پاسخ بازرس اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به ابهاماتی درباره مجمع پیش‌رو + صوت
کد خبر: 4159462
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵

پاسخ بازرس اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به ابهاماتی درباره مجمع پیش‌رو + صوت

پیلان‌نژاد، از بازرسان اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: طبق اساسنامه، ترازنامه باید 10 روز پیش از برگزاری مجمع اطلاع‌رسانی شود. بازرسی، ترازنامه را از مدت‌ها پیش‌ از هیئت مدیره دریافت کرده و پس از بررسی‎های لازم در نهایت به تاریخ سوم مرداد، تراز و گزارش مالی را منتشر کرده است. حتی علاوه بر آنچه که قانون تکلیف کرده با هدف شفاف‌سازی، توضیحات و جزئیات بیشتری نیز در اختیار مؤسسات قرار داده شده است.

تراز مالی اتحادیه کشوریطبق اعلام قبلی و قطعی، تدابیر لازم و مقدمات برگزاری مجمع عمومی و دوره دوم انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برای جمعه، 13 مردادماه در تهران با دعوت از مدیران مؤسسات و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی (برابر سهمیه هر استان و طبق اساسنامه) برگزار می‌شود. به منظور شفاف‌سازی در روند برگزاری این مجمع، رفع ابهامات و چرایی عدم اعلام اسامی کاندیداها تا این لحظه و تبیین تغییرات و اصلاحات مورد نیاز اساسنامه اتحادیه کشوری و ... با محمد پیلان‌نژاد، بازرس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رهپویان نور الثقلین گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید: 


ایکنا ـ آیا زمان انتخابات و تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به درخواست‌ استان‌ها، یک هفته به تعویق افتاده است؟

بله، تاریخ طی یکی از مصوبات هیئت مدیره مشخص شد و به دلیل ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و انجام مقدمات بهتر تشکیل مجمع و انتخابات، این زمان به 13 مردادماه تغییر کرد. این تاریخ قطعی است و ان‌شا‌‌ءالله شاهد حضور اعضا باشیم.

ایکنا ـ با وجود اینکه کمتر از چهار روز به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دور دوم هیئت مدیره باقی مانده است، آیا طبق اساسنامه اتحادیه نباید مشخصات کاندیداهای انتخاباتی زودتر اعلام می‌شد و حتی تراز مالی و گزارش عملکرد سالانه اتحادیه نیز به اطلاع مؤسسات قرآنی می‌رسید؟

طبق اساسنامه، ترازنامه باید 10 روز پیش از برگزاری اطلاع‌رسانی شود. بازرسی، ترازنامه را از مدت‌ها پیش‌تر از هیئت مدیره دریافت کرده است، بررسی‌های لازم را انجام دادم و 10 روز قبل از مجمع، یعنی به تاریخ سوم مرداد، تراز و گزارش مالی نهایی منتشر شده است. علاوه بر آنچه که قانون تکلیف کرده است، جهت شفاف‌سازی، توضیحات و جزئیات بیشتری نیز در اختیار مؤسسات قرار داده شده است.

چون ترازنامه منتهی به سال 1401 است و این چند ماه نیز عملکرد مالی داشتیم، گزارش مالی هزینه‌کردها، دریافتی و مخارج را تهیه کردیم (با وجود اینکه جزو وظایف قانونی ما نیست) ظرف یکی دو روز اخیر برای شفاف‌سازی منتشر می‌کنیم تا اعضا و مؤسسات به طور کلی در جریان باشند.

کد

ایکنا ـ این اطلاع‌رسانی کجا انجام شده است؟

استعلام لازم انجام شده است. گزارش تراز مالی در اختیار مدیران عامل اتحادیه‌های استانی قرار داده شده که آنها نیز در هر استان به اطلاع مدیران مؤسسات و اعضای مجمع، رساندند.

دریافت اساسنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

ایکنا ـ فصل نهم اساسنامه، ماده 29 تبصره 3 و 5 شرایط کاندیدا‌ها تصریح شده است. گویا ابهاماتی در روند تأیید صلاحیت برخی از کاندیداها پیش آمده و نیازمند زمان بیشتر یا استعلام از دستگاه‌های بالادستی است، در این باره توضیحاتی دهید.

