مسئله فلسطین راهی برای رسیدن به اتحاد مسلمانان باشد
کد خبر: 4172992
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۹
اندیشمند آفریقایی در گفت‌وگو با ایکنا:

مسئله فلسطین راهی برای رسیدن به اتحاد مسلمانان باشد

هارون عزیز گفت: فلسطین و مسجدالاقصی موضوع اصلی برای ملت‌های مسلمان بوده و باید یکی از راه‌های رسیدن به وحدت در میان آنها باشد. رویکرد سکولار به مبارزه برای فلسطین وجود ندارد همه چیز برای ما در این مورد در قرآن مشخص شده است.

هارون عزیز (Haroon Aziz)، اندیشمند و نویسنده اهل آفریقای جنوبی و فعال حقوق فلسطین در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین گفت: برای این بحث و نشان دادن اهمیت آن باید به سوره مبارکه روم اشاره کرد. در سوره روم به بلاد شام(کشورهای منطقه شامات) اشاره می‌شود که منطقه‌ای شامل کشورهای کنونی است. این بلاد فلسطین،‌ سوریه، بلندی‌های جولان، بخش‌هایی از عراق، اردن و لبنان را دربرمی‌گیرد.

عزیز توضیح داد: سؤالی که اینجا مطرح شده این است که چرا فلسطین و مسجد الاقصی در مرکز منازعه امپریالیسم و صهیونیسم (با ساکنان آن) قرار دارد؟ ما می‌دانیم که پیامبر(ص) مسجدالاقصی را به عنوان خانه اخلاص توصیف کرده است. در واقع مرکز منازعه جهانی امپریالیسم و صهیونیسم نه فقط بر سر بلاد شام بلکه مسجدالاقصی است. رویکرد سکولار به مبارزه برای فلسطین وجود ندارد بلکه همه چیز برای ما در این مورد در قرآن مشخص شده است.

این فعال حقوق فلسطینیان گفت: فلسطین و مسجدالاقصی موضوع اصلی برای ملت‌های مسلمان و یکی از راه‌های رسیدن به وحدت در میان آنها است. دستور قرآنی در مورد اتحاد بر سه بخش است: اتحاد بین مسلمانان، اتحاد با اهل کتاب (مسیحیان و یهودیان) و اتحاد با محوریت انسانیت. در واقع این سه دلیل برای اتحاد می‌تواند تأکیدی بر اهمیت مسجدالاقصی باشد.

وی نقش اساتید دانشگاه را در موضوع اتحاد بین مسلمانان بسیار باارزش و مهم توصیف کرد و گفت: اسلام همواره افراد را به یادگیری و آموزش دانش‌های جدید تشویق کرده است. از سوی دیگر اسلام دینی برای همه بشریت بوده و وظیفه ما دانشگاهیان مسلمان ترویج علوم جدید در فضایی اسلامی است.

افول وهابیت در عربستان 

عزیز بزرگترین چالش بر سر راه رسیدن به وحدت میان مسلمانان را مسائل سیاسی دانست و گفت: اگر به ژئوپلیتیک کنونی جهان و برخی از توافقات و پیمان‌ها مانند بریکس و پیمان همکاری شانگهای از یک سو و پیمانی مانند ناتو و نقش آن در جنگ اوکراین نگاه کنید متوجه خواهید شد که همه این‌ها بر زندگی ملت‌های مسلمان تأثیرگذار بوده است. مسائل سیاسی همواره بر زندگی مسلمانان تأثیر داشته و برای مثال، در عربستان سعودی وهابیت به عنوان مذهب رسمی در حال افول بوده و حکومت عربستان سعودی حدود 5 هزار عالم وهابی را زندانی کرده زیرا آنها تغییرات اخیر در کشور را قبول نمی‌کردند.

این نویسنده اهل آفریقای جنوبی ادامه داد: عربستان سعودی تلاش دارد اقتصاد خود را مدرن کند و تغییرات زیادی هم در سیاست‌های فرهنگی خود انجام داده است. پس این نشان می‌دهد که نمی‌توان افکار قدیمی و منسوخ به اسم مذهب را که مخالف مظاهر مدرن هستند در یک کشور که به سوی مدرن شدن می‌رود همچنان فعال نگه داشت.

عزیز در پایان گفت: این مسائل سیاسی و تغییراتی که در عرصه سیاست بین‌الملل وجود دارد می‌تواند بر وحدت بین مسلمانان تأثیرگذار باشد و آن را به سوی محکم‌تر شدن و یا سست‌تر شدن ببرد.

انتهای پیام
captcha