بررسی طرح «اتقان» و رشته علوم و معارف اسلامی در هفته اول بازگشایی مدارس
کد خبر: 4171228
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته

بررسی طرح «اتقان» و رشته علوم و معارف اسلامی در هفته اول بازگشایی مدارس

مهمترین رویدادهای هفته اول مهرماه شامل بررسی طرح «اتقان»؛ ارتقای صلاحیت‌های قرآنی ـ حرفه‌ای آموزگاران ابتدایی، قدردانی دانشگاهیان و فعالان قرآنی کشور از سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل، انتصاب دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن، انتشار آیین‌نامه مسابقات قرآن بيمارستان‌ها و اعلام اعزام علی‌ غلام‌آزاد، حافظ کل به مسابقات قرآن کرواسی است. 

مهم‌ترین اخبار قرآنی

به گزارش ایکنا، صدر مهم‌ترین اخبار قرآنی رویدادهای هفته نخست مهرماه بررسی طرح «اتقان»؛ ارتقای صلاحیت‌های قرآنی ـ حرفه‌ای آموزگاران ابتدایی، قدردانی دانشگاهیان و فعالان قرآنی کشور از سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل، انتصاب دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی کمیسیون آموزش عمومی، انتشار آیین‌نامه مسابقات قرآن بيمارستان‌ها، صدور مجوز تدریس سومین فراخوان جذب مدرس قرآن دانشگاه آزاد، برگزاری مسابقه قرائت تقلیدی سوره مبارکه غاشیه، اعلام زمان اجرای آزمون استانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن و اعزام نماینده جمهوری اسلامی ایران علی‌ غلام‌آزاد در رشته حفظ کل به مسابقات قرآن کرواسی ...  بود. 

بررسی طرح «اتقان»

این طرح به منظور توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌ قرآنی آموزگاران، معاونان و مدیران مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در استان البرز اجرا شد و از سال ۱۴۰۱ تا کنون نیز به صورت آزمایشی و با نظارت ناظران در پنج استان ایلام، قم، خراسان شمالی، شهرستان‌های استان تهران و بوشهر اجرا می‌شود.

این طرح در سه سطح اتقان پایه، اتقان ۱ و اتقان ۲ طراحی شده است و در گام نخست اجرای آزمایشی این طرح در پنج استان، مجموع آموزگار، مدیر و معاون مدارس ابتدایی بهر‌ه‌مند از استان ایلام سه هزار و ۷۴۸ نفر، استان بوشهر چهار هزار و ۸۲۱ نفر، شهرستان‌های تهران ۱۵ هزار و ۵۸۸ نفر، خراسان شمالی پنج هزار و ۳۴ نفر و قم چهار هزار و ۴۸۱ نفر هستند.

قدردانی دانشگاهیان کشور از سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل 

محتوای سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد، دفاع از حقانیت و مظلومیت قرآن کریم و تأکید بر رعایت نکردن حقوق ادیان الهی از سوی دولت‌های غربی بود. در کنار این اقدام، باید به در دست گرفتن قرآن کریم به صورت نمادین در جمع سران کشورهای مختلف دنیا و در نشست سازمان ملل نیز به عنوان یک اقدام خوب دیگر یاد کرد.

سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل 

در این راستا جامعه دانشگاهی و به ویژه دانشجویان و اساتید قرآنی کشور از عملکرد رئیس جمهور و دفاع از ساحت قرآن کریم در سازمان ملل تقدیر کردند.

انتشار قسمت اول بسته آموزش تقلید در تلاوت قرآن 

سلسله مباحث آموزش تلاوت قرآن کریم از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری خبرگزاری قرآن، در قالب یک بسته آموزش ویدئویی منتشر می‌شود.

این جلسات آموزشی قرآن با تدریس علی محرابی، قاری، مدرس و حافظ قرآن کریم، روزهای شنبه ساعت ۱۰ صبح در خبرگزاری ایکنا،‌ سایت سازمان اوقاف و امور خیریه و صفحات مربوط به مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

بسته آموزش تقلید در تلاوت قرآن 

در این آموزش‌ها که بیش از ۵۰ جلسه به طول خواهد انجامید موضوعات تخصصیِ عمومی در حوزه تلاوت قرآن کریم آموزش داده خواهد شد.

در اولین قسمت از این آموزش‌ها چیستی و چرایی تقلید مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی کمیسیون آموزش عمومی منصوب شد

طی حکمی از سوی اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و قائم مقام رئیس و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، سعید خدائیان به عنوان دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این کمیسیون منصوب شد.

وبینار «بررسی کتاب‌های درسی قرآن دوره متوسطه اول»

این وبینار با بهره‌مندی از فضای اپلیکیشن بیل‌میت و همزمان پخش زنده در شبکه آموزشی شاد و کانال حکمت و معارف اسلامی با حضور مؤلفان کتب درسی قرآن رضا نباتی و سعید خدائیان، ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برپا خواهد شد.

طرح «تسنیم» ویژه کارکنان پایور نداجا

سومین دوره طرح قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان پایور نیروی دریایی ارتش با محوریت ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر مبنای محوای ارائه شده در کلاس‌های قرآنی روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود.

آزمون این طرح نیمه اول مهرماه مقارن با ایام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) به صورت حضوری، برپا می‌شود.

اعلام زمانبندی چهارمین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن

اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به آئین‌نامه شماره ۷۷/۷۷۲/ص مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به منظور تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، از بین افراد واجد شرایط از طریق آزمون کتبی و شفاهی، مدرسان مورد نیاز خود را جذب می‌کند.

برهمین اساس چهارمین فراخوان جذب مدرس انس با قرآن در تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۱ آغاز و آزمون کتبی آن در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد. براساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، در حال حاضر و با توجه به برگزاری آزمون، در حال بررسی شرایط قبول‌شدگان در آزمون کتبی این فراخوان است.

آغاز ثبت‌نام اینترنتی دارالقرآن خانه کارگر

پیرو مصوبه شورای آموزش دارالقرآن خانه کارگر، ثبت‌نام دوره‌های آموزشی دارالقرآن خانه کارگر ویژه مهر ماه آغاز شد. این دوره‌ آموزشی به همت دارالقرآن خانه کارگر به شکل حضوری، تلفنی و آنلاین ویژه اعضای خانه کارگر در سراسر کشور برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این دوره‌ها تا  ۲۰‌ مهر ماه به صورت اینترنتی و از طریق لینک http://roshd۱۶.ir/amoozeshquran اعلام شده است.

بررسی مقوله بی‌حجابی و بنیان خانواده در «گوهر عفاف»

 گوهر عفاف، عنوان برنامه رادیو قرآن است که هر روز حوالی ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه با محوریت تبیین مسئله حجاب و حیا و با موضوع «نقش بدحجابی در متزلزل شدن بنیان‌های خانواده» تقدیم شنوندگان رادیو قرآن می‌شود.

برنامه محفل

سوژه قرآنی خود را به محفل معرفی کنید

سازمان دارالقرآن الکریم برای شناسایی مهمانان برنامه محفل ۲، پرسشنامه‌ای را تنظیم کرده است که از علاقه‌مندان و فعالان قرآنی دعوت کرده است تا جهت معرفی سوژه‌های مناسب خود برای شرکت در این برنامه، فرد یا افراد پیشنهادی خود را معرفی کنند.

برهمین اساس و باتوجه به اعلام برنامه‌سازان این برنامه قرآنی بناست برنامه محفل در رمضان سال جاری با کیفیت بهتر تولید شود. در همین راستا برای معرفی سوژه‌های قرآنی و میهمانان این برنامه قرآنی از علاقه‌مندان از طریق این لینک https://formafzar.com/form/eikl۶ دعوت به عمل آمده است.

اعزام «علی‌ غلام‌آزاد» به مسابقات قرآن کرواسی 

بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی طی روزهای آینده و در رشته حفظ کل قرآن کریم با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

علی غلام‌آزاد، حافظ کل قرآن کریم

علی غلام‌آزاد، حافظ کل قرآن کریم به نمایندگی از کشورمان در این مسابقات قرآن حضور خواهد یافت. وی ششم مهرماه از طریق قطر عازم کرواسی شد.

صدور مجوز تدریس سومین فراخوان جذب مدرس قرآن دانشگاه آزاد

مجوز تدریس قبول‌شدگان سومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برای ۱۳ استان صادر شد. برهمین اساس مجوز‌های استان‌های بوشهر، قم، گیلان، فارس، همدان، ایلام، لرستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران صادر شده است. صدور مجوز‌های فوق‌الذکر، در سامانه استعلام و سامانه شناسایی مدرسان بارگذاری شده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت مشاهده تصویر مجوز‌های صادر شده، به لینک https://iau.nahad.ir/XJk مراجعه کنند.

بیش‌ از ۶ هزار فعال قرآنی بیانیه تشکر از رئیس‌جمهور را امضا کردند

پیرو سخنرانی‌ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در مقر سازمان ملل متحد در دفاع از ساحت قرآن کریم، تا کنون بیش‌ از شش هزار نفر با ثبت امضای دیجیتالی از این حرکت ارزشمند رئیس‌جمهور قدردانی کردند.

شروط سوره حجرات در باب گسترش جامعه اسلامی 

پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های تدبر در سوره حجرات با عنوان شکل‌گیری جمع‌های رشدآفرین با سخنرانی هانی چیت‌چیان؛ کارشناس و مدرس قرآنی به همت مدرسه دعا و فقه حکومتی وابسته به مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران در مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد که طی آن بر « تأکید سوره حجرات بر گسترش جامعه اسلامی و دعوت اقوام و افراد حتی خارج از بدنه جامعه مسلمین به منظور گرویدن آنها به اسلام و شروط این الزام» اشاره شد.

۳ گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش در پی انتقال شواری توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان تبلیغات اسلامی، یادداشتی را با عنوان «سه گام ضروری دبیرخانه جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور» در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

بررسی رشته علوم و معارف اسلامی در مدارس

در برنامه زنده افق این هفته رادیو قرآن، با اشاره به تبلیغات ضعیف درباره رشته علوم و معارف اسلامی و عدم آشنایی مشاورین پایه نهم با این رشته، بر ضرورت رعایت متوازن‌سازی انتخاب تمامی رشته‌ها در پایه نهم و لزوم ورود معلمان قرآن به یادگیری فن بیان و علوم روز تأکید شد.

برنامه رادیویی افق

مسابقه قرائت تقلیدی سوره مبارکه غاشیه برگزار می‌شود

مسابقه قرائت تقلیدی سوره مبارکه غاشیه به تقلید از سبک عبدالباسط به‌ مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و هفته وحدت به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملارد برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی این مسابقه به صورت مجازی خواهد بود و آخرین مهلت ثبت نام و ارسال فایل صوتی تا ۱۱ مهرماه اعلام شده است.
این مسابقه ویژه ساکنان شهرستان ملارد است و مرحله نهایی آن به صورت حضوری برگزار می‌شود که زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتشار آیين‌نامه برگزاری هشتمين مسابقات قرآن بيمارستان‌ها

 آیین‌نامه برگزاری هشتمين دوره مسابقات قرآن كريم بين بيمارستان‌ها و مراكز درمانی تهران «يادواره شهدای مدافع سلامت شهرتهران» و فرم ثبت‌نام در این دوره از مسابقات در پایگاه اینترنتی بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) بارگذاری شد.

اعلام زمان اجرای آزمون استانی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن 

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تغییر زمان برگزاری آزمون مرحله استانی بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خبر داد.

بر همین اساس مرحله استانی این بخش از مسابقات سراسری قرآن کریم روز ۲۷ مهرماه برگزار خواهد شد. پیش از این روز ۱۳ مهرماه زمان برگزاری مرحله استانی اعلام شده بود که بنا به درخواست راه‌یافتگان زمان این مرحله تغییر یافته است. علت این تغییر نیز اختصاص فرصت مطالعاتی بیشتر برای راه‌یافتگان به مرحله استانی اعلام شده است.

همچنین اسامی راه‌یافتگان به مرحله استانی آزمون بخش معارفی چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی روزهای گذشته اعلام شد. بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، که برگزارکننده مسابقات رسمی قرآن جمهوری اسلامی ایران است، در مجموع از بین ۳۱ هزار و ۲۶۶ نفری که در این آزمون حضور یافته‌اند، ۱۵۳۰ نفر به مرحله استانی این بخش از مسابقات راه‌ یافته‌اند.

نشست برنامه تلویزیونی محفل ۲ با حضور فعالان قرآنی برگزار شد

نشست فعالان قرآنی پیرامون موضوعات و سوژه‌های جدید برنامه تلویزیونی محفل با حضور دست‌اندرکاران این برنامه، اساتید و جمعی از فعالان و چهره‌های قرآنی در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

نشست برنامه تلویزیونی محفل ۲ با حضور فعالان قرآنی برگزار شد

سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی تهیه‌کننده، محمدجواد حشمتی و امیرعباس ربیعی، کارگردان و دیگر دست‌اندرکاران برنامه محفل و تعدادی از اساتید و فعالان قرآنی از جمله آقایان محمد خواجوی، محمدعلی خواجه‌پیری، مهدی قره‌شیخلو، ولی یاراحمدی، احمد ابوالقاسمی، محمدمهدی بحرالعلوم و حجج‌اسلام حسینی، صبوحی، لیمویی، برزگر، محبوبیان و ... از جمله حاضران در این جلسه بودند.

برگزاری دومین دوره مسابقه «انتظار سبز»

دومین دوره مسابقه «انتظار سبز» از سوی دبیرخانه کشوری پایگاه انتظار و مهدویت اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این مسابقه در سه مقطع نوبت دوم ابتدایی، دور اول و دوم متوسطه و فرهنگیان در بخش‌هایی چون تهیه کلیپ و کنفرانس و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با محوریت مهدویت برگزار می‌شود.

مشاور معاون وزیر و عضو شورای فرهنگی وزارت نیرو معرفی شد

طی حکمی از سوی احمد حیدری، معاون مالی، حقوقی و امور مجلس و رئیس شورای فرهنگی و دینی این وزارتخانه، مهدی قبادی در جایگاه رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت نیرو ابقا شد.

بر اساس این حکم، مهدی قبادی با حفظ سمت به عنوان عضو شورای فرهنگی این وزارتخانه و مشاور معاون وزیر معرفی شد.

نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی خبری آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی این سازمان شامل برنامه‌های مربوط به حفظ قرآن، برنامه‌های آموزشی، مسابقات سراسری و مسابقات بین‌المللی قرآن را تشریح کرد.

نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف

اجرای برنامه‌های ترتیل‌خوانی در روستاها، اجرای ۵ هزار محفل در سال، اعزام قاریان و حافظان به کشورهای مختلف، اجرای ۴۴ عنوان برنامه در حوزه حفظ قرآن و... از جمله سرفصل‌هایی بود که طی این نشست خبری به آن تصریح شد.

۴ مرحله دوره «اوّابین» تشریح شد

مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران اقدام به برگزاری دوره نظام آموزشی تدبر در قرآن با عنوان «اوّابین» کرده است که شامل چهار مرحله «تسبیح»، «حمد»، «تهلیل» و «تکبیر» است.

اعلام زمان برپایی دومین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

طی مصوبه اخیر جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، دومین مجمع عمومی اتحادیه در 28 مهرماه و احتمالاً در قم برگزار می‌شود.

تشکیل شورای قرآن جمعیت هلال‌احمر در آینده‌ای نزدیک

در جلسه شورای عالی فرهنگی دفتر نمایندگی حوزه ولی فقیه هلال احمر، تشکیل شورای قرآن جمعیت هلال‌احمر با رأی مثبت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت به تصویب شد.

انتهای پیام
captcha