کد خبر: 4158165
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
رحیم یعقوب‌زاده مطرح کرد؛

سابقه 18 ساله جهاددانشگاهی در معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی

مدیر مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: اردوهای «راهیان پیشرفت» از سال 1384 با نام طرح ملی «ایران مرز پرگوهر» در جهاددانشگاهی مطرح بوده و تا کنون 18 سال تداوم داشته است.

رحیم یعقوب زاده، مدیر مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان از سال 1383 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شروع به فعالیت کرد. دلیل تأسیس این مرکز پاسخ به نیازهای دانشجویان در حوزه گردشگری، سفر و اردو بوده است. با توجه نیازسنجی‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام شده همواره یکی از نیازهای دانشجویان برگزاری سفر و اردو بوده است که این سفرها با رویکرد فرهنگی، علمی و تخصصی برگزار شود.

وی ادامه داد: این خلأ در حوزه فرهنگی-دانشجویی وجود داشت و جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد پژوهشی، فرهنگی و آموزشی برآن شد تا در حوزه گردشگری هم فعالیت کند بنابراین این مرکز تأسیس شد. این مرکز طی مدت فعالیت خود تلاش کرده تا فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد برای مثال یکی از مجموعه فعالیت‌هایی که انجام داده برگزاری اردو برای دانشجویان بوده است. مهم‌ترین طرح اردوها، طرح ملی «ایران مرز پرگوهر» بوده که یک مجموعه اردویی با هدف آشناسازی دانشجویان با میراث فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است.

یعقوب‌زاده افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که ما نتوانستیم جامعه نخبگانی و دانشجویان‌ کشور را با آنچه که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی انجام شده و به عنوان دستاورد مطرح می‌شود خوب آشنا کنیم. بنابراین معرفی کارخانه‌ها، مراکز علمی و فناورانه به دانشجویان یکی از اهداف طرح ملی «ایران مرز پرگوهر» بوده است تا دانشجویان از نزدیک با آنچه که بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده آشنا شوند.

ایران مرز پرگوهر

مدیر مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: اردوهای «راهیان پیشرفت» که سال گذشته در سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مطرح شد از سال 1384 با نام طرح ملی «ایران مرز پرگوهر» در جهاددانشگاهی مطرح بود و تا الان 18 سال تداوم داشته است. 112 هزار دانشجو در قالب 3 هزار و 720 اردو در قالب این طرح به بازدید از مقاصد مختلف رفتند. این اردوها در راستای افزایش روحیه و ارتقأ اعتماد به نفس دانشجویان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مزایای طرح ملی «ایران مرز پرگوهر» ایجاد اشتغال به ویژه در مقاطع عالی دانشگاهی برای دانشجویان بوده است. همچنین برگزاری چهارده دوره همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس از دیگر برنامه‌های این مرکز  بوده که با حضور مقامات عالی کشور برای پاسداشت نام خلیج فارس برگزار شده است تا راهکاری‌هایی برای توسعه سواحل خلیج فارس و مزیت‌ها و ظرفیت‌های مناطق آن مختلف در قالب سخنرانی ارائه شود.

سایت هفت زبانه مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان

مدیر مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه این مرکز دو فصلنامه‌ با عنوان «مطالعات فرهنگی- سیاسی خلیج فارس» و «میراث و گردشگری» دارد گفت: 15 شماره از فصلنامه  «مطالعات فرهنگی- سیاسی خلیج فارس» و 10 شماره از فصلنامه «میراث و گردشگری» تاکنون منتشر شده است. مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی تنها سایتی است که به صورت هفت زبانه خدمات و تولید محتوا ارائه می‌کند طی این سال‌ها حدود 112 نشست علمی تخصصی در طی این سا‌ل‌ها در سطح تهران و استان‌های مختلف برای ترویج فرهنگ گردشگری و نگاه و رویکرد علمی به گردشگری برگزار کردیم.

یعقوب‌زاده تأکید کرد: جهاددانشگاهی همیشه به عنوان یک نهاد پیشرو مطرح بوده و اساساً تأسیس جهاددانشگاهی برکات بسیاری داشته است و در هر حوزه‌ای هم که ورود پیدا کرده جزو رتبه‌های برتر کشور معرفی شده است. جهاددانشگاهی باید ویژگی پیشرو بودن خود را حفظ کند. جهاددانشگاهی باید با استفاده از پدیده‌های نوظهور فناورانه شیوه‌ها و ابزارهای جدید را به کار بگیرد.

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین

وی افزود: برای مثال در حوزه گردشگری در مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان آنچنان که باید با تحولات روز جلو نیامدیم چراکه باید یکسری نرم‌افزارها، آپ‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ویژه در سطح بین‌المللی‌ به شکل مطرح‌تری فعالیت می‌کردیم اما متأسفانه نتوانستیم خیلی خوب در این حیطه‌ها حرکت کنیم.

یعقوب‌زاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید مجموعه فعالیت‌های خود را در سطح جامعه بیشتر معرفی کند،گفت: ما در زمینه اطلاع‌رسانی ضعیف هستیم چراکه دستاوردهای جهاددانشگاهی آن طور که باید به جامعه معرفی نشده است و عموم مردم هنوز جهاددانشگاهی را با جهادسازندگی اشتباه می‌گیرند. این نشان دهنده این است که ما در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و شناساندن جهاددانشگاهی و دستاوردها و کارهای پیشروانه‌ای که داشتیم به عموم مردم چندان موفق نبودیم. بنابراین باید از شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌تر استفاده کنیم تا به مخاطبان وسیع‌تری دست یابیم.

انتهای پیام
captcha