تأکید بر برنامه‌ عملی همکاری اسلامی و ضرورت کنارگذاشتن اختلافات
کد خبر: 4172403
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
در افتتاحیه کنفرانس وحدت مطرح شد؛

تأکید بر برنامه‌ عملی همکاری اسلامی و ضرورت کنارگذاشتن اختلافات

دبیرکل وزارت دینی اندونزی با اشاره به تأثیرات خوب کنفرانس وحدت گفت: این کنفرانس می‌تواند یک برنامه عملی برای همکاری بیشتر بین کشورهای اسلامی ایجاد کند در عین حال، عضو عالی سازمان دیانت ترکیه تصریح کرد: ما معتقدیم مسلمانان باید تمام اختلافات را کنار بگذارند و در مسیر وحدت اسلامی قدم بردارند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب، نزار علی، دبیرکل وزارت دینی اندونزی در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی  ضمن قدردانی از مسئولین جمهوری اسلامی و دست‌اندرکاران کنفرانس،  بر ضرورت هرچه بیشتر وحدت بین جوامع اسلامی با توجه به شرایط موجود، تأکید و اظهار کرد: در کشور ما از فرهنگ‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند و مهاجرینی نیز  از کشورهای دیگر داریم. 

وی ادامه داد: با وجود این تنوع قومیتی، اما هیچ گونه مشکلی برای ما ایجاد نشده است و ما زندگی مسالمت‌آمیزی با هم داریم. 

نزار علی خاطرنشان کرد: ما معماری جدیدی برای عبات‌های خود ایجاد و سعی کرده‌ایم، صلح و صمیمیت و یک هارمونی در بین مذاهب خود ایجاد کرده باشیم. 

وی افزود: اندونزی یک کشور اسلامی است و متون اصلی کشور ما بر اساس تنوع، اتحاد و وحدت پایه‌ریزی شده است و سیاستی میانه‌رو بر اساس ارزش‌های اسلامی را دنبال می‌کنیم.

نزار علی، دبیر کل وزارت دینی اندونزی

دبیرکل وزارت دینی اندونزی گفت: ما با اتحاد خود در حال مبارزه با افراطگرایی هستیم و با سنت‌های غلط مبارزه می‌کنیم. 

وی با اشاره به تأثیرات خوب کنفرانس وحدت گفت: این کنفرانس می‌تواند یک برنامه عملی برای همکاری بیشتر کشورهای اسلامی ایجاد کند. 

مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند

 پروفسور خالص آیدمر، عضو عالی سازمان دیانت ترکیه در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: وحدت یک برنامه اصلی از برنامه‌های خداست و اگر بتوانیم آن را حفظ کنیم رنگ خدایی به آن می‌دهیم. 

وی افزود: همه ما مسلمانان همانند هم هستیم و همه بایستی به وجود لایزال الهی تمسک جوییم. امروز شیطان تلاش می‌کند تفرقه میان مسلمانان ایجاد کرده و به دنبال این است که اختلافات را میان آنها بیشتر کند. 

کنفرانس وحدت، برنامه‌ای عملی برای همکاری بیشتر بین کشورهای اسلامی است

عضو عالی سازمان دیانت ترکیه تصریح کرد: من مطمئنم که کنفرانس وحدت اسلامی، دستاوردهای بسیار خوبی برای مسلمانان خواهد داشت. معمولا انسانها با صحبت کردن می‌توانند حول یک محور و براساس اشتراکاتشان جمع شوند.

پرفسور آیدمر تصریح کرد: ما معتقدیم مسلمانان باید تمام اختلافات را کنار بگذارند و در مسیر وحدت اسلامی قدم بردارند. باید گفت ارزش‌های اسلامی بسیار مهم است و بایستی نسبت به این ارزش‌ها متعهد باشیم.

وی در پایان گفت: کسانی هستند که خوب سخن می‌گویند و خوب عمل می‌کنند اینها انسانهای رستگاری هستند که باید از آنها در امور دینی استفاده کنیم.

اتحاد مؤمنان در اعمال نیک و مقاومت در برابر شرارت‌ها

 شیخ راویل عین‌الدین، مفتی اعظم و رئیس اداره مسلمانان روسیه، صبح یکشنبه 9 مهرماه در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه ما مسلمانان باید امروز علیرغم تنوع در فرهنگ‌ها و مواضع، دوشادوش یکدیگر حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: وحدت قلوب بزرگترین اساس امت اسلامی است و همه مذاهب باید در عرصه اسلام به دور یکدیگر جمع شده و با وحدت قلوب به سمت هدف مشترک حرکت کنند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: وحدت قلوب به معنای تسخیر و بردگی دیگر انسان‌ها نیست، بلکه برای رهایی از بردگی انسان ها است.
کنفرانس وحدت، برنامه‌ای عملی برای همکاری بیشتر بین کشورهای اسلامی است 

مفتی اعظم روسیه با اشاره به اقدامات کشورش در زمینه ایجاد وحدت بین ادیان اظهار کرد: تقویت صلح و همکاری بین مذهبی و بین همه ادیان جهانی که در تمام قرون گذشته در روسیه وجود داشته است، مهمترین دستاورد این کشور محسوب می‌شود.
 
شیخ راویل عین‌الدین در ادامه تصریح کرد: عشق به خلقت انسان که در قرآن کریم ذکر شده است، گفت‌وگوی خلاقانه و اصیل را نه تنها در امت اسلامی بلکه در فرقه ها و مذاهب مختلف تعیین  و به وحدت دعوت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه دعوت به وحدت در پیام امام خمینی(ره) به گورباچف تجلی پیدا کرد، اظهار داشت: اندیشه‌های امام خمینی(ره) که بیش از 30 سال پیش تبیین شده با دعوت به وحدت ادیان، بر حرکت به سمت عقاید مشترک صحه می‌گذارد.
 
عین‌الدین در ادامه با اشاره به تحریکات شیطانی برخی افراد تأکید کرد: همواره نیروهایی در جهان وجود داشته‌اند که با تحریکات شیطانی در جهت منافع سوداگرانه خود سعی در از بین بردن آموزه‌های دین اسلام داشته‌اند و امروز نیز تمام ارزش‌های دینی را زیرپا گذاشته و به قرآن کریم اهانت و بی‌حرمتی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز مانند بسیاری از رهبران جهان، هرگونه بی‌حرمتی به قرآن کریم را قویاً محکوم کرده است، تصریح کرد: طی دهه‌های گذشته، روسیه همواره از ارزش‌های سنتی و دینی چه در همین کشور و چه در عرصه بین‌المللی صیانت کرده است.
 
مفتی اعظم روسیه در ادامه به مهمترین رویداد در تحکیم روابط بین دینی دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: حضور دکتر رئیسی در مسجد جامع مسکو و ایراد سخنرانی برای رهبران دینی روسیه و دیدار صمیمی با آنها، مهمترین رویداد محسوب می‌شود.
 
وی همچنین سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را که درباره قداست قرآن کریم، ناروایی اسلام‌هراسی و پاسداری از ارزش‌های خانواده بود را ستود و گفت: کشور روسیه مصرانه از این مواضع دفاع می‌کند.
 
عین‌الدین در پایان خاطرنشان کرد: امروز با وجود اختلاف نظرها، پیروان ادیان جهان باید متحد شده و در اعمال نیک یکدیگر را یاری دهند و در برابر شرارت‌ها مقاومت کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha