برای همیشه از جغرافیای سیاسی جهان حذف می‌شدیم و باید نقشی جدید در این تحول سیاسی جهان داشته باشیم.

ایران قلب تحولات جهانی است

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ایران قلب تحولات جهانی است و حتی رخدادها در نقاط دیگر را به ما نسبت می‌دهند و این مربوط به تاثیر ماست، تصریح کرد: مادامی که اتصال بین آرمان‌های بزرگ رهبر و حرکات مردم ما برقرار است و حرکات مردم تابع مطلوبیت‌ها و تدابیر رهبر کشور است، هیچ قدرتی قادر به شکستن آن نیست.

وی ادامه داد: دشمنان می‌گویند آن چیزی که ما را شکست می‌دهد تفاضل رهبری است؛ می‌گویند آمریکا دارای این ضعف اساسی یعنی فقدان رهبر حکیم و روحانی است؛ در حالی که ایران رهبر بافضیلتی دارد. دشمنان می‌گویند ناامنی، عقب‌ماندگی و فقر چیزی است که در آن‌سوی دنیا رخ می‌دهد ولی خودشان درگیر این شده‌اند‌. آن‌ها هنوز از دریچه جنگ سرد به ایران نگاه می‌کنند و ما در ابتدای قرن 21 هستیم. نکته دوم اینکه می‌گویند میان رهبران آمریکا حکمت وجود ندارد در حالی که در ایران حکمت نزد رهبری موج می‌زند؛ چون او با منطق قرآن سخن می‌گوید.

سرلشکر سلامی گفت: این تفاضل‌ها در اختیار ماست؛ قدرت اصلی ما ایمان، رهبر، حکمت، منطق و بصیرت جوانان ماست. ما نشان دادیم هرگز مقابل مشکلات زانو نمی‌زنیم و تسلیم نمی‌شویم و راه محتوم ما پیروزی است. در گام اول از پیروز شدن دشمن جلوگیری کردیم و در گام دوم او را شکست می‌دهیم.

فرمانده کل سپاه در پایان خاطر نشان کرد: باید مراقب کِید دشمنان باشیم و در دانشگاه از اسلام، انقلاب و ولایت با منطق، دفاع کنید. جوانان سرمایه ما هستند و باید به هویت انقلاب و پیشرفت‌ها جذب شوند؛ دشمن می‌خواهد آن‌ها را از ما بگیرد ولی ما اجازه نمی‌دهیم ذهن و قلب جوانان را جذب کند. با منطق، بصیرت، عاطفه، صبر و استواری پیروز هستیم.

انتهای پیام
captcha