حجتالاسلام و المسلمین جواد سلیمانی امیری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفتوگو با ایکنا، درباره نقش استحاله فرهنگی و جایگزینی اسلام اموی به جای اسلام نبوی و علوی در رقم خوردن واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش گفت: شواهد نقلی اعم از حدیثی و تاریخی نشان میدهد جاهلیت قبل از بعثت رسول خدا(ص) پس از وفات ایشان نیز دوباره بازگشت، لذا در کلمات امیرالمؤمنین علی(ع) به مردم میبینیم که میفرمایند شما دست خود را از ریسمان اطاعت الهی جدا کردید و با پیروی کردن از احکام جاهلیت در دژی که به واسطه پیروی از احکام اسلام درست کرده بودید، شکاف ایجاد کردید. امام صادق(ع) هم در زیارت اربعین میفرمایند «بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ»؛ امام حسین(ع) خون خود را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گم راهى برهاند.
وی در تشریح مفهوم و ماهیت جاهلیت گفت: جاهلیت یک عنصر و مؤلفه فرهنگی است نه سیاسی و اقتصادی. جاهلیت در فرهنگ قرآن مجید و روایات به این معنا است که جامعه تصویر صحیحی از مبدا هستی، حقیقت انسان و معاد ندارد و امام خود را نشناسد و به همین دلیل است که پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة».
حجتالاسلام سلیمانی امیری درباره حاکمیت مجدد جاهلیت پس از وفات پیامبر(ص) گفت: در درجه نخست امویان نقش اصلی را در بازگشت جاهلیت به جامعه اسلامی ایفا کردند و بقیه اصحاب و خواص اهل لغزش بازیخورده امویان بودند که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) دست در دست امویان فرهنگ جاهلیت را مجددا احیا کردند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تشریح شیوهها و روشهای امویان برای اجرای این برنامه گفت: امویان برای اجرای این برنامه تلاش کردند پوسته اسلام حفظ شده اما هسته آن از بین برود و لذا امام علی(ع) فرمودند به زودی زمانی فرا میرسد که ظرف اسلام از ایمان خالی میشود همچنانکه محتوای ظرف از درونش میریزد؛ به عبارتی اسم اسلام میماند اما رسم اسلام از بین میرود.
وی افزود: در آن زمان مردم به مانند دوره پیامبر اکرم(ص) نماز میخواندند، روزه میگرفتند و حج میرفتند اما انجام این واجبات منجر به امر به معروف و نهی از منکر نمیشد و مردم مسلح به تقوا نمیشدند، زیرا انجام این فرایض نه برای خدا، بلکه برای کسب قدرت، پست، مقام و شهرت اجتماعی بود و پیشبینی امام علی(ع) محقق شد.
حجتالاسلام سلیمانی امیری درباره برنامههای امویان برای از بین بردن هسته و باطن اسلام و حفظ پوسته آن گفت: امویان در این مسیر از عنصر تحریف استفاده کردند و لذا در خصوص معارف و شخصیتهای اسلامی تحریف ایجاد کردند که نمونه آن تفسیر دلبخواهانه آیات قرآن و اجرای سلیقهای احکام اسلام بود.
وی بیان کرد: اقدام دیگر آنها این بود که سبک زندگی غیر اسلامی، جاهلی و اشرافی را در جامعه اسلامی به نمایش گذاشتند. وقتی گناه در جامعه اسلامی به نمایش درآمد، این ظهور گناه قبح آن را به مرور در جامعه از بین برد و به همین دلیل بعضا شخصیتهای اموی روزهخواری و مشروبخواری را به طور علنی انجام داده و حرمت گناه و احکام اسلام را از بین بردند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: برنامه دیگر آنها اشاعه سبک زندگی مشرکانه در بین مردم بود؛ در این راستا اینگونه به مردم بیان کردند که بتها را نپرستید و خدا یکی و واحد است اما نگذاشتند مردم توحید در ربوبیت را متوجه شوند، زیرا این نوع توحید دلالت بر حرام و حلال الهی و واجبات و محرمات دارد که باید فقط از سوی خدا تشریع شود. در حقیقت گفتند ما هم میتوانیم تشریع احکام کنیم و لذا معاویه بیان میکرد هر حکمی هم که من صادر کنم به اندازه حکم خداوند و پیامبر(ص) ارزش دارد و حتی بر آن هم مقدم میشود. به عبارتی مردم قبول داشتند خدا واحد است اما به این مسیر منحرف شدند که ارزشها و سبک زندگی اسلامی حتما همان نیست که پیامبر اکرم(ص) و قرآن گفته بلکه آنچه خودمان هم عمل میکنیم همان سبک زندگی اسلامی است.