این ماده به شرایط داوطلبان برای کاندیدا شدن اشاره دارد. غیر از آن در ماده 17 و 18 اساسنامه به طور کلی اشاره می‌کند که تمام مؤسسات قرآن و عترت باید دارای مجوز رسمی از مراجع قانونی و ثبت باشند و تمامی مؤسسات قرآن و عترت هر استان که دارای مجوز از وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی هستند، عضو مجمع عمومی اتحادیه‌های استانی محسوب شوند. بنابر این براساس این ماده بر پروانه فعالیت ثبت‌شده و قانون تصریح شده است، اما برخی از مؤسسات به دلیل محدودیت‌های قانونی و بحث مالیات و تغییرات ثبتی همچنان در سیکل ثبتی هستند. این تأخیر در اعلام اسامی کاندیداها نیز به همین دلیل بوده است.

صبح روز گذشته نیز، جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره تشکیل و مقرر شد تا از نهادهای ناظر و بالادستی استعلام شود تا افرادی که تاریخ تمدید پروانه فعالیتشان گذشته است، هر چند دارای معرفی‌نامه از اتحادیه‌های استانی هستند، اما همچنان در روال اداری مجوز تمدید هستند و هنوز مجوز جدید را دریافت نکردند، در صورت تأیید نهادهای ناظر و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی این عزیزان نیز به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنند.

ایکنا ـ این اعلام دیرهنگام کاندیداها برگزاری مجمع اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی را با ان‌قلت‌ها‌یی همراه نمی‌کند؟

درست است که این دوره، دومین دوره انتخابات هیئت مدیره است، اما عملا اولین دوره است که از صفر تا صد کار را اتحادیه کشوری عهده‌دار شده است و باید مدارک را از شهرستان‌ها دریافت کنیم و حتی اعلام شد که مدارک را کپی برابر اصل کنند تا بتوان بدون کوچکترین شکّی این مدارک را در کمیته انتخابات بررسی کنیم. دقتی که داشتیم مقداری زمان را از ما گرفته است، اما مشکل خاصی نبوده است.

ایکنا ـ صحبت از اشکالات شِکلی و محتوایی به اساسنامه به میان آمده است و آخرین اصلاحات مرتبط با جلسه مجمع در دی 1400 است، در این باره چه نظری دارید؟

ایراداتی نیز در مجمع اول مطرح شد که اصلاحات آن انجام و در ثبت هم تأیید و آگهی ثبت تغییرات نیز انجام شد. به طور مثال محل برگزاری جلسات (ترجیحاً دفتر اتحادیه) و حضور و غیاب اعضای هیئت مدیره بر عهده اعضای هیئت بازرسی است و ... مواردی نیز از سوی مؤسسات احصا شد که اگر تغییرات مد نظر برای موسسات و اتحادیه‌ها موثر و مفید باشد می‌توان پیشنهادات را بررسی کرد و در صورت لزوم نسبت به تغییرات تصمیم گرفت و اگر امکانش باشد و با تصمیم اکثریت اعضا، بررسی خواهد شد.

البته به علت برگزاری انتخابات و مشکل زمان، پیشنهاد من برای این کار در زمان و مجمع فوق‌العاده جداگانه است.

ایکنا ـ چه میزان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی از آیین‌نامه انتخابات صنفی که برای همه اصناف کشور اجرای آن الزامی است، تمکین می‌کند؟

هفته‌هاست که کمیته‌‌های انتخابات و اجرایی، وقت و زمان صرف کرده است و این موارد را بررسی می‌کند. آیین‌نامه و عملکرد کمیته انتخابات را که در هیئت مدیره تصویب شده به مؤسسات ابلاغ کردیم. از لحاظ حقوقی تمام این موارد را بررسی کردیم، آیین‌نامه خوبی از سوی کمیته اجرایی و انتخابات تصویب شده است. اساس این آیین‌نامه از آیین‌نامه انتخابات اصناف گرفته شده است و نسبت به ساختار اتحادیه و مؤسسات این آیین‌نامه را تغییر دادیم و موارد مختلف این آیین‌نامه را نیز اطلاع‌رسانی کردیم.

ایکنا ـ براساس آیین‌نامه انتخابات اصناف این اجازه وجود ندارد که کاندیداها در کمیته انتخابات عضویت داشته باشند، شنیده‌ها حاکی از آن است که این مورد در این دوره انتخابات اتحادیه رعایت نشده است.

بله، اعضا عضو بودند، اما هیئت بازرسی ورود کرد و این مورد اصلاح شد. کاندیداها عضویت‌شان در کمیته انتخابات باطل شد و دوستانی که در حال حاضر عضو این کمیته هستند، هیچ کدام کاندیدای هیئت مدیره و بازرسی نیستند.

کد

ایکنا ـ درباره ویژگی و شاخصه کاندیداها و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آتی و میزان اشرافشان به مسائل حقوقی بگویید.

اتحادیه مدغم اولین دوره خود را سپری کرد. متأسفانه آنگونه که باید و شاید و آنگونه که توقع بود، به اهداف اصلی نرسیدیم به دلیل اینکه درگیر کارهای شکلی و تشکیلاتی بودیم. کاندیداهایی که عضو هیئت مدیره می‌شوند بدانند به دنبال مطالبات مؤسسات و کارهای بر زمین مانده از جمله بحث بیمه، حمایت از مؤسسات، مشکل مالیاتی مؤسسات و رد کردن دفاتر مالیاتی، حل کردن حاشیه‌ها و تعامل با دستگاه‌های بالادستی و نهادهای ناظر را همواره مد نظر داشته باشند.

نسبت به کار اتحادیه و اساسنامه اتحادیه اشراف کامل داشته باشند و بدانند راه سختی را در پیش دارند. این دوره‌ای که گذشت، با وجود تداخل با روزهای کرونایی اما برخی از اعضا به منظور حضور در جلسات هیئت مدیره هنوز هزینه رفت و آمد خود را دریافت نکردند، پس بدانید این کار سختی است. فردی که عضو می‌شود باید پیگیر امور تمام مؤسسات کشور باشد نه اینکه معطوف استان و مؤسسه خود شود، بلکه مطالبه‌گر حقوق تمام مؤسسات قرآنی باشد.

ایکنا ـ آیا سرکشی به امور مؤسسات قرآنی و ارائه گزارش به هیئت مدیره جزو شرح وظایف هیئت بازرسی اتحادیه کشوری و در مجموع اتحادیه‌های استانی است؟

در شرح وظایف ما در اساسنامه اتحادیه چنین چیزی آمده است که هیئت بازرسی اتحادیه کشوری تعاملی در رسیدگی به شکایات داشته باشد و در این دوره نیز این کار را انجام دادیم. خیلی از استان‌ها، مشکلات قانونی در زمینه هیئت مدیره و انتخابات و موارد مالی و سرکشی و بازدید و...داشتند که به صورت مشاوره کمک کردیم، اما برای اینکه هیئت بازرسی اتحادیه کشوری بتواند در این زمینه ورود کند، عزم ملی می‌خواهد و اساسنامه‌های استانی باید تغییر کرد.

اتحادیه‌های استانی، اتحادیه‌های مستقلی هستند و ما نمی‌توانیم بدواً ورود کنیم، می‌توانیم مشاوره دهیم، اما نمی‌توانیم نظارت و پیگیری کنیم. از لحاظ حقوقی اتحادیه‌های استانی، مستقل هستند و هیئت بازرسی دارند. بنابر این باید تغییراتی هم در اساسنامه اتحادیه کشوری و هم در اساسنامه اتحادیه استانی صورت گیرد که دست هیئت بازرسی اتحادیه کشوری باز باشد، چرا که بسیاری از شکایات و تخلفات به اتحادیه کشوری ‌رسید که دست ما بسته بود به دلیل اینکه اتحادیه استانی مستقل هستند. برای حل این مشکل باید تغییر اساسنامه انجام شود تا بتواند هیئت بازرسی کشوری در این زمینه کمک‌کننده باشد.

ایکنا ـ این باید از کجا شروع شود، اتحادیه کشوری یا استان؟

هم اتحادیه کشوری و هم استانی. اتحادیه کشوری به صورت صریح این موضوع را اعلام کرده است و اتحادیه‌های استانی نیز هنگامی که دستگاه‌ها‌ی ناظر، اساسنامه آنها را تأیید می‌کند باید دریچه‌ای را برای پیگیری هیئت بازرسی اتحادیه کشوری قرار دهند.  

ایکنا ـ چه میزان پیگیر این موضوع هستید؟

در مجامع گذشته نیز اعلام کردیم و در این مجمع نیز اعلام می‌کنیم، چرا که بسیاری از استان‌ها بودند که مشکل داشتند و با هیئت بازرسی اتحادیه کشوری در تماس بودند و آنها را راهنمایی کردیم و سعی کردیم با رایزنی با مراجع بالادستی این مشکل را حل کنیم، اما این کافی نیست. ضمانت قانونی باید باشد تا بتوانیم در این جریان ورود کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha