به گزارش ایکنا، آیتالله سیدمحمد غروی؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 11 مهر در نشست علمی«ضرورت وحدت در کتاب و سنت (آیات و روایات)» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه به مناسبت سالروز میلاد باسعادت نبی اعظم(ص) برگزار شد، با بیان اینکه مراد از وحدت، یکی شدن مذاهب اسلامی نیست، گفت: اگر همه مذاهب اسلامی یکی میشدند وضعیت مطلوبی بود ولی در عمل شدنی نیست؛ ما شیعیان اعتقاد داریم که مکتب و مذهب ما حق است و این مسیری است که پیامبر(ص) با فرمان الهی آن را تعیین کردهاند و قرآن و سنت مؤید این مسئله است. البته عواملی دست به دست هم داد و این مسیر برای برخی تغییر کرد البته نه مسیر اصل اسلام بلکه مذاهب مختلفی در زیر سایه اسلام شکل گرفت.
وی افزود: بنابراین وقتی از وحدت سخن میگوییم به معنای سنی شدن شیعه و شیعه شدن اهل سنت نیست بلکه مراد از وحدت این است که ما همه مسلمان هستیم و اخوت اسلامی داریم؛ در اصول دین مشترک هستیم، در اعتقاد به پیامبر اکرم(ص) و قرآن و سنت نبی اعظم و محبت اهل بیت(ع) و اصول دیگر. کما اینکه در اصل شریعت با وجود اختلافات فرعی مشترک هستیم و مراد از وحدت هم حفظ همین مشترکات است و به این مسئله نباید آسیب برسد و رخنه ایجاد شود.
آیتالله غروی بیان کرد: ما باید با وحدت جلوی اهداف دشمنان مشترک خود را بگیریم زیرا در اصل اسلام با همدیگر شریک هستیم؛ امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) فرمودند: مؤمنان برادر هستند و خون اینها محفوظ است و حرمت دارد، قدرت و ید واحد در برابر دشمنان مشرک خودشان هستند و حتی ذمه کوچکترین آنان پذیرفته است و اینطور نیست که با هم فرق کنند. قرآن کریم هم فرموده است: انما المؤمنون اخوه. اگر اختلافی هم بین ایشان است باید بین آنها اصلاح شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقها معتقدند مسلمان کسی است که معتقد به خدا و رسالت پیامبر(ص) و قرآن داشته باشد مسلمان است و از همه حقوق اسلامی برخوردار است، تصریح کرد: دیه مسلمانان با هم فرقی ندارد و اگر اهانتی به هر یک از مسلمانان برسد بقیه وظیفه دارند از حق او دفاع کنند؛ البته اینطور نیست که حق متشتت باشد؛ ما شیعیان معتقدیم که مذهب حقه را داریم و معتقدیم اهل بیت(ع) در 250 سال حضورشان در بین مردم تفسیر درست از اسلام و قرآن ارائه کردند، حتی ائمه اطهار(ع) به اعتراف خود بزرگان اهل سنت جزء برترین افراد زمانه خود بودند ولی در فضای آلوده به لعن و جسارت و اهانت آیا میتوان از حقایق اهل بیت(ع) سخن گفت.
آیتالله غروی گفت: گاهی ما خودمان هستیم ولی گاهی وظایف داریم حقایق الهی را با دیگران به خصوص برادران اهل سنت منتقل کنیم و قطعا انتقال این حقایق فقط در فضای دوستی امکانپذیر است وگرنه در فضای دشمنی و اهانت و لعن و دشنام و سب هیچ حرفی از هیچ کسی شنیده نخواهد شد و هیچ حقیقتی هم به گوش دیگران نخواهد رسید. اگر فضا تند و خشن باشد و خونریزی بین مسلمین وجود داشته باشد فقط دشمنان سود خواهند برد و عقلا قطعا مسیر تعامل و دوستی را میپذیرند.
وی با بیان اینکه مشی و سیره ائمه اهل بیت(ع) از امیرالمؤمنین(ع) تا امام عسکری(ع) همین بوده است، اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) با اینکه میدانست خلافت بلافصل پیامبر(ص) با ایشان است و خلفا حق را ضایع کردند ولی در نماز جماعت آنان شرکت میکرد و مشورت میداد و در جلساتشان حضورداشت و حتی وقتی مردم با او به عنوان خلیفه بیعت کردند همه شیعه نبودند و حتی خلافت سه خلیفه قبلی را قبول داشتند. البته امیرالمؤمنین(ع) نسبت به غصب خلافت توسط خلفا انتقادات تندی هم دارند که در نهجالبلاغه وجود دارد ولی آن حضرت آینده اسلام را میدیدند. ایشان با آنکه قدرت داشتند ولی برخورد نکردند زیرا اصل اسلام، مسئله بود و امروز هم آنچه باید برای همه مسلمین، اصل باشد اسلام است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عثمان پای بنیامیه را در قدرت باز کرد، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) نامههای زیادی رد و بدل کردند و زبان به اعتراض گشودند ولی اصل، اسلام است؛ در دوره غیبت هم کسانی چون آیتالله بروجردی راه تقریب را گشودند تا تفکر و گفتمان واحدی میان شیعه و سنی ایجاد شود و مسلمین به وحدت برسند. امام خمینی(ره) هم با ابتکارشان 12 تا 17 ربیعالاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند تا زمینه همکاری و تفاهم بیشتر شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: برخی از فقها میگویند در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنید و حتی نیازی نیست که بعدا آن را تکرار کنید؛ فرمودهاند در تشییع مردگان و مجالس آنها هم شرکت داشته باشید و اینهمه توصیه برای چیست؟ آنچه مهم است حفظ اصل اسلام و ایجاد یک قدرت یکپارچه اسلامی در برابر دشمنان مکار و خونریز اسلام است. البته دشمنان طراحیهای مختلفی برای تفرقه دارند و برخی تعصبات مذهبی هم به آتش فتنه و اختلاف میدمد.
آیتالله غروی با بیان اینکه وحدت بعد از انقلاب اسلامی میان شیعه و سنی بیشتر شده است ولی حقیقتا باید خیلی بیشتر باشد، تصریح کرد: بسیاری از شاگردان ائمه(ع) از اهل سنت بودند. ببینیم برخورد امام صادق(ع) با ابوحنیفه و مالک بن انس و .. چگونه بوده است؛ مالک میگوید: من به امام صادق وارد شدم، ایشان احترام میکرد و پشتی پشت من میگذاشت و جایگاه مرا باور داشت و تکریم میکرد و حضرت میفرمودند مالک من تو را دوست دارم و من هم از این فرمایش ایشان خوشحال میشدم و خدا را شکر میکردم؛ امام صادق(ع) هم یا در حال عبادت و یا روزه و یا ذکر بودند و ایشان از بزرگان عابدان و بزرگان اهل زهد و قناعت بوده است.
وی تاکید کرد: بعد هم گفته است که من یکسال با ایشان حج داشتم و از ایشان سؤال میکردم یابن رسولالله(ص) نظر شما در مورد فلان مسئله چیست و ایشان استقبال میکردند. اصولا برخورد امامان با اهل فکر و نظر برخورد متفاوتی بوده است. او در برابر ما بردبار و صبور و خوشبرخورد بود نه اینکه در برابر سخن ما موضع بگیرد و واکنش منفی نشان دهد و با ما با منطق بحث میکردند.
انتهای پیام