حجتالاسلام سلیمانی امیری یادآور شد: در واقع امویان با این شیوه اسلام را کاملاً قلب کردند که در تضاد با اسلام ناب و حقیقی بود و این انحراف کار را به جایی رساند که حکم یزید در به شهادت رساندن امام حسین(ع) به اسم شورش علیه خلیفه اسلامی و خروج از دین، حکم اسلامی و از ناحیه پروردگار تبلیغ شد و نواده پیامبر(ص) در واقع بر اثر تسلط فرهنگ و سبک جاهلیت بر فکر، قلب و زندگی مردم به شهادت رسید.
حجتالاسلام سلیمانی امیری با بیان اینکه استحاله فرهنگی تنها اختصاص به زمان در اسلام و دوران امام حسین(ع) ندارد، گفت: همه این شیوهها و برنامهها در زمان و عصر ما هم وجود دارد و امروز برای استحاله انقلاب اسلامی و اسلام ناب، جریانهایی هستند که از همین شیوهها و روشها استفاده میکنند و آرام آرام افراد را به جایی میرسانند که خودشان میتوانند با فهم و درک خود اسلام را اجرا کنند و نیازی به رجوع به قرآن و پیامبر(ص) ندارند.
وی اظهار کرد: برنامهریزی برای ترویج و علنی کردن مفاسد و گناهان برنامه دیگری است که این جریانها در این عصر دنبال میکنند که کشف حجاب یکی از این موارد است تا سبک زندگی غیر دینی را در جامعه به نمایش بگذارند و از این طریق حرمت و اصالت احکام اسلام را از بین ببرند. این جریانها مشکلی با انجام فرائض دینی مانند نماز، روزه و حج آن هم به صورت فردمحور ندارند اما به محض اینکه از حرام بودن مسئلهای صحبت میشود سریع با آن مخالفت کرده و آن را مربوط به 1400 سال پیش دانسته که ارتباطی با دنیای امروز و فهم بشر امروزی ندارد و این همان شیوه بنی امیه در مخالفت با توحید در ربوبیت است و از این طریق میخواهند نقش پروردگار را در تشریع احکام از ذهن مردم خارج ساخته و مردم را در تشریع احکام و دستورات صاحبنظر معرفی نمایند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمنی(ره) ادامه داد: آنها با این کار در حقیقت خدا و امام را تحریف کرده و امام حسین(ع) را فردی سازشکار و اهل گفتوگو با یزید معرف و در واقع تبلیغ میکنند در حالی که امام حسین(ع) از همان ابتدا حرکت خود را قیام برای اصلاح امت پیامبر(ص) تعریف کرد. اگر امام حسین(ع) به دنبال معامله و مذاکره بود به جای اینکه از مدینه خارج شود در همان مدینه و مکه با والیان یزید مذاکره میکرد و اتفاقا آنها به ویژه والی مکه حاضر بود امتیازات زیادی به امام حسین(ع) بدهد اما امام نمیخواست به قیمت گرفتن دهها امتیاز مادی تن به بیعت با یزید بدهد و از همان ابتدا با هدف نجات امت و احیای اسلام این حرکت را آغاز کرد.
وی تأکید کرد: جریان تحریف در کشور ما از نبوت گرفته تا امامت نفوذ کرده و این جریان هر انسانی را که پیام تازهای برای جامعه دارد، پیامبر معرفی میکند و به این طریق خاتمیت را زیر سؤال میبرد، لذا عصر ما هم عصر تحریفات است.
حجتالاسلام سلیمانی امیری با تأکید بر اینکه مجموعه شواهد و قرائن از عملکرد بنی امیه، استحاله فرهنگی را به مثابه راهبرد کلان این جریان به اثبات میرساند، گفت: هدف اصلی این راهبرد آن بود که تنها اسمی از اسلام باقی بماند اما اسلام از درون و محتوا تهی شده و ایمان و تقوا در جامعه از بین برود که موفق شدند با همراهی خواص بیبصیرت نظام اسلامی را کاملاً از دست اهل بیت(ع) بگیرند و امام حسین(ع) و یارانش را در کربلا شهید کنند اما در عین حال نتوانستند فرهنگ اسلام نبوی و علوی را به طور کامل استحاله و نابود کنند.
وی درباره تمایزها و تفاوتهای تحریف در عصر حاضر با صدر اسلام گفت: تمایز اصلی آن است که وقتی استحاله فرهنگی و تهاجم فرهنگی توسط امویان و خواص اهل لغزش داخلی در صدر اسلام انجام گرفت واقعاً آرام آرام اسلام استحاله شد به نحوی که امام حسین(ع) در روز عاشورا تنها 72 نفر را در کنار خود داشت. به عبارتی ریزشها و استحالهشدههای آن زمان بسیار زیاد و رویشها بسیار کم بود ولذا اهل بیت(ع) در نزاع تاریخی با جبهه مهاجمان و استحالهکنندگان فرهنگی تنها موفق میشوند فرهنگ اسلام ناب نبوی و علوی را در میان بخشی از مردم حفظ کنند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: امام حسین(ع) با قیام عاشورا و نثار خون خودش توانست به بخشی از مردم بفهماند اسلام ناب کاملاً متفاوت با اسلام اموی است و اساساً اسلام اموی ضد اسلام است. در ادامه نیز اهل بیت(ع) فقه، تفسیر و کلام اسلام ناب را معرفی کرده و فرهنگ اسلام ناب را در طول تاریخ بسط و ترویج دادند و اینگونه اقدامات و فعالیتها مانع از نابودی این فرهنگ شد، هر چند منجر به تشکیل حکومت از سوی اهل بیت(ع) به جز دوره کوتاه حکومت امام علی(ع) و امام حسن(ع) نشد.
حجتالاسلام سلیمانی امیری اضافه کرد: در عصر حاضر و زمانه ما این تهاجم فرهنگی و اقتصادی توسط استکبار جهانی و نظام سلطه با همراهی خواص اهل لغزش داخلی، نتوانست حاکمیت اسلامی را در کشور از بین ببرد. درست است که این تهاجم فرهنگی منجر به استحاله فرهنگی و ریزشهایی در جامعه شد اما رویشها برخلاف دوران صدر اسلام بسیار بیشتر بود که نمونه آن برخی از همین جوانان در دوران اغتشاشات بودند که به شهادت رسیدند. مردم ما به رغم همه هجمههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دشمنان هنوز پای این نظام سیاسی ولایی و فرهنگ انقلاب اسلامی ایستادهاند و به همین دلیل این فرهنگ و نظام اسلامی همچنان طرفدار دارد و این به خاطر آن است که به رغم ریزشها، رویشها هم قابل توجه بوده در حالی که در دوران امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) رویشها حداقلی و ریزشها حداکثری بود که به تشکیل حکومت اسلامی توسط اهل بیت(ع) منجر نشد.
وی تصریح کرد: به همین خاطر است که دشمنان با تهاجم فرهنگی، تحریم اقتصادی، جنگ نظامی و فشار سیاسی موفق به براندازی نظام اسلامی نشدند. در جامعه ما دو جبهه طرفدار فرهنگ حکیم اسلام ناب و فرهنگ جاهلیت مدرن وجود دارد که در حال درگیری با هم هستند اما نتوانستند جبهه طرفدار فرهنگ اسلام ناب را از بین برده و حکومت را از دست این جبهه بگیرند و فرهنگ را کاملا استحاله کنند.
وی با خطیر دانستن نقش مسئولان و خواص سیاسی در نوع حرکت مردم گفت: اگر این خواص، اهل لغزش شوند، تودهها نیز دچار سستی و انحراف شده و اگر اهل استقامت و پایدار باشند تودهها نیز همانگونه رفتار میکنند و این ارزشها و اعتقادات خواص بنیانهای فرهنگی تودهها را جهتدهی میکند.
حجتالاسلام سلیمانی امیری در ادامه ولایتگریزی، ابتلا به چرب و شیرین دنیا و سبک زندگی اشرافی و عدالتگریزی در توزیع منابع و موقعیتها را از جمله دلایل استحاله خواص سیاسی دانست و گفت: اینها جامعه اسلامی را به دو قشر مستضعف و مستکبر اهل دنیا تقسیم کردند و این تقسیمبندی هم فقط اختصاص به دوره صدر اسلام ندارد و در جامعه ما نیز این آفت دیده میشود اما آنچه در جامعه ما مایه دلگرمی است وجود خواص اهل حق مانند سردار سلیمانی است که ارزشهای الهی را پاسداری میکنند. این خواص مردم را همچنان در پای انقلاب نگه داشتهاند و نظام اسلامی را حفظ کردهاند.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان اظهار کرد: اهمیت دیگر وجود خواص اهل حق این است که نظام اسلامی با حضور آنها در مسیر رشد و پیشرفت حرکت میکند، به گونهای که امروز دشمن به این نتیجه رسیده دیگر نمیتوان نظام و انقلاب را از بین برد و لذا باید بر روی انقلاب اسلامی به مثابه یک واقعیت ماندگار حساب باز کند و این سند موفقیت نظام اسلامی و تأثیر عملکرد خواص اهل حق علیرغم همه ضربههای فرهنگی و اقتصادی دشمنان است.
انتهای پیام