ضرورت تأسیس رسانه مشترک جهان اسلام برای مواجهه با جنگ نرم غرب + فیلم
کد خبر: 4172633
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
عالم تونسی در گفت‌وگو با ایکنا:

ضرورت تأسیس رسانه مشترک جهان اسلام برای مواجهه با جنگ نرم غرب + فیلم

استاد دانشگاه زیتونه تونس همگرایی جوانان و تأسیس رسانه مشترک جهان اسلام را از جمله عوامل کمک کننده به تحقق وحدت اسلامی و مواجهه با توطئه‌ها و جنگ نرم غرب توصیف کرد.

المدانی؛  امام جمعه پالرمو ایتالیا

 «بدری خلف الله المدانی»، استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی تونس و امام جماعت مسجد شهر پالرمو ایتالیا در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی و هفتمین اجلاس وحدت اسلامی تهران ملزومات تحقق وحدت اسلامی و مواجهه با استکبار غربی را برشمرد.

وی از عوامل اصلی تحقق وحدت اسلامی را اعتقاد به این مقوله دانست که امروز اتحاد مسلمانان یک ضرورت و نیاز فوری است و افزود: مسلمانان باید اختلافات سیاسی و عقیدتی فرعی را کنار گذاشته و بر مشترکات تمرکز کنند.

المدانی مسئله مهم را تمرکز بر بعد علمی برای تحقق وحدت اسلامی توصیف کرد و گفت: کشورهای اسلامی باید رسانه اسلامی مشترک تأسیس کنند چرا که غربی‌ها با رسانه‌ها و تبلیغات رسانه‌ای خود جهان اسلام را هدف هجمه‌های خود قرار می‌دهند و از همین رو لازم است که جهان اسلام هم ابزار رسانه‌ای مناسبی برای مقابله با آن را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم دیگر در تحقق وحدت بین مسلمانان جهان کمک به ایجاد نسلی از جوانان امروز است که به همبستگی و اتحاد کشورهای اسلامی کمک کنند و این امر جز با اینکه به سمت آنها برویم و به آنها نزدیک شویم، محقق نمی‌شود زیرا اگر بخواهیم از جوانان دور بمانیم در امر وحدت اسلامی هم موفق نخواهیم بود.

المدانی درباره طرح موضوع تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به نحوی که مرزهای جغرافیایی را کم رنگ کرده و مسلمانان از یک واحد پول مشترک داشته باشند، گفت: طبیعتاً چنین چیزی ضرورت دارد.

وی افزود: باید ببینیم غرب چگونه توانسته موفق عمل کند، آمریکا چگونه توانست به ایالات متحده تبدیل شود. اروپا هم جمعی از کشورهای پراکنده و جدا از هم بود که به اتحادیه اروپا تبدیل شد. از همین رو ما کشورهای اسلامی هم به یک اتحادیه نیاز داریم زیرا امروز در نبرد و رویارویی بزرگ به سر می‌بریم.

این کارشناس دینی اهل تونس با تأکید بر اینکه هیچ کشور اسلامی به تنهایی نمی‌تواند کشوری موفق در جهان قلمداد شود، گفت: ما کشورهای اسلامی برای پیشرفت و موفقیت به یاری یکدیگر نیاز داریم و از همین رو تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی ضرورت جدی برای مسلمانان در مرحله بزرگ تاریخی فعلی است.

المدانی راه توسعه گفتمان امت واحده در بین مسلمانان را هم در جهاد تبیین و ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان نسبت به این موضوع در مدارس و پرورش نسل جدید بر مبنای اصول وحدت اسلامی دانست و گفت: پیشرفت روند وحدت می‌بایست به تعبیری مشابه یک نانوایی باشد که هر روز نان می‌پزد و در اختیار مردم می‌گذارد.

امام جماعت مسجد پالرمو همچنین توافق بین ایران و عربستان را رؤیای تحقق یافته زیبا توصیف کرد و گفت: این توافق ما را به توافق‌های بیشتر بین کشورهای اسلامی در آینده سوق خواهد داد که ان شاء الله به نفع همه مسلمانان تمام می‌شود. 

عالم تونسی افزود: اعتقاد به اینکه وحدت امروز یک ضرورت و نیاز فوری است، نکته مهم و اول است، دوم اینکه باید اختلافات فرعی را کنار گذاشت و بر اشتراکات با یکدیگر تمرکز و سوم اینکه بر بعد علمی مسیر تحقق وحدت اسلامی تأکید کرد و یک رسانه مشترک اسلامی تأسیس شود، زیرا وقتی غرب با رسانه خود می‌جنگد، پس ما نیز نیاز به رسانه برای مقابله به مثل داریم. افزون بر اینکه یک نکته مهم دیگر ایجاد نسلی از جوانان امروزی است به نحوی که به سمت نسل جدید برویم و به آنها نزدیک شویم، زیرا اگر بخواهیم از جوانان دور بمانیم، موفق نخواهیم شد.

امام جماعت مسجد پالرمو ایتالیا در پاسخ به این سؤال که برنامه‌هایی نظیر تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی چگونه تحقق می‌یابد به نحوی که شاهد کم‌رنگ شدن مرزهای جغرافیایی و برخورداری کشورهای اسلامی از واحد پول مشترکی باشیم؟ تصریح کرد: طبعاً باید دید غرب چگونه موفق عمل کرده است. آمریکا چگونه به ایالات متحده تبدیل شده است. اروپا هم جمعی از کشورهای پراکنده بود که به اتحادیه اروپا تبدیل شد از همین رو نیاز به اتحادیه کشورهای اسلامی به شدت احساس می‌شود زیرا امروز در نبردی بزرگ به‌سر می‌بریم و به تنهایی موفق نمی‌شوید بلکه برادران مسلمان شما باید در کنار شما باشند لذا اتحادیه کشورهای اسلامی آرمان و نیاز جدی در این مرحله تاریخی بزرگ است.

سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از روز یکشنبه نهم مهر ماه با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان در سالن اجلاس سران آغاز شد و امروز سه‌شنبه، ۱۱ مهر مصادف با ۱۷ ربیع الاول و دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس با رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه پایان می‌یابد.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha