امضای تفاهم‌نامه همکاری بین مجمع جهانی تقریب مذاهب و مجمع فقه جده
کد خبر: 4172735
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین مجمع جهانی تقریب مذاهب و مجمع فقه جده

تفاهم‌نامه همکاری میان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی فقه جده در حاشیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی امضا شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی فقه جده امروز، دوشنبه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبيركل مجمع تقريب و قطب مصطفی سانو دبیرکل مجمع فقه اسلامی جده برگزار شد.

قطب مصطفی سانو در ابتدای این نشست با بیان اینکه در حکمت نبوی،مثل مسلمانان به مثابه یک پیکر واحد است که اگر عضوی به درد آید دیگر اعضا نیز احساس ناراحتی می‌کنند، تصریح کرد: پیکر واحد، امت اسلامی و اعضای این پیکر کشورها و ملت‌های ما هستند.

وی در ادامه توضیح داد: اگر کشوری یا سرزمینی از ظلم، فقر، بیماری در رنج باشد، دیگر اعضای این پیکر نیز احساس ناراحتی خواهند کرد.

سانو با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید: «إن هذه امتکم، امة واحدة و انا ربکم فاعبدون» تصریح کرد: این آیه و حدیث پیامبر که امت اسلامی را یک پیکر توصیف کردند، در حقیقت مسلمانان را به وحدت امر می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری 42 سال پیش مجمع فقه اسلامی را تأسیس کرد، وی را شخصیتی بی‌نظیر در جهان اسلام خواند.

دبیرکل مجمع فقه اسلامی جده ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه، ابراز امیدواری کرد، بدین وسیله روابط این مجمع با جمهوری اسلامی ایران به صورت اعم و مجمع تقریب مذاهب اسلامی به صورت اخص گسترش پیدا کند.

شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در خصوص امضای این تفاهم‌نامه به خبرنگار تقریب، تصریح کرد: برای اولین بار تفاهم‌نامه‌ای میان مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مجمع فقه اسلامی در جده برگزار شد.

همانطور که مستحضر هستید مجمع فقه اسلامی در جده 9 مذهب مختلف را بررسی کرده و مسائل جدید در آنجا مطرح می‌شود و در رابطه با این موضوعات بحث و تبادل نظر می‌شود که چه فتوایی باید در رابطه با این مسائل مطرح شود.

وی در این باره توضیح داد: مسائل مربوط به فناوری‌های جدید و پزشکی جدید از موضوعاتی است که در این مجمع طرح مسئله شده و در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌شود و در نهایت بهترین ادله به شور گذاشته می‌شود و افراد می‌توانند با در نظر گرفتن همه جوانب، فتوای مناسب را در مذاهب مختلف صادر کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما پررنگ تر از گذشته در این جلسات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: آیت‌الله تسخیری مؤسس مجمع فقه جده بودند اما مدتی بود که بین ما فاصله افتاده بود اما با این اتفاق مکتب شیعه با اعضای بیشتر حضور پررنگ‌تری در این مجمع خواهد داشت و اجتهاد شیعی بیش از گذشته در این مجمع مطرح خواهد شد.

انتهای پیام
captcha